Głębia ostrości – to ty decydujesz

Głębia ostrości daje Tobie możliwość zadecydowania, co obserwator Twojego zdjęcia zobaczy. Na czym skupi uwagę. To proste. W przestrzeni “ostrej” umieszczasz to co chcesz pokazać. Poza tą strefą ukrywasz wszystko inne.

Rozmiar tej przestrzeni zależ głównie od przysłony obiektywu i jego ogniskowej. Im mniejszy otwór przysłony i dłuższa ogniskowa, tym strefa ostrości krótsza. Tak jak na zdjęciu:

gałązka - mała głębia ostrości powiększ
Aparat Panasonic DMC-FZ18, ISO 100, czas 1/400s, f/5.6, ogniskowa 491mm

I odwrotnie im większy otwór przysłony i krótsza ogniskowa, tym strefa ostrości większa. Tak jak tu:

gałązka - duża głębia ostrości powiększ
Aparat Panasonic DMC-FZ18, ISO 100, czas 1/250s, f/5.6, ogniskowa 30mm

Na tym zdjęciu de facto zmianie uległa tylko ogniskowa obiektywu. Została zmniejszona, a aparat został przysunięty bliżej gałązki by uzyskać podobny kadr.

Na koniec jeszcze jedno zdjęcie. Te same parametry jak poprzednio. Zmieniony został tylko punkt ostrzenia obiektywu z gałązki na tło. Przez to strefa ostrego obrazu została przesunięta dalej od obiektywu. Gałązka znalazła się już w przestrzeni trochę nieostrej.

gałązka poza strefą głębi ostrości powiększ
Aparat Panasonic DMC-FZ18, ISO 100, czas 1/250s, f/5.6, ogniskowa 30mm

Więcej o głębi ostrości możesz poczytać w publikacji Magia głębi ostrości i ozdobnego rozpraszania tła.

Ps. Ogniskowe przy zdjęciach podaję w przeliczeniu na film 35mm.

4 komentarze do “Głębia ostrości – to ty decydujesz”

  1. Serdecznie witam

    Czy mając obiektyw 18-55 Nikon D60 mogę zrobić zdjęcia z taką jak na pierwszym zdjęciu głębią czyli po prostu bardzo rozmytą. A jeżeli nie to proszę mi powiedzieć jaki muszę mieć obiektyw do mojego aparatu aby właśnie takie zdjęcia robić z bardzo rozmytą głębią.

  2. Misteg. W lustrzankach cyfrowych z uwagi na większą matrycę dużo łatwiej jest uzyskać małą głębię ostrości niż w aparatach kompaktowych. Ustaw obiektyw na najdłuższą ogniskową (tutaj 55) i daj najmniejszą przysłonę (przy tej ogniskowej będzie 5,6). Dodatkowo im dalej tło oddalone jest od fotografowanego obiektu tym większe jest jego rozmycie. Nie robiłem zdjęć tym obiektywem więc nie wiem jaki będzie końcowy efekt, ale powinien być przynajmniej trochę zbliżony do tego na zdjęciu pierwszym.
    Co do nowego obiektywu, to na pewno przydałby się taki z większym zoomem np. 200 i jaśniejszym szkłem (z mniejszymi wartościami przysłony). I tu niestety pojawia się problem finansowy, bo im jaśniejsze szkło tym jego cena wyższa. Przykładowo NIKON 70-200mm f/2.8G ED-IF AF-S VR kosztuje 6000 zł. Dlatego raczej skłaniałby się do trochę ciemniejszych szkieł, ale w bardziej przystępnej cenie. Słyszałem dobrą opinię o obiektywie NIKON 18-200 MM F3.5-5.6G AF-S DX VR II. Niezależnie od sprzętu, aby otrzymać jak najmniejszą głębię ostrości należy stanąć jak najbliżej obiektu (minimalna odległość przy której obiekt jest jeszcze ostry), dać jak najmniejszą przysłonę i maksymalny zoom.

Co o tym sądzisz? Zostaw komentarz