Ostre zdjęcia #1

Z darmowych fragmentów książek udostępnianych przez Helion można się sporo nauczyć. W książce Fotografia cyfrowa według Davida Pogue’a mamy udostępniony cały rozdział poświęcony robieniu ostrych zdjęć.

Fotografia cyfrowa według Davida Pogue'a

Fotografia cyfrowa według Davida Pogue’a
Autor: David Pogue
Data wydania: 02/2010
Stron: 304
Opis
Ps. W dniu dzisiejszym jest ona tańsza o 30%.

Fragment – cz.1 – „O ostrości”

Co stanowi różnicę pomiędzy kiepskim a znakomitym zdjęciem? Cóż, w grę wchodzą obiekt, oświetlenie, kompozycja — wszystkie te artystyczne aspekty, które zależą od Ciebie, fotografa. Czasami jednak dobra jakość zdjęcia zależy od aparatu, zwłaszcza od koloru i ostrości.

No właśnie, ostrość. To jest święty Graal fotografii, czyż nie? „Wow, to takie fajne, wyraźne zdjęcie!”, mógłby ktoś powiedzieć. Lub: „Szkoda, że wyszło takie niewyraźne” (zdjęcie wyostrzyć mogą nieco programy komputerowe. Jeśli jest ono jednak zupełnie rozmyte i niewyraźne, nie ma już nadziei).

Jak można się domyślić, niewyraźne zdjęcia powstają najczęściej w jednej z poniższych sytuacji:

  • Przy słabym świetle. Mniej światła wpada przez obiektyw, więc migawka zostaje otwarta dłużej, aby to zrekompensować. Przez dłuższą chwilę zatem zdjęcie jest narażone na poruszenia dłoni fotografa i w rezultacie wychodzi ono niewyraźnie.
  • Przy zbliżeniach. Zoom przybliża — i wzmacnia także ruchy dłoni.
  • Kiedy aparat się porusza. Jazda samochodem lub rowerem po nierównym terenie to, rzecz jasna, najefektywniejszy przepis na brak ostrości, gdyż aparat porusza się, kiedy migawka jest otwarta. Nawet kiedy znajdujesz się w jednym miejscu, zwykłe niepozorne ruchy dłonią mogą same w sobie spowodować rozmycie obrazu.
  • Kiedy obiekt się porusza. Każdy ruch w kadrze może zostać rozmyty, jeśli migawka nie jest wystarczająca szybka, aby go uchwycić (za chwilę więcej o tym).
Ten rozdział został poświęcony sposobom eliminacji rozmycia powodowanego ruchem zarówno aparatu, jak i obiektu. Rozmycie, które powstaje jako rezultat braku ostrości aparatu, to inna historia — omówiona w rozdziale 4.

Nie twierdzę, oczywiście, że fotograf zawsze chce, aby jego zdjęcie było ostre. Nieco rozmyte tło zawsze wygląda świetnie, na przykład na profesjonalnych portretach. A kiedy chce się podkreślić prędkość — rowerzysty przecinającego zakręt, ruchu samochodowego na skrzyżowaniu — pewien stopień rozmycia jest strzałem w dziesiątkę (w rozdziale 6. opisano techniki uzyskiwania tych efektów).

Kiedy jednak zalezy Ci na tym, aby zdjęcie było ostre, naucz się wymuszać to na aparacie. O tym właśnie mowa w niniejszym rozdziale.

Znajdziesz tu również instrukcję dotyczącą kilku najważniejszych technicznych aspektów fotografii: szybkości migawki, rozmiaru przysłony i czułości.

Dodaj komentarz