Barwne filtry na lampę błyskową

Żadne to odkrycie, że w fotografii najistotniejsze jest światło. Lampy błyskowe są doskonałym, dodatkowym jego źródłem. Jest wiele sposobów na ich wykorzystanie. Jednym z nich jest tworzenie barwnej scenerii dla oświetlanego obiektu. Wystarczy założyć na lampę odpowiedni filtr i mamy gotowe źródło kolorowego światła.

Swoje filtry żelowe kupiłem na Allegro. Była to produkcja “domowa”, firmowe arkusze pocięte nożyczkami na kawałki, i wcale nie tania. Na aukcji możesz je znaleźć pod hasłami: strobist lub filtry żelowe. Na szczęście znalazła się firma Cokin, która dojrzała zapotrzebowanie i wypuszcza odpowiedni produkt, więc ceny na Allegro powinny spaść. Zapowiedź produktu znalazłem tutaj.

Filtry te można podzielić na trzy grupy:
– efektowe – do tworzenia barwnego światła,
– korekcyjne – do korekcji temperatury barwowej błysku w celu dostosowania jej do temperatury barwowej światła zastanego, jeśli chcemy wykorzystać oba rodzaje światła,
– korekcyjne szare – do obniżenia mocy światła lampy błyskowej, przydatne jeśli nie mamy możliwości regulacji mocy błysku w lampie i nie możemy jej oddalić względem oświetlanego obiektu.


Przykład oświetlenia aniołka lampami błyskowymi z barwnymi filtrami efektowymi


Układ dwóch lamp błyskowych oświetlających figurkę.

Na lampach umieszczony został filtr niebieski oraz pomarańczowy. Górne zdjęcie było robione przy większej ich odległości od aniołka. Na dolnym są one dość blisko, co wymagało skierowania światła lewej lampy trochę poza figurkę, aby nie nastąpiło przepalenie świateł (lampa ta nie posiada regulacji mocy błysku).

Inne przykłady zdjęć, przy robieniu których wykorzystywałem kolorowe filtry na lampie błyskowej, są pokazane we wpisach: Sople lodu oraz Jak fotografować płatki sniegu? (ostatnie).

Co o tym sądzisz? Zostaw komentarz