Jak fotografować pęcherzyki powietrza?

Fotografowanie pęcherzyków powietrza sprawiło mi sporo radości. Nawet nie myślałem, że to taki ciekawy temat, zwłaszcza, że w prosty sposób można podmieniać tło i sprawdzać jakie barwne efekty z tego powstaną.

Co zatem jest potrzebne do wykonania takiego zdjęcia?

Tak naprawdę, to nastawiłem się na fotografowanie oczek tłuszczu na wodzie. Pomysł zaczerpnięty z filmu Bryana Petersona. Film na końcu wpisu. Ale przy okazji pojawiły się na dnie naczynia pęcherzyki, więc fotografowanie zacząłem od nich.

Stanowisko fotografowania pęcherzyków powietrza i plam tłuszczu

Co jest potrzebne?
– przeźroczyste, płaskie naczynie; ja wykorzystałem pustą foremkę po ciastkach,
– dwie podpórki np. filiżanki; konieczne, aby można było zmieniać tło pod naczyniem,
– barwne tła; ja wykorzystałem okładki płyt CD i magazynów,
– aparat na statywie z obiektywem do fotografowania makro (tu można zastosować dowolny sposób na makro, np.: obiektyw makro, obiektyw plus dodatkowe soczewki lub obiektyw i pierścienie pośrednie); ja wykorzystałem obiektyw Pancolar 1,8/80 z nasadką RAYNOX M-250.

Po wlaniu kranówki na dnie naczynia pojawiły się pęcherzyki powietrza. Ponieważ przy tych zdjęciach mamy małą głębię ostrości tło pod naczyniem będzie nieostre i zacznie tworzyć barwne plamy uzupełniające całą scenę.

Nowe światy – oczka na wodzie

Drugim tematem do fotografowania są plamy oleju. Wystarczy do naczynia wlać trochę tego płynu i zamieszać. Ostrość wtedy ustawiamy na powierzchnię wody i zaczyna nam się jawić kolejny nowy świat. Jeśli masz wystarczająco dużo światła, to przy krótkich czasach naświetlania możesz uchwycić „zamrożone” przepływające okręgi. Przy dłuższych czasach ta sztuczka się nie uda, ale za to można np. końcówką łyżeczki podprowadzić jakieś „tłuste oczko” pod obiektyw tak, aby pojawiło się w kadrze.

Tak jak wspominałem do tych zdjęć zainspirował minie poniższy film.

Ten artykuł znaleziono w wyszukiwarce Google m.in. poprzez frazy:
  • tła pod zdjęcia

18 myśli nt. „Jak fotografować pęcherzyki powietrza?”

  1. Super jest zabawa z pęcherzykami powietrza.
    Pytałam wiele osób ,jak to zrobić,ale każdy tylko mówił o obiektywie.

  2. Super. Nie próbowałam takiej sztuczki – teraz zapewne będzie to moją inspiracją.Efekt jest the best.

  3. Pana blog jest rewelacyjny! jeszcze nie spotkałam się żeby ktoś prosto tłumaczył jak krowie na miedzy jak zrobić ciekawe i poprawnie technicznie zdjęcie, a nawet jeżeli już to w sposób zawiły. tu jest prosto i jaśnie wszystko wyjaśnione i to w sposób ciekawy! Pozdrawiam, bardzo ciekawe wpisy 🙂