Jak fotografować truskawki wrzucane do wody?

Oglądałem kiedyś zdjęcia owoców wrzucanych do wody. Bardzo mi się spodobały i postanowiłem zrobić coś podobnego. Myślę, że zdjęcia wyszły całkiem fajne. Zabawy było przy tym sporo, a truskawki były naprawdę smaczne. Zobacz jak łatwo samemu możesz zrobić tego typu zdjęcia.

Te zdjęcia, które oglądałem były robione w studio. Owoce były wrzucane do akwarium, a całość była oświetlona czterema lampami błyskowymi. Niestety nie miałem pod ręką żadnego pustego akwarium, nie planowałem też wycierać podłogi po sesji fotograficznej i rozkładać czterech lamp. Dlatego postanowiłem to uprościć. Jako naczynie wykorzystałem znacznie mniejsze szkło. Zdjęcia robiłem w ogródku więc nie musiałem się przejmować rozlaną wodą. Jako źródła światła wykorzystałem raz Słońce, a raz jedną lampę błyskową wspomaganą blendą. Całość stanowiska wyglądała tak:

Stanowisko fotografowania truskawek wrzucanych do wody. Z aparatem stałem po prawej stronie.

Do „zamrażania” na zdjęciu fotografowanej sceny możesz wykorzystać dwie metody. Pierwsza, to krótki czas migawki rzędu 1/1000s. Druga, to błysk z lampy błyskowej. Czas błysku to 1/1000s lub nawet krócej.

W pierwszej metodzie, by fotografować z tak krótkim czasem musisz posiadać silne źródło światła ciągłego. Doskonale sprawdza się tu nasze Słońce. Dlatego słoneczny dzień jest jak znalazł. Kiedy robiłem te zdjęcia miałem ustawione ISO 800 i przysłonę w granicach f/5.6, przy czasie 1/1000s.

Zdjęcie w świetle zastanym

Druga metoda uniezależnia Ciebie od światła zastanego. Wymaga jednak posiadania zewnętrznej lampy błyskowej i przewodowego lub bezprzewodowego jej wyzwalania. W tym przypadku miałem ustawione ISO 100, przysłonę f/16 i czas synchronizacji 1/250s. Przy tych ustawieniach światło zastane tylko w niewielkim stopniu brało udział w naświetlaniu klatki. Zamrożenie sceny było spowodowane krótkim czasem błysku z lampy. Dodatkowo jeszcze dodałem blendę by rozświetlić cienie.

Powyższe dwa zdjęcia są już wstępnie oczyszczone z niepotrzebnych rozprysków wody. W momencie wpadania truskawki do naczynia woda pryskała na różne strony. Truskawki zrzucałem z wysokości około 0.5m. Migawkę w aparacie wyzwalałem za pomocą wężyka spustowego.

Poniżej jeszcze zdjęcie bez czyszczenia.

Jeśli masz jakieś pytania dotyczące tego typu zdjęć, proszę pisz w komentarzu poniżej.

Ten artykuł znaleziono w wyszukiwarce Google m.in. poprzez frazy:
  • fotografia wody
  • zdjecia truskawka wrzucon do wody

59 myśli nt. „Jak fotografować truskawki wrzucane do wody?”

  1. Ewelina.Mam świetne szkło.Podstawka pod telewizor Sharp.Telewizor wisi, więc podstawka stanowi doskonałe tło do ćwiczeń.Im szkło grubsze tym ciekawsze efekty.Weź kawałek szyby i lakier albo inną farbę w puszce i pomaluj jedna stronę szybki.Możesz pod szkło podłożyć czarną folię ogrodniczą albo z torby.Efekt podobny.Jedno jest b.ważne nie może być zadrapań.Obiektyw jest niemiłosierny. Pyłki,okruchy i zadrapania będą widoczne..Przemku ,proszę mnie poprawić.Ja to stosuję.Robię zdjęcie ob. 50-tką a potem można wycinać.Albo zakładam szkło powiększające na obiektyw x4 lub x6 i mam niby makro,a wtedy drugi plan jest czarny i rozmyty (brak widocznych uszkodzeń)a błysk dobrze odwzorowuje wodę.Reszta to ćwiczenia.Pozdrawiam.J

  2. http://i47.tinypic.com/161x1sn.jpg
    Witam, jestem początkującym fotografem amatorem. Spróbowałem wrzucania owoców do wody i oto efekt. Chciałbym się dowiedzieć co w tym zdjeciu jest źle poczynione 😀 bo od razu widać, że różni się od waszych. Trochę przepalone, ale to chyba tak nie razi? Czy te szumy są bardzo widoczne? Czy nie przesadziłem z kontrastem? I czy ten odblask trawy po prawej rzuca się w oczy i przeszkadza? Pewnie też nie jest dość ostre?
    Nie wiem czy zdjecie od razu było nie dosc dobre, czy moje zdolności przeróbki są mierne. Krople wody były zamrażane krótkim czasem, nie posiadam lampy (poza wbudowaną, która daje świetne efekty jak każdy wie :D). Jeszcze wyjaśnię, że mówiąc, że różni się od waszych mam na myśli np. to, że wasze są plastyczne i hmm.. czyste 😀 Proszę o porady (bez zbędnych uszczypliwości, bo mam świadomość przeciętności swych umiejętności)

  3. fif.Witam, myślę że wykonałeś kilkanaście zdjęć.Popracuj i wykonaj 100. Masz w aparacie program Automatyczny z błyskiem i bez i sportowy.Zobacz przy 1000 i 500 – to nic nie kosztuje tylko ładowanie aku. Pobrałem Twoje zdjęcie i troszkę się nim pobawiłem w prostym programie graficznym. Jeśli masz jakiś prosty program zdjęcie jest do tego wystarczająco dobre.Myślę,że już wiesz ,że wykonywanie zdjęć szklanych naczyń z wodą i bez jest dosyć trudne.To jak zawsze skojarzenie właściwego czasu ,tła i oświetlenia. Niestety nie mogę tego pokazać na forum bo jest TWOJĄ własnością intelektualną.Nasze adresy znane są tylko adminowi.Ja nie mam nic przeciwko temu ale On musi się zgodzić Ci na przekazanie mojego adresu.Powodzenia w dalszych próbach.

  4. Fotografowanie szkła nie jest trudne jeśli ma się sprzęt i trochę wiedzy. Wystarczy jedna lampa, aparat na statywie, wyzwalacz radiowy, odpowiednio tło. I można się bawić. Można użyć też kilku lamp. Jeśli na każdą z lamp założymy filtr barwny możemy uzyskać bardzo ciekawe efekty. Np przy truskawce można z boku podświetlić drugą lampa z zielonym lub niebieskim filtrem, da to fajny efekt kolorystyczny. Przez odpowiednie zastawki można też ukierunkować światło, żeby lampa oświetlała tylko część sceny. Trochę pracy i np możemy uzyskać efekt, że woda tryskająca ze szklanki jest zielona, a reszta kolorystycznie neutralna (no nie do końca, trochę zielonego poleci z odbicia od wody).

  5. wer,jesteś praktykiem.! Jeszcze jedno,jeśli podświetlisz dno szklanego naczynia uzyskasz efekt podobny do światłowodu.Przy czarnym tle kolor jest przenoszony na ścianki i powstaje delikatne podświetlenie – jak w światłowodzie.W programach komputerowych spotkałem to pod nazwą -neon.Robiłeś już takie zdjęcia? Ja zastosowałem to do wykonania grafiki kieliszków, i to co jest przez fotografów zwalczane(blaski na ściankach)w tym przypadku pozwoliło na dodatkowe zaakcentowania wypukłości szkła.Popatrzę na to za rok – może będzie mi się jeszcze podobało?

  6. W przypadku szkła blaski na ściankach są konieczne, żeby uwypuklić kształt. Na tym polega fotografowanie szkła białe na czarnym. W przypadku czarne na białym na brzegach trzeba odbić czarne tło. Szkło widzimy tylko przez zniekształcenia obrazu za nim i przez odblaski na krawędziach.

  7. Naprawdę świetne zdjęcia. Czy nie bałeś się zastosować tak dużego ISO? Nie wiem jak udało ci się uzyskać tak doskonałe zdjęcia bez ziarnistego efektu.

  8. @Martyna. Aparat, którym robiłem, Canon EOS 50D przy ISO 800 generuje jeszcze stosunkowo małe szumy. Wiec nie był to problem. Pewnie też trochę odszumiłem zdjęcie w programie graficznym.

  9. Cieszę się bardzo że trafiłem na tą stronę. Cenne rady i co cieszy ” za darmo”. To bardzo miło poznać kogoś kto chce dzielić się z innymi swoimi radościami, pozdrawiam :).