Co chcesz wiedzieć na temat światła w fotografii?

Światło w fotografii

Przygotowuję kolejny ebook. Tym razem tematem głównym jest światło. Będzie o najważniejszych cechach światła, o tym jak obserwować światło, jakie są z nim problemy i jak sobie z nimi radzić. Będzie o podstawowych sprawach, czyli o temperaturze barwowej i balansie bieli. O tym by trawa była zielona i generalnie kolory naturalne. Będzie też o bardziej zaawansowanych. Jak wpływać na barwę zdjęć i dlaczego w świetle sztucznym kolory mogą być przekłamane i jak to naprawić. Dowiesz się też jakie lampy mają dziury w widmie. Będzie też sporo o kierunkach padania światła, odbiciach i jego rozpraszaniu. O efektach jakie możesz uzyskać stosując światło z różnych kierunków i w różnym otoczeniu. Jak otoczenie wpływa na rozświetlanie cieni, jak to wykorzystać lub jak temu zapobiec. Wyjaśnię to dokładnie, bo oceniając światło łatwo tu o błędne wnioski. Poznasz też metodę czytania zdjęć, tak by poznać przy jakim świetle zostało ono zrobione.

To są tematy, które uznałem za ważne, ale pewnie coś przeoczyłem lub opisałem za mało. Dlatego mam do ciebie gorącą prośbę. Napisz w komentarzu jakie masz pytanie związane ze światłem w fotografii, jaki temat ciebie szczególnie interesuje? Co powinienem dokładnie opisać i wyjaśnić?

Wśród osób, które umieszczą pytanie na blogu do piątku 29 maja 2015 r. wylosują tą, która otrzyma gotowy ebook za darmo. Oczywiście jak już zostanie skończony. Bardzo proszę o pomoc i umieszczenie pytania poniżej w komentarzu pod tym wpisem. Co chcesz wiedzieć na temat światła?

56 myśli nt. „Co chcesz wiedzieć na temat światła w fotografii?”

  1. Nie jestem profesjonalistką, ale najbardziej bym chciała wiedziec, które godziny, są godzinami cudu oświetlenia słonecznego i z jakiej strony robić zdjęcia, żeby były dobrze oświetlone.

  2. Cześć,
    Przemek po komentarzach i pytaniach dotyczących tematu niewyczerpanego „światło w fotografii”, mam wrażenie, że trochę wkopałeś się ;-). A tak na serio, to chciałbym dorzucić swój kamyczek – interesują mnie wszelakie aspekty oświetlenia studyjnego, ale ostatnio najwięcej kłopotów przysparza mi „rozgryzienie” STROBO. Używam manualnej lampy reporterskiej, i chcąc zamrozić akcję, nie zawsze trafiam z ustawieniami: migawka vs. Hz-e. Wiem: ilość wyzwoleń lampy, dzieloną / liczbę Hz = czas migawki, ale nie do końca uzyskuję oczekiwane efekty. Tym samym nie skupiam się na idei tworzonego obrazu, a męczę głowę kolejnymi, technicznymi próbami.

    Z góry dziękuję za podjęcie tematu storbografii
    Robert

  3. Jak własciwie ustawiać parametry, aby przy braku światła naturalnego i sztucznego uzyskać w miarę dobry efekt fajerwerków (na zewnątrz) oraz wewnatzr pomieszczeń: sztucznych ogni oraz np. osób ubranych (ruszajcych się) w fluorescencyjne ubrania?
    Dziękuję

  4. Witam
    Fotografie pamiątkowe i rodzinne wykonuję już ponad 50 lat, ale od niedawna interesuje mnie fotografowanie orbów oraz poszukiwanie intensywnych kilkupikselowych jaskrawych śladów na fotografiach cyfrowych, pojawiających się na zdjęciach wykonanych różnymi aparatami fotograficznymi, w obecności ludzi.
    Kolekcjonuję kompaktowe aparaty cyfrowe i lubię porównywać zdjęcia podobnych ujęć wykonanych różnymi kompaktami cyfrowymi. Celowo nie używam droższych aparatów z wymienną optyką, ponieważ aparat lub 2, czasem 3 noszę zawsze w kieszeni lub razem z dokumentami osobistymi (samochodowymi).
    Jestem ciekaw, czy są osoby o podobnych jak ja zainteresowaniach.

  5. Witam,
    ja chciałabym się dowiedzieć jakie wybrać ustawienia aby w ciągu dnia kolor nieba (i nie tylko) faktycznie był taki jak w rzeczywistości (pomijając używanie filtru polaryzacyjnego) i jak to jest z tą temperaturą barwową oraz dlaczego w ustawieniach balansu bieli inaczej wychodzą kolory jak zrobię stan faktyczny pogody (np. pochmurno) a inaczej jak automatyczny i który w tym wypadku jest prawidłowy?
    Pozdrawiam

  6. Wow, światło to podstawowy problem w fotografii, bez niego nie ma jej 🙂 Jeśli uwzględnisz wszystkie sugestie, będzie pokaźne dzieło! Mnie interesuje jak delikatnie wydobyć obiekt z mroku, jak uzyskać te subtelne szarości nie gubiąc czerni wokół. To nie tylko problem światła, ale także doboru parametrów. Mimo wielu prób, nie mogę znaleźć rozwiązania.
    Pozdrawiam i życzę powodzenia w tej gigantycznej pracy!
    Klara

Dodaj komentarz