Co chcesz wiedzieć na temat światła w fotografii?

Autor: Przemysław Oziemblewski  //  Kategoria: Książki, Oświetlenie

Światło w fotografii

Przygotowuję kolejny ebook. Tym razem tematem głównym jest światło. Będzie o najważniejszych cechach światła, o tym jak obserwować światło, jakie są z nim problemy i jak sobie z nimi radzić. Będzie o podstawowych sprawach, czyli o temperaturze barwowej i balansie bieli. O tym by trawa była zielona i generalnie kolory naturalne. Będzie też o bardziej zaawansowanych. Jak wpływać na barwę zdjęć i dlaczego w świetle sztucznym kolory mogą być przekłamane i jak to naprawić. Dowiesz się też jakie lampy mają dziury w widmie. Będzie też sporo o kierunkach padania światła, odbiciach i jego rozpraszaniu. O efektach jakie możesz uzyskać stosując światło z różnych kierunków i w różnym otoczeniu. Jak otoczenie wpływa na rozświetlanie cieni, jak to wykorzystać lub jak temu zapobiec. Wyjaśnię to dokładnie, bo oceniając światło łatwo tu o błędne wnioski. Poznasz też metodę czytania zdjęć, tak by poznać przy jakim świetle zostało ono zrobione.

To są tematy, które uznałem za ważne, ale pewnie coś przeoczyłem lub opisałem za mało. Dlatego mam do ciebie gorącą prośbę. Napisz w komentarzu jakie masz pytanie związane ze światłem w fotografii, jaki temat ciebie szczególnie interesuje? Co powinienem dokładnie opisać i wyjaśnić?

Wśród osób, które umieszczą pytanie na blogu do piątku 29 maja 2015 r. wylosują tą, która otrzyma gotowy ebook za darmo. Oczywiście jak już zostanie skończony. Bardzo proszę o pomoc i umieszczenie pytania poniżej w komentarzu pod tym wpisem. Co chcesz wiedzieć na temat światła?

Ten artykuł znaleziono w wyszukiwarce Google m.in. poprzez frazy:
  • jak ustawic manualnie Canona aby niebo nie bylo przeswietlone
  • jakie sa zrodla swiatla w fotografii

Tagi: ,

56 komentarzy do “Co chcesz wiedzieć na temat światła w fotografii?”

  1. Adam pisze:

    Co chcesz wiedzieć na temat światła w fotografii?

    Dzień dobry,
    Korzystając z okazji chciałbym się więcej dowiedzieć na temat sposobu opisu i kontroli ilości podawanego przez różne lampy światła oraz ich wzajemne przeliczenia. W szczególności chciałbym dowiedzieć się, jak np. 1/16 mocy flasha (systemowego, czy studyjnego) ma się do podawanej w aparacie wartości EV i korekty siły błysku +/-. Jest jakiś przelicznik? Czy lampy studyjne i ich moc są skalibrowane pod wartości EV?

    Z góry dziękuję.

  2. Robert pisze:

    Światło na słonecznym dniu . Światło w pomieszczeniu lub jaskini.bez wb

  3. Ania pisze:

    Często mam problem po zgraniu zdjęć na komputer – z podstawową (konieczną) obróbką typu rozjaśnić/przyciemnić. Chciałabym się dowiedzieć jak prawidłowo powinny wyglądać zdjęcia (nie licząc zdjęć artystycznych), od jakiego momentu zdjęcie będzie nieprawidłowe, przepalone lub za ciemne.

  4. Keaky pisze:

    Proponuję umieszczenie w e-booku o świetle również historycznego podejścia do rozwoju metod oświetlania planu fotograficznego tak, aby przedstawić wszystkie rodzaje światła sztucznego. Może to być nawet tematem osobnego opracowania bo temat zapewne dosyć szeroki, a obok omawiania różnych źródeł światła powinny się też pojawić wzmianki o ich wynalazcach, o okresach stosowania, nawet o producentach. Byłoby to niewątpliwie przedsięwzięcie nowatorskie bo kompleksowej historii światła w fotografii jeszcze nikt porządnie nie zrobił…

  5. Marcin pisze:

    Dzień dobry

    Bardzo dziękuję za e-maila w sprawie pomocy przy pisaniu ebooka. Nie co dzień zdarza się taka okazja żeby mieć swój wkład w pisanie książki.

    Fajnie żeby były omówione różne rodzaje światła z przykładowymi zdjęciami ludzi i opisami. Coś co by inspirowało do eksperymentowania.
    Przykłady:
    – światło słoneczne
    – światło z okna
    – światło z lampy na aparacie
    – światło z lampy wyzwalaniej bezprzewodowo
    – światło świec
    – światło video (LED)

    Może jeszcze kilka trików w stylu jak uzyskać fajne odblaski w oczach, malowanie światłem lub użycie zwykłych latarek we mgle..

    Dziękuję i pozdrawiam
    Marcin

  6. Piotr pisze:

    Książek i poradników na temat oświetlenia w studio, przy portretach i innych popularnych sytuacjach jest dużo. Natomiast trudno znaleźć informację na temat światła w makrofotografii. Teoretycznie skala nie ma znaczenia i obowiązują podobne zasady, ale specyfika małego planu daje zupełnie inne możliwości.

  7. piotr pisze:

    Interesuje mnie (hobbystycznie) światło studyjne, ustawienie lamp, dobranie parametrów na lampach jak i w aparacie. Mam zawsze problem z zestawieniem przysłon, ustawień lampy wyzwalającej (używam zwykłej lampy zewnętrznej w trybie master).
    Sprzęt Nikon D600 i lampy studyjne Quantuum.

  8. Adam Ryszard Pigool pisze:

    Jak prawidlowo mierzyc i dobierac ekspozycje ,przy fotografowaniu z filtrami polowkowymi np. cokin, o roznych przejsciach, oraz w jakich warunkach blokowac ekspozycje przy przekadrowywaniu, oraz nie do konca banalna sprawa ekspozycja o blekitnej i zlotej godzinie , fotografowanie pod zrodlo swiatla, chyba w tych okolicznosciach najczesciej dobieram zla ekspozycje, pozdrawiam serdecznie adam

  9. Bartlomiej pisze:

    Światło led zimne, ciepłe czy stosować jako doświetlenie (światło stałe) lub zamiast lampy błyskowej

  10. Ania Jurga pisze:

    Hmmm……. najbardziej interesuje mnie chyba temat jak rozpraszać światło ( szczególnie w makrofotografii ) oraz jak uniknąć prześwietleń fotografując w dzień. Interesuje mnie tak że kwestia światła przy portretach – jakie jest najlepsze, jak go rozpraszać itp.
    Pozdrawiam cieplutko 🙂

  11. Lier pisze:

    Witam…

    Od dawna siedzę tutaj i przeglądam co się dzieje…
    Trafił Pan z tym światłem w dziesiątkę, znaczy z tematem o oświetleniu… To tak, światło to bardzo obszerny temat, ale ja bym chciał się skupić na świetle w ciągu pochmurnego dnia. Załóżmy, że będzie to deszczowy dzień lipcowy około godziny 17.00… 🙂 Jak wykonać zdjęcie otaczającej mnie przestrzeni, widnokręgu lub horyzontu a dookoła lasy i pola…:) tak aby ziemia nie była czarnością a niebo nie było prześwietlone (mimo tego, że pochmurne) na długim czasie z przesłoną ustawioną, załóżmy na f14… ?

  12. Ryszard pisze:

    Mnie interesuje światło zastane, jak je wykorzystywać, czy łączyć ze światłem sztucznym i w jaki sposób to komponować. Sprawa dotyczy szczególnie portretu.
    Pozdrawiam.

  13. Piegowaty pisze:

    Witam!

    Genialny pomysł na takie pytanie… Mam kilka pytań co do światła właśnie i nigdy nie mogłem znaleźć na nie odpowiednich odpowiedzi w internecie…

    Otóż mam 16 lat, jestem strasznie niedoświadczony w fotografi, ale czuję że to jest to co chcę robić w życiu – wiem, trywialne…

    Jedyne co posiadam na profesjonalnym poziomie, jeżeli chodzi o fotografie, to aparat – canon 70D, oczywiście przeliczyłem się, aparat nie robi wspaniałych zdjęć, bo przecież aparat to nie wszystko…

    Bo jest jeszcze światło, którego nie rozumiem… nie do końca…

    Pytanie #1 – Czy są jakieś podstawowe ustawienia światła? Nawet nie wiem jakbym miał sie zabrać za takie poprawne studyjne portrety… Nie wiem jakie zasady panują… czy są jakiekolwiek?

    Pytanie #2 – Jak fotografować w ostrym słońcu… Tu nie wiem kompletnie nic… moje zdjęcia w słońcu zawsze wychodziły marnie…

    Pytanie #3 – Jakie są alternatywne sposoby na amatorskie oświetlenie w domu, z przedmiotów i źródeł światła które ma każdy…

    To chyba wszystko… przepraszam że się tak rozpisałem… Pozdrawiam 😀

  14. eM pisze:

    Chciałbym się dowiedzieć jak w optymalny sposób zapanować nad światłem przy robieniu zdjęć sportowych (hale, stadiony ze sztucznym oświetleniem).

  15. Violetta pisze:

    Dzień dobry i dziękuję za maila.
    Podzielam zdanie Pana Marcina co do rodzajów oświetlenia na przykładach, ja osobiście chciałbym takie abc informacji o oświetleniu studyjnym w podobnym zakresie, czyli z przykładami na modelach.

  16. Ewa pisze:

    Witam,

    chciałabym się dowiedzieć jak wykorzystać światło zastane, czegoś o barwie i kierunku światła a także o fotografowaniu w różnych porach dnia. Co robić by zdjęcie nie było prześwietlone lub niedoświetlone oraz jak używać zewnętrznej lampy błyskowej.

  17. Jan pisze:

    Witam
    Interesuje mnie fotografowanie kwiatów polnych w dni słoneczne aby nie traciły po zrobieniu zdjęcia płatki kwiatów naturalnej barwy.

    Jan

  18. Janina pisze:

    Witam
    Mnie interesuje sprawa jak poradzić sobie ze światłem, gdy połowa kadru jest w głębokim cieniu a druga część w słońcu

  19. Asia pisze:

    Witam,

    mnie najbardziej interesuje temat: modelowania światłem przy wykonywaniu portretów. Chciałbym się więcej dowiedzieć na temat wykorzystania softboxów ( w jakiej odległości od modela powinny być ustawione, z której strony, z boku, z góry- jak ustawienie światła wpływa na kształt twarzy – na przykładach) oraz jak korzystać z różnych źródeł światła ( wspomniane softboxy i światło zastane). Jak prawidłowo dokonać pomiaru światła ( czy wybrać opcję, pomiar punktowy, uśredniony itp.). Szczególnie przy fotografowaniu obiektów pod światło. A właśnie, czy można się dowiedzieć jak działa światłomierz w lustrzankach, jak zrobić pomiar, aby czas został dobrany prawidłowo? Dziękuję i pozdrawiam,
    Joanna Kowalczuk

  20. Mirek pisze:

    Witam!
    Bardzo ważną rzeczą jest prawidłowa kalibracja ekranu, na którym ogląda się zdjęcia – monitor lub telewizor (oryginalne zestawy są dosyć drogie), więc jak zrobić to w prosty sposób, szczególnie telewizor.
    Interesuje mnie również pełna współpraca lampy błyskowej z aparatem, w tej chwili robię na automacie, a chciałbym przejść na pracę kreatywną

  21. EWA pisze:

    1. Jakimi zasadami należy kierować się przy doborze barwy światła
    2. Jak praktycznie zastosować szarą kartę
    3. Jak operować światłem studyjnym (z przodu, z tyłu, z boku)przy wykonywaniu portretu, chodzi też o odleglość źródła światła od modela oraz jego rozproszenie

  22. pigasus79 pisze:

    Metody pomiaru swiatla (martycowy, centralny itd.).

  23. Krzysztof pisze:

    Dzień dobry,

    Interesują mnie optymalne ustawienia aparatu przy fotografowaniu w słoneczny dzień jasnym obiektywem np. 50mm f:1.4. Dotyczy krajobrazu, architektury, portretu, w ruchu itd.

    Dziękuję

  24. maria pisze:

    Bardzo lubię robić zdjęcia w plenerze „pod słońce” – czasami wychodzą fantastycznie, a czasami kompletnie bez wyrazu. Czy są jakieś zasady – sposoby, żeby zawsze (no, prawie zawsze) wychodziło dobrze?
    Pozdrawiam serdecznie
    Maria

  25. Jarosław pisze:

    Witam !
    Gra światłem w podświetlaniu obiektów architektonicznych (co psuje złe podświetlenie, jakich błędów należy w tym temacie unikać…..) oraz jak dobrze oświetlić elementy małej architektury np. pomnik, fontannę itp.

  26. Carollayna pisze:

    Witam,
    Interesuje mnie światło w konkretnym przypadku 🙂
    Arktyka – dzień polarny, morze, śnieg, lodowce.

  27. Krzysztof pisze:

    Dzień dobry, nie jestem zaawansowanym fotografem to fakt, ale mam swoje zainteresowania w tej dziedzinie. Światło to wiedzą wszyscy – jest głównym malarzem zdjęć. Osobiście preferuję światło zastane. Nawet w pomieszczeniach staram się unikać sztucznego doświetlania. Korzystanie ze światła zastanego to cała sztuka, ten temat mnie w szczególności interesuje. Oczywiście są i problemy, jak dobrze robić zdjęcia w warunkach pełnego słonecznego oświetlenia tak z marszu bez osprzętu, może są proste sposoby rozświetlania ( w sytuacji braku lampy – jak to jest w Samsungu NX300) w sytuacji fotografowania np pod słońce.
    Pozdrawiam i dziękuję za dzielenie się wiedzą i doswiadczeniem.

  28. Andrzej pisze:

    Witam
    Interesuje się fotografią przyrodniczą dlatego warunki, w których przychodzi mi fotografować są ciężkie. Chciałbym dowiedzieć się więcej na temat światła zastanego chwilę przed świtem i przed zmrokiem. Stawiam pierwsze kroki w makrofotografii-jakie stosować oświetlenie, proszę o szczegóły (jakie oświetlenie zastane, sztuczne, jakie lampy błyskowe, trochę o obiektywach miło widziane). Dziękuję.
    Pozdrawiam
    Andrzej

  29. Aleksandra pisze:

    Witam, ja chcialabym wiedziec jak wykorzystac swiatlo zastane do portretow oraz fotografii mody. Kiedy najlepiej wykonowac tego typu zdjecia aby swiatlo bylo jak najlepsze .

  30. zbigniew pisze:

    Tak najważniejszy temat
    Proszę abyś powiedział gdzie mierzyć światło w danej scenie, na co patrzy aparat, jak szybko reagować, jak patrzy aparat w preselekcjach, co myli aparat, jak zastosować kompromis aby w programie go dopracować, jaki wpływ ma AWB na jakość
    Proszę podaj proste sztuczki w pomiarze światła sytuacji zdjęcia w pokoju, sceny na ogrodzie , z lampą

  31. Andrzej pisze:

    Podjął się Pan bardzo szerokiego tematu. Myślę że jeśli nie zabraknie tematu modelowania światłem jak kąt padania, intensywność, światło zastane i sztuczne (w tym doświetlenie) i.t.p. oraz modelowania samego źródła światła (blendy, softboxy, plastry miodu, filtry barwne itp. to będzie praca bardzo interesująca. A jeszcze gdyby informacje podane były w kontekście pleneru i studia, to praca na pewno będzie niezbędnikiem dla każdego i każdy dowie się z niej wiele ciekawych rzeczy.

  32. Kazimierz pisze:

    Kazimierz pisze:
    czwartek 28 maj 2015
    Wszystkie wiadomości będą dobre, chcę zacząć robić zdjęcia.
    Pozdrawiam

  33. Barbara pisze:

    Dzień Dobry,
    Posiadam Pana ebook i jestem pod wrażeniem zawartych w niej materiałów, Teraz rozumiem, zę to my czytelnicy mamy na to wpływ. To super pomysł, dlatego pozwolę sobie dodać moje problemy ze światłem.
    Jestem początkujaca i największym problemem dla mnie jest.. brak światła.

    Jak sobie radzić w ciemnych pomieszczeniach? Jakiego efektu nie uzyskam posiadajac tylko podstawowy sprzęt?
    Na czym sie skupić by przy kiepskich warunkach oświetleniowych, bedąc amatorem zdjęcie jednak było udane?
    Będę bardzo wdzięczna za poruszenie tych problemó i … juz nie mogę się doczekać wydania kolejnego ebooka.
    pozdrawiam,
    Barbara

  34. kocia mama pisze:

    ja bardzo bym chciała wiedzieć jak robić zdjęcia przy słabym oświetleniu np. w sztolniach gdzie często mamy tylko słabe żółte światło. Interesuje mnie również jak poradzić sobie w sytuacji kiedy chcemy sfotografować coś w domu, ale światło jest bardzo kiepskie. Ostatnio miałam okazję fotografować tygodniowe kocięta niestety nie było możliwości przesunąć ich bliżej światła, a oświetlenie sztuczne było bardzo słabe i żółte. Ciekawi mnie również jak używać lampy błyskowej zwłaszcza tej wbudowanej aby zdjęcia nie wychodziły prześwietlone. Oraz jak dobierać parametry kiedy mamy słabe światło a obiekt jest ruchomy.

  35. Keaky pisze:

    No, to narobił pan sobie kłopotu… Teraz żeby zaspokoić wszystkich trzeba stworzyć porządne, kompleksowo opracowane dzieło… Życzę powodzenia.

  36. 4bert pisze:

    Z wpisów wynika, że potrzebny jest cały kurs fotografii, a przynajmniej kilka róźnych dzialow o oświetleniu sztucznym,zastanym i ich łaczeniu. Owocnej pracy
    Felix

  37. Ania NL pisze:

    Dzien dobry. Myslalam, co by napisac. No i stwierdzilam, ze plywam z pojeciem „swiatlo brudne a czyste”. Probuje teraz swoich sil w moim mini studio i slysze czasami komentarze :”to swiatlo jest ladne czyste”, ” a tu brudne i troche balaganiarskie:. Ja, niestety, narazie tego nie odrozniam. Moze pojawi sie ten temat w e-booku?:-)
    Pozdrawiam,
    Ania

  38. Asia pisze:

    Nie ukrywam zarządzanie funkcjami związanymi z pomiarem światła są mi wogole nie znane. Przydałby się dość dokładny opis jak poprawnie czytać histoGram. Jak zapamiętać pomiar światła dla danej ekspozycji i zmianę jej z zapamiętany pomiarem. Dla Nikona.

  39. Alpin pisze:

    Możliwości, jakie daje światło słoneczne podczas „złotej godziny” wraz z przykładami.

  40. Tadeusz/dkamelio pisze:

    Sposoby implementowania scen bez cienia , oraz sposoby uzyskiwania takowej fotografii?

  41. Bogusław pisze:

    Dzień dobry, coraz bardziej popularne jest oświetlenie LED (latarnie uliczne, oświetlenie obiektów architektonicznych, oswietlenie domowe itd.). Interesuje mnie jak przy takim oświetleniu mierzyć światło, ustawiać balans. CZy jest sens stosowania naświetlaczy LED w portrecie lub przy innych zdjęciach we wnętrzach? Naświetlacze LED są stosunkowo tanie i dają duży strumień.Pozdrawiam – Bogusław

  42. Stanisław Wójcik pisze:

    Uprzejmie się kłaniam!
    Fotografuję od około 60 lat. Mam za sobą wszystkie etapy fotografii, które w tym czasie ze względu na postęp techniczny miały miejsce. Ciągle jeszcze z zażenowaniem udzielam komukolwiek rad, choć niewątpliwie chętnie dziele się swoimi doświadczeniami. Zacznę tak, to, że przy tak małych lampach błyskowych (wbudowanych) wykonywane sa poprawne zdjęcia to jeszcze jeden dowód na istnienie cudów. Operatorzy amerykańscy doceniali zawsze wagę światła na planie filmowym. Obaj chyba pamiętamy światłomierz Minolta Spot, mierzący światło w ( jeśli pamiętam ) w obszarze 1 st.radiana. Proponuję w ogóle podkreślić w planowanej publikacji wagę światła w tworzeniu obrazu fotograficznego. Wielu fotografów nowej generacji stara się tego nie zauważać, stosując zabiegi softwerowe. Ja jednak uważań, że knot zawsze knotem, czy w sepii, czy na papierze jedwabistym. Jako przykład w tym zakresie wspominam Ryszarda Horowitza, pochodzącego z Tarnowa, w którym mieszkam. Otóż artysta otrzymał zlecenie na wykonanie fotografii reklamowej samochodu ( nie pamiętam marki – taki typ RR) – obłe kształty. Wymyślił sobie aby na każdym wyobleniu był refleks światła. Ustawianie parku oświetleniowego trwało 48 godzin. Za pomocą polaroidu sprawdzano, czy zamierzony efekt został osiągnięty. Ile zużyto papierów do Polaroidu nie wspomniano. Gdyby to było takie proste na pewno nie trawiono by czasu i środków na oświetlenie. Reasumując bez światła i jego świadomości nie ma dobrej fotografii. Od uświadomienia tego zacząłbym na Pańskim miejscu opracowanie,
    Pozdrawiam, życzę owocnej pracy. Szczerze podziwiam za zaangażowanie i wkład pracy

    Stanisław Wójcik

  43. Darek pisze:

    Dzień dobry,
    Jak pokazać scenę w najbardziej interesującym świetle? Jak najlepiej wykorzystać światło bezpośrednie, rozproszone, odbite w celu uwydatnienia cech objektu fotografowanego.

  44. Hania pisze:

    Które światła są najlepsze do np. portretów i gdzie i kiedy mogą występować

  45. Krzysztof pisze:

    Witam,chciałbym się dowiedzieć czy istnieje jakiś gadżet, który umożliwiłby odpalenie lamp studyjnych przy użyciu lampy błyskowej ledowej, gdyż stosowane w softboxach fotokomórki nie reagują na błysk flesza ledowego. Pozdrawiam Krzysiek

  46. Marcin pisze:

    Jak zapanować nad światłem, jak ustawić światło w różnych pomieszczeniach jak doświetlić i jak doświetlać twarz w różnych sytuacjach portret plenerze w cieniu w studiu. Jakie i gdzie używamy blendy.

  47. rafał pisze:

    Witam,

    jak dobierać i zapanować na barwą i doborem światła, jak dobrać odpowiedni rodzaj światła zimny ciepły czy neutralny

  48. Mirosław jabłoński Zakopane pisze:

    Witam ja mam problem gdy w pomieszczeniu robię zdjęcie to zawsze mam problem z cieniem ponieważ ja nie umię takiego zdjęcia z cieniem usunąć taki cień. Jak robię w plenerze to też zdarzają mi się z boku cienie chciałbym wiedzieć jakim światłem jaka przysłoną ustawić obiektyw aby jak najmnieszy cień padał w komputerze nie umiem usunąć cieni pozdrawiam sedecznie Mirosaław

  49. Aparatka pisze:

    Światło to temat rzeka i choć wiele o nim juz wiem, nadal wymyka mi się z pod kontroli jak jakiś żywioł. Największy problem sprawia mi fotografowanie biżuterii srebrnej na białym tle. Zajmuję się tym zawodowo i kwestia polega na tym, iż mój zleceniodawca oczekuje, bym wykonywała zdjęcia tak, aby nie wymagały one dalszej obróbki w programach graficznych-głównie chodzi o to by uniknąć czasochłonnego szparowania. Chciałabym się dowiedzieć, w jaki sposób uzyskać idealnie ostre zdjęcia srebra na białym tle, aby żadna krawędź przedmiotu nie zlewała się z nim i jednocześnie nie pozostawiała zbyt wielu cieni wokół (dopuszczalne jest delikatne zacienienie pod dolną krawędzią produktu). Będę wdzięczna, jeśli poruszy Pan ten temat w swoim ebooku. Od dłuższego czasu walczę z tym problemem i pomału zaczyna brakować mi motywacji. Pozdrawiam i z niecierpliwością czekam na kolejne porcje wiedzy.

  50. Agnieszka Hauser pisze:

    Witam
    Ja mam problemy z fotografowaniem w ciemności. Światło słoneczne na zdjęciach wychodzi mi bez problemu zaś przy fotografowaniu księżyca lub gwiazd wychodzą mi białe lub żółte rozmazane plamy na czarnym tle 🙁 Chciałabym poznać ustawienia, w których można by fotografować ciała niebieskie nocne 🙂 ponieważ nawet robiąc zdjęcie obiektu lub krajobrazu nocnego efekt psuty jest przez plamę (księżyc) na drugim planie.
    Pozdrawiam

  51. Krystyna pisze:

    Nie jestem profesjonalistką, ale najbardziej bym chciała wiedziec, które godziny, są godzinami cudu oświetlenia słonecznego i z jakiej strony robić zdjęcia, żeby były dobrze oświetlone.

  52. Robert pisze:

    Cześć,
    Przemek po komentarzach i pytaniach dotyczących tematu niewyczerpanego „światło w fotografii”, mam wrażenie, że trochę wkopałeś się ;-). A tak na serio, to chciałbym dorzucić swój kamyczek – interesują mnie wszelakie aspekty oświetlenia studyjnego, ale ostatnio najwięcej kłopotów przysparza mi „rozgryzienie” STROBO. Używam manualnej lampy reporterskiej, i chcąc zamrozić akcję, nie zawsze trafiam z ustawieniami: migawka vs. Hz-e. Wiem: ilość wyzwoleń lampy, dzieloną / liczbę Hz = czas migawki, ale nie do końca uzyskuję oczekiwane efekty. Tym samym nie skupiam się na idei tworzonego obrazu, a męczę głowę kolejnymi, technicznymi próbami.

    Z góry dziękuję za podjęcie tematu storbografii
    Robert

  53. Viola pisze:

    Jak własciwie ustawiać parametry, aby przy braku światła naturalnego i sztucznego uzyskać w miarę dobry efekt fajerwerków (na zewnątrz) oraz wewnatzr pomieszczeń: sztucznych ogni oraz np. osób ubranych (ruszajcych się) w fluorescencyjne ubrania?
    Dziękuję

  54. Zbyszek pisze:

    Witam
    Fotografie pamiątkowe i rodzinne wykonuję już ponad 50 lat, ale od niedawna interesuje mnie fotografowanie orbów oraz poszukiwanie intensywnych kilkupikselowych jaskrawych śladów na fotografiach cyfrowych, pojawiających się na zdjęciach wykonanych różnymi aparatami fotograficznymi, w obecności ludzi.
    Kolekcjonuję kompaktowe aparaty cyfrowe i lubię porównywać zdjęcia podobnych ujęć wykonanych różnymi kompaktami cyfrowymi. Celowo nie używam droższych aparatów z wymienną optyką, ponieważ aparat lub 2, czasem 3 noszę zawsze w kieszeni lub razem z dokumentami osobistymi (samochodowymi).
    Jestem ciekaw, czy są osoby o podobnych jak ja zainteresowaniach.

  55. romii pisze:

    Witam,
    ja chciałabym się dowiedzieć jakie wybrać ustawienia aby w ciągu dnia kolor nieba (i nie tylko) faktycznie był taki jak w rzeczywistości (pomijając używanie filtru polaryzacyjnego) i jak to jest z tą temperaturą barwową oraz dlaczego w ustawieniach balansu bieli inaczej wychodzą kolory jak zrobię stan faktyczny pogody (np. pochmurno) a inaczej jak automatyczny i który w tym wypadku jest prawidłowy?
    Pozdrawiam

  56. Klara pisze:

    Wow, światło to podstawowy problem w fotografii, bez niego nie ma jej 🙂 Jeśli uwzględnisz wszystkie sugestie, będzie pokaźne dzieło! Mnie interesuje jak delikatnie wydobyć obiekt z mroku, jak uzyskać te subtelne szarości nie gubiąc czerni wokół. To nie tylko problem światła, ale także doboru parametrów. Mimo wielu prób, nie mogę znaleźć rozwiązania.
    Pozdrawiam i życzę powodzenia w tej gigantycznej pracy!
    Klara

Jeśli Ciebie to zainteresowało, to proszę zostaw komentarz.

Zobacz, jak dostać darmowego ebooka "Fotografia dla ciekawych".