Jak fotografować bańki mydlane? – przepis na zdjęcie

Bańki mydlane

Fotografowanie baniek mydlanych jest w zasadzie dość proste. Oczywiście jest kilka problemów, które trzeba rozwiązać, ale wysiłek jest rekompensowany uzyskanymi zdjęciami. To jest trochę tak jak przy fotografowaniu dymu z kadzidełka. Nigdy nie wiadomo, co w ostatecznie się otrzyma.
Zobacz więc jak możesz sfotografować kolorowe bańki mydlane.

Jeśli chodzi o stanowisko do fotografowania baniek mydlanych, to musisz mieć dwa elementy. Silne światło o dużej powierzchni oraz maksymalnie czarne tło dla samych baniek. Do swoich zdjęć jako dużą powierzchnię świecącą wykorzystałem światło z lampy błyskowej odbite od sufitu. Bańka mydlana odbija światło w sposób kierunkowy i dlatego, aby odbicie tego światła było duże samo światło też musi posiadać odpowiednią wielkość. W przypadku wykorzystania światła bezpośredniego, tylko z reporterskiej lampy błyskowej, uzyskasz w bańce mydlanej tylko małe podwójne odbicie, od zewnętrznej i wewnętrznej jej powierzchni.

Poniżej przykładowy schemat stanowiska do fotografowania baniek mydlanych.

Schemat oświetlenia do fotografowania baniek mydlanych
Schemat oświetlenia do fotografowania baniek mydlanych. Czarne tło dla baniek i jasne otoczenie, które będzie odbijać światło. Palnik lampy błyskowej skierowany w białe otoczenie. U mnie był skierowany w sufit.

Do puszczania baniek wykorzystałem sprzedawane w sklepach zabawki z gotowym płynem.

System puszczania baniek mydlanych
System do puszczania baniek mydlanych 🙂

Do zdjęć wykorzystałem aparat z matrycą APS-C oraz obiektyw zmiennoogniskowy. Korzystałem z ogniskowych od około 24mm do 50mm. W zależności od ogniskowej możesz objąć większy lub mniejszy obszar kadru. By uzyskać odpowiednią głębię ostrości, chociaż i tak nie była zbyt wielka, stosowałem przysłony f/11 i f/16. Dzięki temu miałem głębię ostrości w granicach 7 do 9 cm.

Dla początkowych zdjęć czas naświetlania był ostawiony na ten zgodny z czasem synchronizacji z lampą błyskową. U mnie był to czas 1/250 sekundy. Lampa była ustawiona na błysk o pełnej mocy. Przy przysłonie f/16 musiałem ustawić ISO 200 aby uzyskać poprawną ekspozycję. Okazało się jednak, że w czasie wydmuchiwania baniek i robienia zdjęcia błysk światła był zbyt długi. Na uzyskanym zdjęciu było widać niewielki ruch bańki mydlanej. W tym układzie można było fotografować tylko spokojnie opadające bańki. Natomiast większy strumień wydmuchiwanych baniek był już poruszony.

Musiałem więc zmniejszyć moc błysku i podnieść ISO. W lampach błyskowych zmniejszenie mocy wpływa na skrócenie czasu trwania błysku. Moc błysku zmniejszyłem do 1/4 i podniosłem ISO do 800. Tak więc ostateczne parametry ekspozycji to: czas 1/250 sekundy, f/16, ISO 800, lampa błyskowa na 1/4 mocy błysku. Ustawiłem jeszcze ręcznie ostrość na miejsce, w którym miały się pojawiać bańki mydlane i rozpocząłem serię zdjęć.

Z uzyskanych zdjęć wybrałem te, które najbardziej mi się podobały i obrobiłem je w Adobe Lightroom. Obróbka polegała głównie na rozjaśnieniu baniek, zwiększeniu kontrastu lokalnego i wyostrzeniu.

Uzyskane efekty:
banki-mydlane-1158_850

banki-mydlane-1189_850

banki-mydlane-1239_850

Druga metoda na bańki mydlane

Kolejnym etapem zdjęć było wprowadzenie do schematu oświetlenia światła ciągłego. To znaczy, poprzednio do oświetlenia pomieszczenia też było użyte światło ciągłe, ale ze względu na parametry ekspozycji nie brało udziału w naświetleniu. Teraz wydłużyłem czas migawki. Jednak aby nie był on zbyt długi oraz uzyskany efekt był dobrze widoczny musiałem przymknąć przysłonę. To jednak spowodowało konieczność zmniejszenia siły błysku. Tak więc przy tych zdjęciach ekspozycja była następująca: czas naświetlania 1/4 sekundy, przysłona f/11, ISO 800, błysk o mocy 1/8. Do błyskania wykorzystałem lampę błyskową Canon 580EXII. Światło ciągłe pochodziło z oprawy świetlówkowej na lampę 58W. Aparat wyzwalałem przyciskiem na body. To powodowało drgania aparatu, dlatego ślad przelotu bańki mydlanej jest poszarpany. Błysk lampy natomiast zamrażał jej ruch.

Schemat oświetlenia - bańki mydlane przy świetle ciągłym
Schemat oświetlenia do fotografowania baniek mydlanych przy dodatkowym świetle ciągłym.

Uzyskane efekty:
banki-mydlane-1333_850

Bańki mydlane

banki-mydlane-1332_850

Jest to jedno z wielu zdjęć, które możesz robić przy ciemnym tle. Więcej przykładów opisałem w ebooku „Światło i czarne tło”.

Ten artykuł znaleziono w wyszukiwarce Google m.in. poprzez frazy:
  • bańki mydlane
  • jak zrobic czarne tło zdjecia