Zdjęcia “makro” na żółto

Zdjęcia “makro” można robić na kilka różnych sposobów. Dzisiaj będzie bez żadnych dodatkowych kombinacji. Tylko to, co umożliwia sam aparat. Tak więc są dwie metody. Pierwsza, najczęściej stosowana i reklamowana, to zdjęcia z bliska przy szerokim kącie obiektywu. Niektóre aparaty potrafią łapać ostry obraz już nawet od 1 cm. Drugie rozwiązanie, to wykorzystanie maksymalnego zooma.

Zdjęcie 1
forsycja - makro przy maksymalnej ogniskowej
Aparat Panasonic DMC-FZ18, ISO 100, czas 1/500s, f/5.6, ogniskowa 504mm

Czytaj dalej Zdjęcia “makro” na żółto

Jak zrobiłem pierwsze zdjęcie HDR?

Zdjęcia HDR, to zdjęcia o dużej dynamice (skrót od High Dynamic Range), czyli zdjęcia na, których widać elementy za równo w światłach jak i w cieniach. Zazwyczaj jeśli mamy mocno kontrastową scenę, to na zdjęciu jest trudno dobrze naświetlić zarówno te elementy, które są jasne, jak i te ciemne. Jednym z przykładów takiej sceny są chmury odbijające się w wodzie. W normalnych warunkach, albo dobrze będą naświetlone chmury, a odbicie zbyt ciemne, albo dobrze naświetlone odbicie, a chmury zbyt jasne. Można jednak temu zaradzić.

Robimy serię zdjęć z niedoświetleniem i prześwietleniem sceny, a później sklejamy je w jeden obraz. Potrzebny do tego będzie odpowiedni program graficzny. Robiąc zdjęcia aparatem, najprościej ustawić w nim funkcję Auto Bracket na +-1 (lub +-2). Wtedy aparat zatroszczy się o odpowiednie niedoświetlenie i prześwietlenie sceny. Poniżej zdjęcia źródłowe, które wykorzystałem do zrobienia zdjęcia HDR:

noteć - zdjęcie niedoświetlone
Aparat Panasonic DMC-FZ18, ISO 100, czas 1/400s, f/5.6, EV -1 (niedoświetlone)

Czytaj dalej Jak zrobiłem pierwsze zdjęcie HDR?