Zdjęcia choinki trochę inaczej

Choinka, światełka na niej, to dobry temat do fotografowania. Powyższe zdjęcie złożyłem z trzech ujęć. Zrobiłem je tak, by światła z lampek były poza głębią ostrości. Wystarczy do tego w miarę jasny obiektyw lub dodatkowe pierścienie pośrednie. Pierwsze od lewej zdjęcie zostało zrobione obiektywem manualnym Super-Takumar o ogniskowej 50mm przy przysłonie f/1.4. Środkowe, z tego co pamiętam, to już f/5.6. Widać od razu, po kształcie plamki rozproszenia, że obiektyw ma 6 listków przysłony. Prawe zdjęcie, to obiektyw Pentacon 3.5/30mm. Zdjęcie przy przysłonie około 5.6. Aby w tym przypadku zwiększyć nieostrość i powiększyć krążek rozproszenia zastosowałem dodatkowo pierścień pośredni 13mm włożony pomiędzy aparat, a obiektyw. Ten obiektyw pod względem liczby listków przysłony jest rekordzistą. Posiada ich aż 10. Specjalnie chciałem, by krążek rozproszenia był trochę kanciaty, by odróżniał się kształtem od pozostałych zdjęć. Punkt ostrzenia był ustawiony na najbliższą odległość.

Kolory lampek na zdjęciu możesz zmieniać ustawiając różny balans bieli w aparacie. Znacznie większe zmiany kolorystyki można natomiast zrobić za pomocą programu graficznego.

Wszystkie zdjęcia, to ta sama choinka, jednak udało mi się stworzyć różne jej warianty. Pomysł na to zdjęcie zaczerpnąłem ze strony Tutorial: Alternative Seasonal Photography Out-of-Focus Images.

Więcej na temat głębi ostrości piszę w ebooku Magia głębi ostrości i ozdobnego rozpraszania tła.

Jeśli spodobały Ci się te zdjęcia, to zachęcam do samodzielnego fotografowania i tworzenia niekoniecznie ostrych zdjęć. Jeśli masz pytania w tym temacie, to koniecznie napisz je w komentarzu.

Ten artykuł znaleziono w wyszukiwarce Google m.in. poprzez frazy:
  • jak zrobic zdjecie choinki
  • krazek rozproszenia

19 myśli nt. „Zdjęcia choinki trochę inaczej”

  1. A ja mam cały czas problem z ostrościa,wszystkie fotki,które robie sa nie ostre,nie obrabiam bo jeszcze nie umiem(nie widze róznicy jak ja to robie).Zawsze ta osrość gdzieś ucieka,fotografuje głównie ptaki z zasiadki lub tak z marszu.

  2. Moniko,a może w obawie ,że zdjęcie będzie ciemne otwierasz obiektyw na full.Wtedy b.trudno ustawić ostrość.Są aparaty w których można zastosować powiększenie obrazu w czasie ustawiania ostrości.Może jeszcze tego nie odkryłaś?.W starych obiektywach na ich korpusie były oznaczenia cyfrowe,które pozwalały szybko bez ustawiania wyznaczyć ostrość (głębię ostrości od-do). Jeśli masz taki ob.i aparat pozwala go założyć – spróbuj.Jest też takie ćwiczenie – czysto fizyczne,postaraj się trzymać (w domu)w obu rękach jakiś ciężar większy od aparatu z obiektywem.Co dzień dłużej.Gdy potem weźmiesz właściwy aparat do ręki,drgania powinny się zmniejszyć lub całkowicie ustać. I jeszcze jedno,gdy naciskasz spust migawki,wstrzymaj oddech – podobnie jak to robi strzelec.Ostrość podwyższana komputerowo zwiększa szumy.Powodzenia.

  3. podwiatr,ładna i dowcipna choinka.Można podobną wykonać jeśli się ma Picasa 3 .Wystarczy dobrać 2 lub trzy zdjęcia i przy odrobinie cierpliwości wykonać kolaż ,zręcznie ukrywając granice zdjęć.Robiłem inne zestawienie, wykonawcy na scenie i kolorowego oświetlenia.W obu zdjęciach tło było ciemne ,co ułatwiało ukrycie granic.Dodatkowo można je zręcznie “zatrzeć”.Wszystko co nowe to ciekawe.

  4. Jacek dziekuje za porady ja mam canon 50d i EF 70-300 mm f/4-5.6 IS USM,robie na max zbliżeniu,przewaznie na f5,6,czasem zwiekszam do 8 ,iso do 400 i na pochmurnym.Zawsze pisza mi że zdjęcia są mydlane.Jak robie z pozycji leżącej to podpieram sie na łokciach,teraz kupiłam sobie mini statyw z velbona,to na nim sprobjue jak bedzie pogoda.musze znaleść osobę,która mi to wytłumaczy w terenie jakiegos nauczyciela/lke.

  5. monika, ja bym radził zabrać cały zestaw, który jest używany i zanieś go do punktu na sprawdzenie.Coś jest nie tak.Czy sprawdzałaś aparat z innym szkłem?Czy jest ok czy też “mydło”.? Miałem kiedyś podobny problem z ob.niemieckim w analogu.Musiałem kupić niestety nowe i jest ok. stosuję je do PENA E-PL1 bez kłopotu. W Warszawie jest pare punktów.Powodzenia.

  6. Wiesz co obiektyw był sprawdzany bo wczesniej miałam canona 450d i oddawałam go do serwisu bo mial uszkodzona migawke,i odrazu sprawdzili obiektyw i był ok.Obecny aparat też jest ok bo kolega go testował z róznymi obiektywami.A mój obiektyw też był podpinany pod inne body i było ok,mysle że bardziej jest moja wina z ustawianiem parametrów.

  7. Oglądałem te zdjęcia które pokazałaś.Fakt ,są nieostre (niektóre). Odnoszę jednak wrażenie, że w niektórych widać b.duże ziarno – efekt powiększenia.W niektórych widać ruch ręki, w niektórych – chyba robionych pod światło? efekt rozmycia na granicy sylwetek z tłem.Przemek jak widzę nie zabrał jeszcze głosu – wszak jest GURU.Spotkałem się gdzieś z wykazem błędów popełnianych przy robieniu podobnych zdjęć.Wszyscy entuzjaści pracy z t-obiektywami zwracają uwagę na dobre podparcie i nie przekraczanie odległości od obiektu. Jak znajdę te zapiski – podeślę.Pozostaje Ci WIARA i ĆWICZENIA na cierpliwość przy “zasiadkach”. Komary mają wtedy uciechę.

  8. monika. Wpisz w wyszukiwarkę “Fotoblogia.pl” Znajdziesz coś co może Ci wyjaśni twoje kłopoty – znajdziesz tam nazwiska osób ,którzy doradzając – pracują podobnymi szkłami. Powodzenia.

  9. monika.No i niestety mam coś co Cię zasmuci.W Optyczne .pl jest opis Twojego szkła. Być może trafiłaś na egzemplarz o którym piszą.Wpisz do wyszukiwarki symbole twojego obiektywu -pełne i w informacjach jest jedna z OPTYCZNE.PL
    Dużo tych obiektywów ma nieprawidłowo działającą stabilizację. Reszta do przeczytania.Szkoda.Uśmiechnij się.

  10. Cieszę się.Fakt że lepsze.Jak rozumiem to raczej ręka i technika wykonywania , a nie wada szkła!Masz szczęście. Teraz przed Tobą pozostaje wykrycie przy pomocy aparatu nastroju “Twoich” ptaszków, i ich emocji.U moich modeli w “portret człowieka bez pozowania” jest to o wiele prostsze, ale efekty podobne.Jak widać miałaś dobrego kierownika kursu.Pewnie jest ORŁEM w swoim fachu!. Powodzenia.

  11. Wiesz co ja nic nie zmieniłam w ustawieniach,jedyne co to nie przekraczałam zbliżenia 200mm,bo tak jak pisali w opiniach powyżej tej liczby robi sie mydło i brak ostrości:)Dalej z ręki ale czasem wstrzymywałam oddech przy pstrykaniu.a kurs mam na mysli Internetowy Wasz:)

  12. Nooo, to się ucieszy nasz admin.Kontakt dał wynik ,tylko,że zamiast w “choince” to w ptakach!.To w zamian za to, że uwierzyłaś w proste rady do dosyć skomplikowanej technicznie sprawy podsyłam Ci pewne tytuły, które każdy człowiek interesujący się naszymi “małymi braćmi” powinien znać.(inne tytuły oczywiście też!). Encyklopedia “Grzimeks Tierleben dtv Vogel band 7-9” Niestety znam to tylko w niemieckim wydaniu.Opis ptaków i ich zachowań.To prawie podstawowy klucz dla fotografów.Podobna ,ale dużo uboższa to “Encyklopedia Zwierząt – Ptaki” wyd.ELIPSA.tu znajdziesz część mojej rodziny.I Richard Howard ,Alick Moore “A complete checklist of the Birds of the Worrld”1980r.OXford Un.Press. Prawie kultowe wydanie Dr.Wolfgang MAKATSCH – Wir Bestimen Die Vogel Europas .1980r.Myślę jednak,że powinien Cię zadowolić “Przewodnik PTAKI”aut Karel Hudec tł.z ang.1993r wyd.Multico. Aby to nie stało sie nudne to jeszcze jedna pozycja Heinrich Frieling – PTAKI .wyd.PW Rolnicze i Leśne .Jest trochę dobrych sylwetek ptasich.To podstawa do wspomagania oka reszty (nagrane głosy)można wyszukać w sieci.Jak widzisz nie jest to wcale trudne. Jak się będzie miało koło 70-siatki to coś nie coś już poznamy!? A wtedy pewnie będą aparaty które po zaprogramowaniu będziemy wypuszczać z domu na samodzielne foto-polowania.Przepraszam za może zbyt bogatą informację. Życzę coraz dłuższych i cięższych szkiełek.

  13. Ja do oznaczania ptaków uzywam jonssona “ptaki europy”,troche siedze już w ornitologi(wyprawy terenowe,zimowe liczenia itp pod okiem dobrego ornitologa),zobaczymy jak wypadna kolejne zasiadki na ptaki czy tylko był fuks z dobrymi fotkami czy rzeczywiście rozgryzłam moje szkło.dziekuje i pozdrawiam

Dodaj komentarz