Co chcesz wiedzieć na temat światła w fotografii?

Światło w fotografii

Przygotowuję kolejny ebook. Tym razem tematem głównym jest światło. Będzie o najważniejszych cechach światła, o tym jak obserwować światło, jakie są z nim problemy i jak sobie z nimi radzić. Będzie o podstawowych sprawach, czyli o temperaturze barwowej i balansie bieli. O tym by trawa była zielona i generalnie kolory naturalne. Będzie też o bardziej zaawansowanych. Jak wpływać na barwę zdjęć i dlaczego w świetle sztucznym kolory mogą być przekłamane i jak to naprawić. Dowiesz się też jakie lampy mają dziury w widmie. Będzie też sporo o kierunkach padania światła, odbiciach i jego rozpraszaniu. O efektach jakie możesz uzyskać stosując światło z różnych kierunków i w różnym otoczeniu. Jak otoczenie wpływa na rozświetlanie cieni, jak to wykorzystać lub jak temu zapobiec. Wyjaśnię to dokładnie, bo oceniając światło łatwo tu o błędne wnioski. Poznasz też metodę czytania zdjęć, tak by poznać przy jakim świetle zostało ono zrobione.

To są tematy, które uznałem za ważne, ale pewnie coś przeoczyłem lub opisałem za mało. Dlatego mam do ciebie gorącą prośbę. Napisz w komentarzu jakie masz pytanie związane ze światłem w fotografii, jaki temat ciebie szczególnie interesuje? Co powinienem dokładnie opisać i wyjaśnić?

Wśród osób, które umieszczą pytanie na blogu do piątku 29 maja 2015 r. wylosują tą, która otrzyma gotowy ebook za darmo. Oczywiście jak już zostanie skończony. Bardzo proszę o pomoc i umieszczenie pytania poniżej w komentarzu pod tym wpisem. Co chcesz wiedzieć na temat światła?

56 komentarzy do “Co chcesz wiedzieć na temat światła w fotografii?”

  1. Co chcesz wiedzieć na temat światła w fotografii?

    Dzień dobry,
    Korzystając z okazji chciałbym się więcej dowiedzieć na temat sposobu opisu i kontroli ilości podawanego przez różne lampy światła oraz ich wzajemne przeliczenia. W szczególności chciałbym dowiedzieć się, jak np. 1/16 mocy flasha (systemowego, czy studyjnego) ma się do podawanej w aparacie wartości EV i korekty siły błysku +/-. Jest jakiś przelicznik? Czy lampy studyjne i ich moc są skalibrowane pod wartości EV?

    Z góry dziękuję.

  2. Często mam problem po zgraniu zdjęć na komputer – z podstawową (konieczną) obróbką typu rozjaśnić/przyciemnić. Chciałabym się dowiedzieć jak prawidłowo powinny wyglądać zdjęcia (nie licząc zdjęć artystycznych), od jakiego momentu zdjęcie będzie nieprawidłowe, przepalone lub za ciemne.

  3. Proponuję umieszczenie w e-booku o świetle również historycznego podejścia do rozwoju metod oświetlania planu fotograficznego tak, aby przedstawić wszystkie rodzaje światła sztucznego. Może to być nawet tematem osobnego opracowania bo temat zapewne dosyć szeroki, a obok omawiania różnych źródeł światła powinny się też pojawić wzmianki o ich wynalazcach, o okresach stosowania, nawet o producentach. Byłoby to niewątpliwie przedsięwzięcie nowatorskie bo kompleksowej historii światła w fotografii jeszcze nikt porządnie nie zrobił…

  4. Dzień dobry

    Bardzo dziękuję za e-maila w sprawie pomocy przy pisaniu ebooka. Nie co dzień zdarza się taka okazja żeby mieć swój wkład w pisanie książki.

    Fajnie żeby były omówione różne rodzaje światła z przykładowymi zdjęciami ludzi i opisami. Coś co by inspirowało do eksperymentowania.
    Przykłady:
    – światło słoneczne
    – światło z okna
    – światło z lampy na aparacie
    – światło z lampy wyzwalaniej bezprzewodowo
    – światło świec
    – światło video (LED)

    Może jeszcze kilka trików w stylu jak uzyskać fajne odblaski w oczach, malowanie światłem lub użycie zwykłych latarek we mgle..

    Dziękuję i pozdrawiam
    Marcin

  5. Książek i poradników na temat oświetlenia w studio, przy portretach i innych popularnych sytuacjach jest dużo. Natomiast trudno znaleźć informację na temat światła w makrofotografii. Teoretycznie skala nie ma znaczenia i obowiązują podobne zasady, ale specyfika małego planu daje zupełnie inne możliwości.

  6. Interesuje mnie (hobbystycznie) światło studyjne, ustawienie lamp, dobranie parametrów na lampach jak i w aparacie. Mam zawsze problem z zestawieniem przysłon, ustawień lampy wyzwalającej (używam zwykłej lampy zewnętrznej w trybie master).
    Sprzęt Nikon D600 i lampy studyjne Quantuum.

  7. Jak prawidlowo mierzyc i dobierac ekspozycje ,przy fotografowaniu z filtrami polowkowymi np. cokin, o roznych przejsciach, oraz w jakich warunkach blokowac ekspozycje przy przekadrowywaniu, oraz nie do konca banalna sprawa ekspozycja o blekitnej i zlotej godzinie , fotografowanie pod zrodlo swiatla, chyba w tych okolicznosciach najczesciej dobieram zla ekspozycje, pozdrawiam serdecznie adam

  8. Hmmm……. najbardziej interesuje mnie chyba temat jak rozpraszać światło ( szczególnie w makrofotografii ) oraz jak uniknąć prześwietleń fotografując w dzień. Interesuje mnie tak że kwestia światła przy portretach – jakie jest najlepsze, jak go rozpraszać itp.
    Pozdrawiam cieplutko 🙂

  9. Witam…

    Od dawna siedzę tutaj i przeglądam co się dzieje…
    Trafił Pan z tym światłem w dziesiątkę, znaczy z tematem o oświetleniu… To tak, światło to bardzo obszerny temat, ale ja bym chciał się skupić na świetle w ciągu pochmurnego dnia. Załóżmy, że będzie to deszczowy dzień lipcowy około godziny 17.00… 🙂 Jak wykonać zdjęcie otaczającej mnie przestrzeni, widnokręgu lub horyzontu a dookoła lasy i pola…:) tak aby ziemia nie była czarnością a niebo nie było prześwietlone (mimo tego, że pochmurne) na długim czasie z przesłoną ustawioną, załóżmy na f14… ?

  10. Mnie interesuje światło zastane, jak je wykorzystywać, czy łączyć ze światłem sztucznym i w jaki sposób to komponować. Sprawa dotyczy szczególnie portretu.
    Pozdrawiam.

  11. Witam!

    Genialny pomysł na takie pytanie… Mam kilka pytań co do światła właśnie i nigdy nie mogłem znaleźć na nie odpowiednich odpowiedzi w internecie…

    Otóż mam 16 lat, jestem strasznie niedoświadczony w fotografi, ale czuję że to jest to co chcę robić w życiu – wiem, trywialne…

    Jedyne co posiadam na profesjonalnym poziomie, jeżeli chodzi o fotografie, to aparat – canon 70D, oczywiście przeliczyłem się, aparat nie robi wspaniałych zdjęć, bo przecież aparat to nie wszystko…

    Bo jest jeszcze światło, którego nie rozumiem… nie do końca…

    Pytanie #1 – Czy są jakieś podstawowe ustawienia światła? Nawet nie wiem jakbym miał sie zabrać za takie poprawne studyjne portrety… Nie wiem jakie zasady panują… czy są jakiekolwiek?

    Pytanie #2 – Jak fotografować w ostrym słońcu… Tu nie wiem kompletnie nic… moje zdjęcia w słońcu zawsze wychodziły marnie…

    Pytanie #3 – Jakie są alternatywne sposoby na amatorskie oświetlenie w domu, z przedmiotów i źródeł światła które ma każdy…

    To chyba wszystko… przepraszam że się tak rozpisałem… Pozdrawiam 😀

  12. Chciałbym się dowiedzieć jak w optymalny sposób zapanować nad światłem przy robieniu zdjęć sportowych (hale, stadiony ze sztucznym oświetleniem).

  13. Dzień dobry i dziękuję za maila.
    Podzielam zdanie Pana Marcina co do rodzajów oświetlenia na przykładach, ja osobiście chciałbym takie abc informacji o oświetleniu studyjnym w podobnym zakresie, czyli z przykładami na modelach.

  14. Witam,

    chciałabym się dowiedzieć jak wykorzystać światło zastane, czegoś o barwie i kierunku światła a także o fotografowaniu w różnych porach dnia. Co robić by zdjęcie nie było prześwietlone lub niedoświetlone oraz jak używać zewnętrznej lampy błyskowej.

  15. Witam
    Interesuje mnie fotografowanie kwiatów polnych w dni słoneczne aby nie traciły po zrobieniu zdjęcia płatki kwiatów naturalnej barwy.

    Jan

  16. Witam,

    mnie najbardziej interesuje temat: modelowania światłem przy wykonywaniu portretów. Chciałbym się więcej dowiedzieć na temat wykorzystania softboxów ( w jakiej odległości od modela powinny być ustawione, z której strony, z boku, z góry- jak ustawienie światła wpływa na kształt twarzy – na przykładach) oraz jak korzystać z różnych źródeł światła ( wspomniane softboxy i światło zastane). Jak prawidłowo dokonać pomiaru światła ( czy wybrać opcję, pomiar punktowy, uśredniony itp.). Szczególnie przy fotografowaniu obiektów pod światło. A właśnie, czy można się dowiedzieć jak działa światłomierz w lustrzankach, jak zrobić pomiar, aby czas został dobrany prawidłowo? Dziękuję i pozdrawiam,
    Joanna Kowalczuk

  17. Witam!
    Bardzo ważną rzeczą jest prawidłowa kalibracja ekranu, na którym ogląda się zdjęcia – monitor lub telewizor (oryginalne zestawy są dosyć drogie), więc jak zrobić to w prosty sposób, szczególnie telewizor.
    Interesuje mnie również pełna współpraca lampy błyskowej z aparatem, w tej chwili robię na automacie, a chciałbym przejść na pracę kreatywną

  18. 1. Jakimi zasadami należy kierować się przy doborze barwy światła
    2. Jak praktycznie zastosować szarą kartę
    3. Jak operować światłem studyjnym (z przodu, z tyłu, z boku)przy wykonywaniu portretu, chodzi też o odleglość źródła światła od modela oraz jego rozproszenie

  19. Dzień dobry,

    Interesują mnie optymalne ustawienia aparatu przy fotografowaniu w słoneczny dzień jasnym obiektywem np. 50mm f:1.4. Dotyczy krajobrazu, architektury, portretu, w ruchu itd.

    Dziękuję

  20. Bardzo lubię robić zdjęcia w plenerze “pod słońce” – czasami wychodzą fantastycznie, a czasami kompletnie bez wyrazu. Czy są jakieś zasady – sposoby, żeby zawsze (no, prawie zawsze) wychodziło dobrze?
    Pozdrawiam serdecznie
    Maria

  21. Witam !
    Gra światłem w podświetlaniu obiektów architektonicznych (co psuje złe podświetlenie, jakich błędów należy w tym temacie unikać…..) oraz jak dobrze oświetlić elementy małej architektury np. pomnik, fontannę itp.

  22. Dzień dobry, nie jestem zaawansowanym fotografem to fakt, ale mam swoje zainteresowania w tej dziedzinie. Światło to wiedzą wszyscy – jest głównym malarzem zdjęć. Osobiście preferuję światło zastane. Nawet w pomieszczeniach staram się unikać sztucznego doświetlania. Korzystanie ze światła zastanego to cała sztuka, ten temat mnie w szczególności interesuje. Oczywiście są i problemy, jak dobrze robić zdjęcia w warunkach pełnego słonecznego oświetlenia tak z marszu bez osprzętu, może są proste sposoby rozświetlania ( w sytuacji braku lampy – jak to jest w Samsungu NX300) w sytuacji fotografowania np pod słońce.
    Pozdrawiam i dziękuję za dzielenie się wiedzą i doswiadczeniem.

  23. Witam
    Interesuje się fotografią przyrodniczą dlatego warunki, w których przychodzi mi fotografować są ciężkie. Chciałbym dowiedzieć się więcej na temat światła zastanego chwilę przed świtem i przed zmrokiem. Stawiam pierwsze kroki w makrofotografii-jakie stosować oświetlenie, proszę o szczegóły (jakie oświetlenie zastane, sztuczne, jakie lampy błyskowe, trochę o obiektywach miło widziane). Dziękuję.
    Pozdrawiam
    Andrzej

  24. Witam, ja chcialabym wiedziec jak wykorzystac swiatlo zastane do portretow oraz fotografii mody. Kiedy najlepiej wykonowac tego typu zdjecia aby swiatlo bylo jak najlepsze .

  25. Tak najważniejszy temat
    Proszę abyś powiedział gdzie mierzyć światło w danej scenie, na co patrzy aparat, jak szybko reagować, jak patrzy aparat w preselekcjach, co myli aparat, jak zastosować kompromis aby w programie go dopracować, jaki wpływ ma AWB na jakość
    Proszę podaj proste sztuczki w pomiarze światła sytuacji zdjęcia w pokoju, sceny na ogrodzie , z lampą

  26. Podjął się Pan bardzo szerokiego tematu. Myślę że jeśli nie zabraknie tematu modelowania światłem jak kąt padania, intensywność, światło zastane i sztuczne (w tym doświetlenie) i.t.p. oraz modelowania samego źródła światła (blendy, softboxy, plastry miodu, filtry barwne itp. to będzie praca bardzo interesująca. A jeszcze gdyby informacje podane były w kontekście pleneru i studia, to praca na pewno będzie niezbędnikiem dla każdego i każdy dowie się z niej wiele ciekawych rzeczy.

  27. Dzień Dobry,
    Posiadam Pana ebook i jestem pod wrażeniem zawartych w niej materiałów, Teraz rozumiem, zę to my czytelnicy mamy na to wpływ. To super pomysł, dlatego pozwolę sobie dodać moje problemy ze światłem.
    Jestem początkujaca i największym problemem dla mnie jest.. brak światła.

    Jak sobie radzić w ciemnych pomieszczeniach? Jakiego efektu nie uzyskam posiadajac tylko podstawowy sprzęt?
    Na czym sie skupić by przy kiepskich warunkach oświetleniowych, bedąc amatorem zdjęcie jednak było udane?
    Będę bardzo wdzięczna za poruszenie tych problemó i … juz nie mogę się doczekać wydania kolejnego ebooka.
    pozdrawiam,
    Barbara

  28. ja bardzo bym chciała wiedzieć jak robić zdjęcia przy słabym oświetleniu np. w sztolniach gdzie często mamy tylko słabe żółte światło. Interesuje mnie również jak poradzić sobie w sytuacji kiedy chcemy sfotografować coś w domu, ale światło jest bardzo kiepskie. Ostatnio miałam okazję fotografować tygodniowe kocięta niestety nie było możliwości przesunąć ich bliżej światła, a oświetlenie sztuczne było bardzo słabe i żółte. Ciekawi mnie również jak używać lampy błyskowej zwłaszcza tej wbudowanej aby zdjęcia nie wychodziły prześwietlone. Oraz jak dobierać parametry kiedy mamy słabe światło a obiekt jest ruchomy.

  29. Z wpisów wynika, że potrzebny jest cały kurs fotografii, a przynajmniej kilka róźnych dzialow o oświetleniu sztucznym,zastanym i ich łaczeniu. Owocnej pracy
    Felix

  30. Dzien dobry. Myslalam, co by napisac. No i stwierdzilam, ze plywam z pojeciem “swiatlo brudne a czyste”. Probuje teraz swoich sil w moim mini studio i slysze czasami komentarze :”to swiatlo jest ladne czyste”, ” a tu brudne i troche balaganiarskie:. Ja, niestety, narazie tego nie odrozniam. Moze pojawi sie ten temat w e-booku?:-)
    Pozdrawiam,
    Ania

  31. Nie ukrywam zarządzanie funkcjami związanymi z pomiarem światła są mi wogole nie znane. Przydałby się dość dokładny opis jak poprawnie czytać histoGram. Jak zapamiętać pomiar światła dla danej ekspozycji i zmianę jej z zapamiętany pomiarem. Dla Nikona.

  32. Dzień dobry, coraz bardziej popularne jest oświetlenie LED (latarnie uliczne, oświetlenie obiektów architektonicznych, oswietlenie domowe itd.). Interesuje mnie jak przy takim oświetleniu mierzyć światło, ustawiać balans. CZy jest sens stosowania naświetlaczy LED w portrecie lub przy innych zdjęciach we wnętrzach? Naświetlacze LED są stosunkowo tanie i dają duży strumień.Pozdrawiam – Bogusław

  33. Uprzejmie się kłaniam!
    Fotografuję od około 60 lat. Mam za sobą wszystkie etapy fotografii, które w tym czasie ze względu na postęp techniczny miały miejsce. Ciągle jeszcze z zażenowaniem udzielam komukolwiek rad, choć niewątpliwie chętnie dziele się swoimi doświadczeniami. Zacznę tak, to, że przy tak małych lampach błyskowych (wbudowanych) wykonywane sa poprawne zdjęcia to jeszcze jeden dowód na istnienie cudów. Operatorzy amerykańscy doceniali zawsze wagę światła na planie filmowym. Obaj chyba pamiętamy światłomierz Minolta Spot, mierzący światło w ( jeśli pamiętam ) w obszarze 1 st.radiana. Proponuję w ogóle podkreślić w planowanej publikacji wagę światła w tworzeniu obrazu fotograficznego. Wielu fotografów nowej generacji stara się tego nie zauważać, stosując zabiegi softwerowe. Ja jednak uważań, że knot zawsze knotem, czy w sepii, czy na papierze jedwabistym. Jako przykład w tym zakresie wspominam Ryszarda Horowitza, pochodzącego z Tarnowa, w którym mieszkam. Otóż artysta otrzymał zlecenie na wykonanie fotografii reklamowej samochodu ( nie pamiętam marki – taki typ RR) – obłe kształty. Wymyślił sobie aby na każdym wyobleniu był refleks światła. Ustawianie parku oświetleniowego trwało 48 godzin. Za pomocą polaroidu sprawdzano, czy zamierzony efekt został osiągnięty. Ile zużyto papierów do Polaroidu nie wspomniano. Gdyby to było takie proste na pewno nie trawiono by czasu i środków na oświetlenie. Reasumując bez światła i jego świadomości nie ma dobrej fotografii. Od uświadomienia tego zacząłbym na Pańskim miejscu opracowanie,
    Pozdrawiam, życzę owocnej pracy. Szczerze podziwiam za zaangażowanie i wkład pracy

    Stanisław Wójcik

  34. Dzień dobry,
    Jak pokazać scenę w najbardziej interesującym świetle? Jak najlepiej wykorzystać światło bezpośrednie, rozproszone, odbite w celu uwydatnienia cech objektu fotografowanego.

  35. Witam,chciałbym się dowiedzieć czy istnieje jakiś gadżet, który umożliwiłby odpalenie lamp studyjnych przy użyciu lampy błyskowej ledowej, gdyż stosowane w softboxach fotokomórki nie reagują na błysk flesza ledowego. Pozdrawiam Krzysiek

  36. Jak zapanować nad światłem, jak ustawić światło w różnych pomieszczeniach jak doświetlić i jak doświetlać twarz w różnych sytuacjach portret plenerze w cieniu w studiu. Jakie i gdzie używamy blendy.

  37. Witam ja mam problem gdy w pomieszczeniu robię zdjęcie to zawsze mam problem z cieniem ponieważ ja nie umię takiego zdjęcia z cieniem usunąć taki cień. Jak robię w plenerze to też zdarzają mi się z boku cienie chciałbym wiedzieć jakim światłem jaka przysłoną ustawić obiektyw aby jak najmnieszy cień padał w komputerze nie umiem usunąć cieni pozdrawiam sedecznie Mirosaław

  38. Światło to temat rzeka i choć wiele o nim juz wiem, nadal wymyka mi się z pod kontroli jak jakiś żywioł. Największy problem sprawia mi fotografowanie biżuterii srebrnej na białym tle. Zajmuję się tym zawodowo i kwestia polega na tym, iż mój zleceniodawca oczekuje, bym wykonywała zdjęcia tak, aby nie wymagały one dalszej obróbki w programach graficznych-głównie chodzi o to by uniknąć czasochłonnego szparowania. Chciałabym się dowiedzieć, w jaki sposób uzyskać idealnie ostre zdjęcia srebra na białym tle, aby żadna krawędź przedmiotu nie zlewała się z nim i jednocześnie nie pozostawiała zbyt wielu cieni wokół (dopuszczalne jest delikatne zacienienie pod dolną krawędzią produktu). Będę wdzięczna, jeśli poruszy Pan ten temat w swoim ebooku. Od dłuższego czasu walczę z tym problemem i pomału zaczyna brakować mi motywacji. Pozdrawiam i z niecierpliwością czekam na kolejne porcje wiedzy.

  39. Witam
    Ja mam problemy z fotografowaniem w ciemności. Światło słoneczne na zdjęciach wychodzi mi bez problemu zaś przy fotografowaniu księżyca lub gwiazd wychodzą mi białe lub żółte rozmazane plamy na czarnym tle 🙁 Chciałabym poznać ustawienia, w których można by fotografować ciała niebieskie nocne 🙂 ponieważ nawet robiąc zdjęcie obiektu lub krajobrazu nocnego efekt psuty jest przez plamę (księżyc) na drugim planie.
    Pozdrawiam

Dodaj komentarz