W wielu miejscach pojawiły się świąteczne dekoracje i możesz to wykorzystać. Takie świecące ozdoby, to doskonały motyw na zdjęcia z zoomowaniem i obracaniem w czasie naświetlania. Tego typu zabawa da Ci dużo kreatywnych możliwości i frajdy z fotografowania. Dlatego wybierz się na wieczorne fotografowanie z aparatem i stwórz niepowtarzalne zdjęcie. Poniżej zamieszczam kilka przykładów. Zobacz, jak się do tego zabrać i co możesz uzyskać.
Do tego typu zdjęć będziesz potrzebował aparatu i obiektywu typu zoom. W takim obiektywie zmiana ogniskowej powinna się odbywać mechanicznie za pomocą ręcznego kręcenia pierścieniem na obiektywie. Poza tym będziesz potrzebował statywu i w zasadzie to wszystko. Pomocny może być jeszcze pilot do wyzwalania migawki. Nie jest on jednak konieczny, bo zamiast tego możesz ustawić w aparacie wyzwalanie z opóźnieniem czasowym np. 2 sekundy.
Zoomowanie obiektywem
Aparat ustawiasz na statywie i w czasie naświetlania zdjęcia zmieniasz ręcznie ogniskową obiektywu. Wtedy wszystkie świecące elementy stworzą linie biegnące od środka kadru na zewnątrz. Zakres tego zależy od skali zmiany ogniskowej. Możesz testować różne momenty rozpoczęcia zoomowania, kierunek oraz czasy jego trwania. Możesz więc zoomować w czasie całej ekspozycji. Możesz podzielić ekspozycję na dwie części i zoomować np. tylko przez jej połowę. Wtedy fotografowany obiekt będzie bardziej widoczny, a tworzone linie mniej. Możesz więc decydować, w jakim stopniu ma być bardziej widoczny fotografowany motyw, a w jakim stopniu świetlne linie.
Poza tym możesz wybrać, czy ostrość obiektu ma być na początku, czy na końcu zoomowania. Teoretycznie płaszczyzna ostrość nie powinna się zmieniać w zależności od ogniskowej. Jest to jednak teoria i wielu przypadkach wraz ze zmianą ogniskowej rozjeżdża się trochę ostrość. Najprościej jest więc ustawić ostrość przy ogniskowej, przy której zaczynasz naświetlanie zdjęcia. Ponieważ zazwyczaj robię kilka ujęć jednego motywu, to po ustawieniu ostrości przez autofokus przełączam go na tryb manualny. Wtedy aparat przy kolejnych ujęciach już nie szuka ostrości przed wyzwoleniem migawki tylko, po prostu robi zdjęcie.
Ekspozycja do zoomowania
Aby pobawić się zoomowaniem, potrzebujesz czasów naświetlania, od około powiedzmy pół sekundy do dłuższych. Im krótszy czas, w którym będziesz zoomował, tym efekt będzie mniej przewidywalny i narażony na większe drgania wywołane gwałtownym ruchem ręki obracającej pierścień obiektywu. Przy dłuższych czasach np. 2 sekundy możesz spokojniej obracać zoomem.
Ponieważ są to zdjęcia nocne, nie powinno być problemów z uzyskaniem takich czasów. Przy ISO 100 i przysłonie f/8, f/11 lub f/16 czasy naświetlania powinny być w granicach właśnie sekundy, lub kilku. Zrób więc najpierw zdjęcie testowe bez zoomowania np. w trybie priorytetu przysłony. Później sprawdź, jak wyszło i wprowadź konieczne poprawki, jeśli będzie taka potrzeba.
Przykłady z zoomowaniem
Świecące łuki nad ścieżką. Parametry: matryca APS-C, ogniskowa 10 mm, przysłona f/8, czas 1.3 s, ISO 100.
Zoomowanie – “tunel czasoprzestrzenny”. Parametry: matryca APS-C, ogniskowa 10-20 mm, przysłona f/8, czas 1.3 s, ISO 100.
“Tunel czasoprzestrzenny” — zdjęcie po dodatkowej obróbce w programie graficznym
Karoca w kształcie bombki na kółkach. Parametry: matryca APS-C, ogniskowa 10 mm, przysłona f/11, czas 5 s, ISO 100.
Zdjęcie z zoomowaniem. Parametry: matryca APS-C, ogniskowa 10-20mm, przysłona f/11, czas 1.3 s, ISO 100.
Bombka z ławeczką. Parametry: matryca APS-C, ogniskowa 21 mm, przysłona f/10, czas 0.8 s, ISO 100.
Zdjęcie z zoomowaniem. Parametry: matryca APS-C, ogniskowa 21-85 mm, przysłona f/10, czas 1 s, ISO 100.
Tunel w kształcie bombki. Parametry: matryca APS-C, ogniskowa 15 mm, przysłona f/16, czas 2 s, ISO 100.
Tunel w kształcie bombki z zoomowaniem. Zmiana barwy za pomocą programu graficznego. Parametry: matryca APS-C, ogniskowa 15-85 mm, przysłona f/16, czas 2 s, ISO 100.
Gwiazdka. Parametry: matryca APS-C, ogniskowa 15 mm, przysłona f/10, czas 1.3 s, ISO 100.
Gwiazdka z zoomowaniem. Parametry: matryca APS-C, ogniskowa 15 mm, przysłona f/10, czas 1.3 s, ISO 100.
To zdjęcie posłużyło do zrobienia kartki z życzeniami.
Zwróć uwagę, że promienie rozchodzą się dokładnie od centrum na zewnątrz. Dlatego ustawiając kadr, jego centry punkt skieruj w miejsce, z którego mają się rozchodzić promienie.
Przykład zoomowania, przemieszczania i obracania
Oczywiście możesz też spróbować robić takie zdjęcia bez statywu. Wtedy uzyskasz z pewnością obraz bardziej poruszony i abstrakcyjny. Możesz też kombinować z różnym sposobem trzymania i mocowania aparatu, by uzyskać ruch w określony sposób.
Światełka rozwieszone na gałęziach drzewa. Zdjęcie bez żadnych efektów. Parametry: matryca APS-C, ogniskowa 70 mm, przysłona f/11, czas 4 s, ISO 100.
Świecąca abstrakcja. Zdjęcie z zoomem oraz poruszeniem w pionie i poziomie. Parametry: matryca APS-C, ogniskowa 70-200mm, przysłona f/11, czas 4 s, ISO 100.
Świecące okręgi. Zdjęcie z obracaniem. Parametry: matryca APS-C, ogniskowa 70 mm, przysłona f/8, czas 1.6 s, ISO 100.
Jeśli interesują Cię zdjęcia nocne, to zapraszam do zapisania się na specjalną listę Magia nocnych zdjęć.
[Aktualizacja 2022-12-22]
Ostatnie wpisy w kategorii - Czas migawki
- Z jakim czasem fotografować wodospad? - porównanie od 1/8000 do 8 sekund - 29.08.2024
- Jak fotografować taniec bez lampy błyskowej w ciemnym wnętrzu? - 31.05.2024
- Malowanie światłem krzywych Lissajousa - 22.02.2024
- 5 głównych efektów związanych z czasem naświetlania - 26.06.2023
- Jaki długi czas naświetlania, by rozmyć lub nawet usunąć ludzi z lodowiska - 10.01.2023
- Strzelanie do jaj, balonów i puszek z wodą, czyli krótki czas naświetlania - 18.08.2022
- Jak fotografować z długim czasem naświetlania w dzień - 30.06.2022
Super podpowiedzi z tymi cudami z zoomowaniem , Robisz dzieła sztuki! Popróbuję..
Dziękuję
Efekty z zoomowaniem faktycznie są niesamowite i o sporym potencjale artystycznym. I oczywiście, jeśli ktoś skłania się ku czemuś odmiennemu w sztuce, niż naturalizm.
Wszystko fajnie tylko po co ten wyzwalacz? Krecenie pierścieniem i tak spowoduje drgania więc bez sensu.
Oczywiście. Dlatego napisałem, że jest on pomocny, ale nie jest konieczny. Nie ma musu. Ja jestem praworęczny i wolę zoomować prawą ręką. W lewej mam pilot i po prostu jest mi wygodniej wyzwalać pilotem, a nie przyciskiem na aparacie.