Ekspozycja i czas naświetlania

Kontynuując wątek kreatywnej ekspozycji trzeba wspomnieć o trzech parametrach, które maja na nią wpływ. Mianowicie: otwór przysłony, czas migawki i czułość ISO. Decydując się na określone ustawienie jednego parametru pozostałe muszą być odpowiednio do niego dostosowane. Ktoś może powiedzieć, że są tryby tematyczne np, sport, portret i wystarczy ustawić odpowiedni a reszta zajmie się aparat. OK, a ile musi być tych trybów by sprawdziły się we wszystkich sytuacjach? I czy wiesz, co one dokładnie robią? Ja jestem zwolennikiem używania ustawień P, S (Tv), A (Av) oraz M. To dlatego, że wolę sam ustawić i zobaczyć jaki to daje efekt. Jeśli jestem z niego zadowolony, to w podobnej sytuacji będę mógł go powtórzyć. Korzystając z trybów pełnej automatyki tej pewności nie ma.

Ale wracając do ekspozycji i czasu naświetlania. Poniżej pokażę kilka przykładów, gdzie czas gra główną rolę.

Przykład 1. – Wodospad

Czas migawki 1s ; przysłona f/29 ; ISO100


Czas migawki 1/250s ; przysłona f/4 ; ISO800

Przykład 2. – Ognisko

Czas migawki 1/800s ; przysłona f/4 ; ISO400


Czas migawki 8s ; przysłona f/11 ; ISO200

Zmieniając czas naświetlania zmieniamy sposób pokazania ruchu na zdjęciu. Krótkim czasem możemy go zamrozić, a długim go pokazać. Są oczywiście jeszcze stany pośrednie, na których poruszający się obiekt tylko trochę rozmazujemy, aby tylko zaznaczyć jego przemieszczanie się. Są też sytuacje odwrotne, w których obiekt jest zatrzymany, a poruszone jest tło. Zatrzymanie obiektu można uzyskać przez panoramowanie (podążanie za nim ruchem aparatu), albo błyskiem lampy błyskowej, ale to już temat na osobny wpis.

Ten artykuł znaleziono w wyszukiwarce Google m.in. poprzez frazy:
  • yhs-default
  • długie czasy naświetlania

5 myśli nt. „Ekspozycja i czas naświetlania”

  1. Fotografowanie w trybie “M” aparatu to świetna zabawa. Ja w makrofotografii owadów używam głównie “P” ze względu na ruchliwość modeli. W pozostałych sytuacjach korzystam z trybu w pełni manualnego – to daje mi największą satysfakcję. Pierwsze zdjęcie wodospadu jest świetne.

  2. Moje pytanie brzmi. Jak to się ma do pór dnia i nasłonecznienia. Zawsze mam z tym problem.

    Pozdrawiam
    Ela Stegenko

  3. Oczywiście moc światła zmienia się w ciągu całego dnia. Zmienia się również kierunek padania światła wraz z pozycją słońca na niebie. Zmianie ulegają cienie. Zmienia się również rozproszenie światła z zależności od zachmurzenia. Inne też będzie światło jeśli zdjęcie robimy w bezpośrednim świetle słońca, a inne jeśli w cieniu. To wszystko wpływa na ekspozycję. Dla ustawionej czułości ISO aparat np. w trybie P wskaże proponowane ustawienie czasu naświetlenia i przysłony. Wtedy wato spojrzeć na te wartości i wybrać w zależności od fotografowanego motywu inny bardziej nam pasujący układ czas/przesłona. Czasami też może okazać się konieczne wprowadzenie korekty ekspozycji na plus lub minus.

  4. Wszystko fajnie, tylko jak w słoneczny dzień zrobić wodospad jak na pierwszym zdjęciu ? Kilka razy probowałam z rożnymi ustawianiami ale zdjęcia są prześwietlone. Z parametrow mogę ustawić ISO 200, f22 a czas dłuższy niż 1/80 zdjęcie już jest za jasne.

Dodaj komentarz