Aparat fotograficzny

Jak działa aparat fotograficzny – budowa i elementy składowe

Zobacz jak działa aparat fotograficzny. Poznaj jego budowę. Jeśli chcesz w pełni panować nad aparatem, musisz wiedzieć co na co ma wpływ.

Przyszedł czas, na aktualizację i odświeżenie ebooka “Fotografia dla ciekawych”. W najbliższych miesiącach na blogu będę publikował artykuły, które będą składnikami nowego wydania. Będę też wdzięczny za pozostawianie komentarzy i pytań pod każdym takim artykułem. Będę wtedy mógł na nie odpowiedzieć i poszerzyć zawartość poradnika. Dzięki temu dostaniesz więcej porad związanych z fotografowaniem.

Zaczynamy od tematu “Jak działa aparat fotograficzny”.

Niby jest tak, że nie trzeba się dokładnie na czymś znać, by z tego korzystać. Nie musisz przecież wiedzieć jak jest wytwarzany prąd, by używać urządzeń elektrycznych. Podobnie tutaj, nie trzeba znać zasad działania aparatu by korzystać z niego w trybie automatycznym. Pstryk i zdjęcie gotowe. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy uzyskane zdjęcie nas nie zadowala. I teraz jeśli nie znasz zasad działania aparatu, tego co od czego zależy, to nie będziesz wstanie dojść, co poszło nie tak i co trzeba zmienić.

Jeśli jednak zdjęcia, które otrzymujesz są dla ciebie wystarczająco dobre, są poprawnie naświetlone, mają odpowiednią barwę, ostrość itd., to nie musisz wnikać w budowę aparatu. Skup się na kompozycji kadru i wyszukiwaniu ciekawych obiektów do sfotografowania.

Jeśli jednak, chcesz w większym stopniu panować nad tym w jaki sposób aparat rejestruje obraz, to musisz poznać zasady opisujące jego działanie.

Budowa aparatu fotograficznego

Podstawowe elementy aparatu fotograficznego to:

  • Obiektyw
  • Przysłona
  • Migawka
  • Element światłoczuły (matyca, błona fotograficzna)
  • Korpus z elektroniką, kartą pamięci i przyciskami

Jak działa aparat fotograficzny

Budowa aparatu fotograficznego
Wnętrze aparatu fotograficznego – Źródło: Canon

Aparat fotograficzny za pomocą światła przetwarza widziany z określonego punktu fragment otoczenia na jego płaski obraz. Wykorzystuje do tego wspomniane wyżej elementy. W czasie naświetlania światło przechodząc przez obiektyw trafia do elementu światłoczułego.

W skrócie. Zadaniem obiektywu jest przeniesienie ostrego obrazu do wnętrza aparatu i zogniskowanie go dokładnie na matrycy. Przysłoną regulujesz moc tego światła. Migawką czas naświetlania. Matryca zbiera światło i przetwarza je na impulsy elektryczne. Informacja z matrycy jest tłumaczona przez elektronikę aparatu na obraz zapisany w postaci pliku na karcie pamięci. Tak w uproszczeniu działa cyfrowy aparat fotograficzny.

Najprostszym “aparatem fotograficznym” jest camera obscura (łac. ciemna komnata). Jej zasadza działania jest bardzo prosta.

Schemat działania camera obscura – Źródło: wikipedia.org – Original: Fizyka z 1910 (Domena publiczna)

Do jej budowy potrzebne jest pudło z czarnym wnętrzem. Na jednej ściance znajduje się mały otwór. Jeśli teraz ten otwór zostanie skierowany w jakąś stronę, to widok tej części otoczenia będzie widoczny we wnętrzu pudła jako odwrócony. Wnętrze musi być czarne aby promienie światła, które wpadną do środka nie odbijały się od ścian i nie rozpraszały się. Mały otwór wymusza wpadanie światła do wnętrza pudła tylko z określonych kierunków. Oznacza to, że na wewnętrznych ściankach, w określonym miejscu może padać światło tylko z określonego kierunku. W ten sposób powstaje obraz tego co jest na zewnątrz pudła.

Przekładając to na budowę aparatu fotograficznego we współczesnych konstrukcjach zamiast zwykłego otworu jest zestaw soczewek tworzących obiektyw. Na tylnej ściance aparatu jest element światłoczuły w postaci matrycy lub błony fotograficznej. Oczywiście w aparacie są jeszcze przysłona i migawka, ale o tym w kolejnym artykule.