Jak uatrakcyjnić zdjęcia robione w mieście? Jak pokazać architekturę, pomniki, miejską zabudowę w trochę inny sposób? Zobacz 17 sposobów na ciekawsze zdjęcia w mieście.
Ostatnio przygotowywałem materiał na temat fotografowania w mieście na potrzeby przeprowadzenia zdalnych warsztatów fotograficznych organizowanych w pobliskiej miejscowości. Pokazałem więc zdjęcia, które być może i Tobie podsuną pomysł na urozmaicenie miejskiego fotografowania. Zapraszam.
1. Perspektywa czołowa z cieniem
Klasyczny układ zdjęcia z perspektywą czołową. Kolorowe fronty obiektów oświetlone są ostrym światłem, które tworzy wyraźne cienie. Chodzi tu o cień na dachach lub przy oknach, gzymsach. Dzięki temu budynki nie są płaskie, są przestrzenne.
2. Obramowanie
To co może urozmaicić Twoje zdjęcie, to dodanie do niego jakiegoś obramowania, dodatkowej ramki. Tutaj zdjęcie było robione z głębi podcienia i dzięki temu w górnej części kadru jest widoczny ciemny luk. Takie obramowanie mogą tworzyć różne elementy np. fragmenty innych budynków lub gałęzie drzew.
3. Odbicie obiektu w wodzie
Aby uzyskać jeszcze inny kadr możesz wykorzystać odbicie. Tutaj przykład odbicia Ratusza w wodzie.
4. Odbicia barwnych świateł
Odbicia powstają na błyszczących powierzchniach. Może to być kałuża wody jak na poprzednim zdjęciu. Może też być mokra powierzchnia powstała po opadach deszczu.
5. Odbicia w szybach wystaw sklepowych
Innym motywem na zdjęcie z odbiciem są szyby wystaw sklepowych. Tutaj możesz postarać się też o jakieś dodatkowe skojarzenie tego co jest na szybie z tym co się w niej odbija.
6. Pokaż kontrast między obiektami
Możesz też poszukać kadrów w których będzie pokazany jakiś kontrast np. duże – małe lub tak jak tutaj stare – nowe. Na zdjęciu widać odbity stary budynek a w oddali zupełnie nowy.
7. Pokaż kontrast jasności
Kontrast jasności łatwo uzyskasz kiedy będziesz fotografował pod ostre światło. Wtedy będą widoczne ostre cienie a konwersja zdjęcia do czerni i bieli dodatkowo to podkreśli.
Fotografując nie zawsze masz kontrolę nad wszystkim, ale dzięki temu mogą pojawić się jakieś dodatkowe efekty, które ubogacą zdjęcie. Tutaj w górnej części jest widoczny gołąb, który po prosu wleciał w kadr. Dzięki niemu jednak zdjęcie jest jeszcze ciekawsze.
8. Wykorzystaj mgłę
Fotografować można przy różnej pogodzie. Nie zawsze musi być idealnie i wszystko wyraźnie widoczne. Zdjęcia robione z czasie mgły też maja swój urok.
9. Niech linie poprowadzą wzrok
Tu przykład na wykorzystanie perspektywy linearnej. Linie prowadzą wzrok obserwatora do miejsca, w którym jest widoczny jasny obiekt. Tak więc oczy obserwatora w naturalny sposób kierują się do wierzy.
10. Złap niebieskie lub granatowe niebo
W przypadku wieczornych zdjęć warto wykorzystać krótki okres po zachodzie słońca kiedy to niebo robi się najpierw niebieskie, a później granatowe. Jego barwa będzie dobrze kontrastowała z zazwyczaj cieplejszym oświetleniem ulicznym.
11. Zdjęcie sylwetkowe
Jeśli możesz fotografować z oddali pod światło, to możesz zrobić zdjęcie sylwetkowe. Wtedy naświetlenie zdjęcia musi być tak dobrane, by niebo zostało naświetlone poprawnie, a obiekty na nim widoczne wyszły jako ciemne. Taki kontrast i zaciemnienie budynków można również zwiększyć korzystając z odpowiednich funkcji programu graficznego.
12. Smugi świateł od pojazdów
Fotografując wieczorem ze statywu możesz skorzystać z długich czasów naświetlania. Dzięki temu światła od pojazdów będących w ruchu pozostawią smugi. Jednak przy tego typu zdjęciach może się okazać, że będzie potrzebny dodatkowy filtr szary umiejscowiony przed obiektywem. Ograniczy on ilość światła wpadającego do aparatu i umożliwi uzyskanie dłuższych czasów naświetlania.
13. Własny dodatkowy element w kadrze
Aby jeszcze bardziej urozmaicić zdjęcie możesz wprowadzić do niego jakiś dodatkowy własny element. Tutaj jest to kula świetlna. Można ją łatwo zrobić. Wystarczy w określony sposób obracać się jednocześnie kręcąc okręgi latarką na sznurku. Jest to technika malowania światłem, którą można wykorzystać na szereg sposobów. Wystarczy do tego mieć różne elementy świetlne.
14. Pomalować i domalować światłem
Drugi przykład na malowanie światłem. Tutaj czołg został od spodu oświetlony zielonym światłem. Lufa i pozostała część białym światłem z latarki. Dodatkowe smugi światła zostały zrobione specjalnie przygotowaną i podświetloną lurą z pleksi.
15. Szklana kula
Innym dodatkiem, który może urozmaicić zdjęcie jest szklana kula. Uzyskany w niej obraz jest do góry nogami. Dlatego ten kadr też jest obrócony o 180 stopni. Wtedy widoczny w nim obiekt stoi już normalnie.
16. Detale
Poza pojedynczymi zdjęciami możesz szukać podobnych motywów w różnych miejscach. W ten sposób stworzysz serię związanych tematycznie zdjęć. Mogą to być detale lub obiekty mające określona cechę.
17. Dzień i noc
Możesz też sfotografować ten sam obiekt w dzień i w nocy. Niektóre obiekty są iluminowane i ich wygląd nocą może być ciekawszy niż ten za dnia. Warto więc to pokazać.
Oczywiście różnych metod na zdjęcia jest więcej. To tylko wybrane propozycje, które mam nadzieję, że zainspirują Cię i zrobisz ciekawe zdjęcia w otoczeniu miejskim.
Odbierz darmowe rozdziały ebooka "Magia nocnych zdjęć"
- Tryby ustawiania ekspozycji przy zdjęciach nocnych – W aparacie masz wiele trybów fotografowania. Tryb automatyczny, tematyczne, kreatywne: P, A/Av, S/Tv oraz M. Zobacz, co się lepiej sprawdzi przy zdjęciach nocnych.
- Jak ustawiać ekspozycję w prawie całkowitej ciemności – Są sytuacje, kiedy światła jest naprawdę mało i w wizjerze, niezależnie czy jest optyczny, czy cyfrowy, nic nie widać. Zobacz, jak sobie z tym radzić.
- Złap krajobraz po zachodzie słońca – Zachód słońca to nie koniec fotografowania. Warto poczekać i fotografować dalej. Zobacz, jakie masz możliwości w tym zakresie i co może się wydarzyć.
Kliknij i zapisz się na darmowe rozdziały ebooka "Magia nocnych zdjęć"
Ostatnie wpisy w kategorii - Fotografia
- Magiczna mgła na zdjęciach - przykłady i poradnik - 28.10.2024
- Nowa sekcja o kompozycji zdjęć - 15.10.2024
- Czym różni się kompensacja ekspozycji od zmiany przysłony lub czasu? - 10.10.2024
- 7 sposobów na linie prowadzące (wiodące), które ulepszą twoje zdjęcia [Kompozycja w fotografii] - 8.10.2024
- Z jakim czasem fotografować wodospad? - porównanie od 1/8000 do 8 sekund - 29.08.2024
- Jak i kiedy fotografować Perseidy - 12.08.2024
- Motyle w naturalnym świetle - zdjęcia i poradnik - 9.07.2024
Bardzo dobre zestawienie możliwości foto w mieście , może być inspiracją dla wielu .
Odnośnie poz.16.Detale- ja ,,kolekcjonuję” ciekawe drzwi oraz to , co pod nogami można zobaczyć- studzienki kanalizacyjne nasze i ze świata , jakieś pamiątkowe płyty chodnikowe ,np . w Wiśle – skoczków i trenerów, w Warszawie na deptaku za handlowcami przy Marszałkowskie- aktorów .
Dziękuję. Zawsze warto poszukać ciekawych detali. Może to być coś związanego z danym miastem, albo tak jak u Ciebie temat wspólny dla wielu miejsc. Taka kolekcja może być bardzo interesująca.
Wow świetne zdjęcia , jestem pod wrażeniem ?
Dziękuję 🙂
Dzięki Przemku za te przykłady. Dobra kolejna lekcja. Przypomniała mi,
gdy jak lat temu pięćdziesiąt sam ucząc się, fotografowałem (moimi taniutkimi aparacikami na film) architekturę miasta poprzez łuki bram okolicznych domów, albo jezioro z horyzontem, u góry kadru obejmowanym gałęziami drzew z przedniego planu.
Ale wracając do teraźniejszości… Najbardziej trafiły do mnie te dwa Twoje obrazy z punktów 3 i 7. Skala szarości i kontrast dążący do czerni w dobie powszechnego koloru mają niebywały potencjał emocjonalny. Ten ratusz w wodzie jest genialny. Pozdrawiam.
Dzięki. Zdjęcia czarno-białe mają to do siebie, że obecnie bardziej się wyróżniają, bo jest ich zdecydowanie mniej. Poza tym kolor to dodatkowa informacja, która jest przetwarzana przez odbiorcę. Dlatego zmniejsza się skupienie uwagi na inne elementy zdjęcia i takie zdjęcie jest inaczej odbierane. Może faktycznie jest to jakoś związane z czynnikiem emocjonalnym. Niektóre więc zdjęcia wyglądają lepiej w czerni i bieli (tam gdzie ważny jest kontrast jasności, kontur, kształt) a inne w kolorze (tam gdzie kolor niesie ważną informację o obiekcie lub przestrzeni).
Kolor Przemku w obrazach jest przepiękny. To w końcu nasz naturalny sposób widzenia. Ale kiedyś zrobiłem eksperyment, aby zdejmując kolor zobaczyć, czy zdjęcie coś ze sobą jeszcze niesie. I jakież było moje zdziwienie, gdy stwierdziłem, że niektóre z moich zdjęć konwertowanych na czarno białe, okazały się mdłą zbieraniną plam i kresek.
Ale po latach zajmowania się kolorem zauważyłem, że świetnie do skali szarości nadaje się zwłaszcza architektura. Tu obrazy kolorowe i czarno białe odgrywają równorzędne role. Każda odmiana ma swoją siłę, ale mówi innym językiem. Dlatego od razu zwróciłem uwagę na zdjęcia z numerów 3 i 7.
Piękna jest Twoja ulica Klasztorna nocą (zdj. nr 9), gdy żółta dominanta płynąca z ulicznych latarń siada niemal na wszystkim. A stąd już bardzo blisko do sepii. Twoje zdjęcie poznańskiej fary jest znacznie lepsze niż moje, bardzo podobne, wykonane w pogodny, słoneczny dzień. Moje jest jedynie kolorowym dokumentem. Twoje – z ową żółtą dominantą i mokrym po deszczu brukiem, gdzie linia krawężnika odcinająca się od bruku prowadzi wzrok – pozostawia moje za sobą. Ale co miałem zrobić, skoro Poznań odwiedziłem przy pięknej pogodzie. Inaczej: deszczu, ty złem nie jesteś! 🙂
Dzięki. Lubię stare wąskie uliczki. A jeśli na jej końcu jest jeszcze jakiś ciekawy obiekt, to taki motyw aż prosi się o zdjęcie 🙂
Prawdopodobnie wstawiłeś Przemku na końcu zdania jakąś emotikonkę, tak, jak ja, ale z jakiegoś powodu w tekście pojawiła się jako kwadracik.
Teraz zatem, jako uzupełnienie tego obecnego komentarza wpisuję emotikon tekstem: dwukropek i lewy nawias.
Ja swój poprzedni komentarz przygotowywałem w osobnym edytorze (Word), jak zresztą wszystkie dłuższe teksty.
Pozdrawiam.
co to jest 'lura z pleksi’?