Nieostrości na zdjęciach mogą być spowodowane kilkoma czynnikami. Można je podzielić na te związane z ruchem obiektu oraz spowodowane ruchem aparatu. Pomijam tu kwestię źle ustawionej ostrości lub zbyt małej głębi ostrości.
Powyższe zdjęcie zostało zrobione aparatem umieszczonym na statywie. Mała ilość światła oraz zastosowanie teleobiektywu wymusiły tego typu rozwiązanie. Stabilizacji wymagał tylko aparat, bo sam obiekt był statyczny.
Metody na „zatrzymanie” obiektu:
– spowodowanie, że obiekt przestanie się ruszać np. przy fotografowaniu roślin na zewnątrz osłonięcie ich od wiatru, przytrzymanie poza kadrem;
– skrócenie czasu migawki, czyli tak zwane „zamrożenie ruchu” przez zastosowanie krótkiego czasu naświetlania np. 1/100 sek.; w zależności od tego jak szybko rusza się fotografowany obiekt wymagane jest większe lub mniejsze skrócenie czasu migawki; im krótszy czas tym do prawidłowego naświetlenie potrzebna jest większa ilość światła (pomaga w tym jasny obiektyw lub/i podniesienie czułości ISO);
– zastosowanie lampy błyskowej; ma ona czas błysku około 1/1000 sekundy dlatego doskonale nadaje się do “zamrażania ruchu”; problemem może być wtedy jednak plastyka zdjęcia, inne rozkładanie się światła na fotografowanym obiekcie niż w świetle zastanym.
Metody na „zatrzymanie” aparatu:
– zastosowanie statywu, monopodu lub innego podparcia;
– zastosowanie wężyka spustowego (pilota) lub wyzwalanie migawki z opóźnieniem, tak by wykluczyć drgania wywoływane przez nas przy naciskaniu spustu migawki; w lustrzankach przy zdjęciach makro można też stosować wstępne podnoszenie lustra, aby wyeliminować drgania przez nie powodowane;
– wykorzystanie wbudowanej w aparat lub obiektyw stabilizacji obrazu; ta jednak, przy długich czasach naświetlania aparatem na statywie, powinna być wyłączona ponieważ może wprowadzać drgania własne;
– zastosowanie krótkiego czasu naświetlania;
– zastosowanie lampy błyskowej w celu “zamrażania ruchu”.
W pewnych sytuacjach ostrość zdjęcia możemy zwiększyć za pomocą programu graficznego. Są w nim zawarte funkcje służące wyostrzaniu. Nie bez znaczenie jest też rozmiar prezentowanego obrazu. Im mniejszy, tym nieostrości są słabiej widoczne, czy też nie widać ich wcale.
Przykład:
Fragment zdjęcia, na którym widać, że obraz jest nieostry w wyniku poruszenia aparatu. O tego typu poruszenie łatwo kiedy przy ogniskowej 80mm fotografujemy z czasem 1/20s bez dodatkowej stabilizacji. Powszechną zasadą jest by przy zdjęciach z ręki minimalny czas był odwrotnością ogniskowej. Czyli w tym przypadku powinien być 1/80s. Mała ilość światła wymusiła jednak wydłużenie czasu. Przesłona już była mocno otwarta, a czułość ISO ustawiona na 400. Rozwiązaniem problemu byłby statyw, obiektyw ze stabilizacją lub dodanie światła z lampy błyskowej.
To samo zdjęcie pomniejszone i wyostrzone w programie graficznym sprawia już wrażenie ostrego. A przynajmniej znacznie ostrzejszego. W pewnych granicach można więc uratować lekko poruszone zdjęcie. Oczywiście najlepiej od razu robić ostre zdjęcia.
Zobacz również:
– Statyw na każdą kieszeń
– Ostre zdjęcia #1
– Ostre zdjęcia #2 – migawka i przysłona
– Ostre zdjęcia #3 – stabilizacja aparatu
– Ostre zdjęcia – jak je robić?
Ostatnie wpisy w kategorii - Fotografia
- Z jakim czasem fotografować wodospad? - porównanie od 1/8000 do 8 sekund - 29.08.2024
- Jak i kiedy fotografować Perseidy - 12.08.2024
- Motyle w naturalnym świetle - zdjęcia i poradnik - 9.07.2024
- Sekrety fotografowania zachodów słońca - przewodnik ze ściągą do pobrania - 5.07.2024
- Jak fotografować na wakacjach i przywieźć piękne kadry? - 18.06.2024
- Nowa listwa LED do malowania światłem - liniami lub kropkami - 12.06.2024
- Zagęszczanie perspektywy za pomocą długiej ogniskowej - 10.06.2024
Właśnie, kiedyś jak, robiłam zdjęcia to miałam trochę je zamazane i bez ostrości, czyli takie matowe, i po przeczytaniu tego artykułu domyślam się,gdzie popełniam błędy. Dziękuję za ten artykuł.
jak dobierać odpowiednie soczewki do aparatu ?
Kasiu pytasz “jak dobierać odpowiednie soczewki do aparatu ?”.
Podstawowe kryterium, to rodzaj wykonywanych zdjęć. Od tego zależy, czy będziesz potrzebowała szerokiego, czy wąskiego kąta. Czy musisz mieć jasny obiektyw, czy wystarczy Ci ciemniejszy (w domyśle tańszy). Są specjalne obiektywy do zdjęć makro. Jeśli np. planujesz robić zdjęcia nocne lub w dzień pod ostre światło, to obiektyw musi mieć bardzo dobre powłoki antyodbiciowe. Różne zastosowania określają ważność różnych parametrów.
Artykuł b.dobry.
Ale czy bez statywu nie da się zrobić ostrych zdjęć? Znam kilka osób, które nie używają statywu i robią b.ostre zdjęcie nawet w ruchu. Ja mam e-420 i mam takie pytanie, czy bez stabilizacji obrazu w obiektywie nie zrobię ostrych zdjęć? I baz statywu bo nie chcę. Oczywiście takich w ruchu, bo bez ruchu to wiem, że zrobię. A może wiesz jak mam poustawiać aparat? Kolory też nie są za dobre, chociaż ustawiłam i kontrast i nasycenie na max. I czy można kupić sigmę do e-420? Czy w ogóle są do tego aparatu, a jak nie to czy sigma do różnych mocowań będzie pasować? I czy ona choć trochę mi pomoże? Obawiam się, że nic nie rozwiąże mojego problemu.
Dlatego bardzo proszę o pomoc.
Oczywiście ostre zdjęcia bez statywu i bez stabilizacji obrazu też można robić. Granicą będzie stabilność Twojej ręki i metody trzymania aparatu. Stabilizacja obrazu w aparacie czy obiektywie oraz statyw zwiększają tylko liczbę ostrych zdjęć. Zwłaszcza w trudniejszych warunkach oświetleniowych. W niektórych sytuacjach tylko dzięki statywowi możliwe jest wykonanie danego zdjęcia np. zarejestrowanie gładkich smug światła od przejeżdżających pojazdów w nocnej fotografii ulicznej. Z ręki takiego zdjęcia nie zrobisz. Gdy czas migawki wynosi 30 sekund, nawet stabilizacja w aparacie nie pomoże. Tak więc rezygnując ze statywu musisz być świadomy, że rezygnujesz z możliwości wykonania zdjęcia w określonych warunkach, a w niektórych ze swobody operowania głębią ostrości, bo np trzeba zmniejszyć przysłonę (zwiększyć otwór) by czas był na tyle krótki, aby zdjęcie z ręki nie było poruszone.
Jeśli chodzi o kolory, to lepszym pomysłem jest poprawianie ich w programie graficznym, niż w aparacie. W aparacie przypilnuj tylko, aby była poprawna ekspozycja, aby zdjęcie było dobrze naświetlone i oczywiście zamiast jpegów zapisuj i edytuj zdjęcia w rawach. E-420 ma możliwość zapisu plików JPEG + RAW.
Ps. Sigma robi obiektywy z mocowaniem do systemu 4/3.
Dziękuję za cenne rady 😉
Teraz zdjęcia wychodzą lepiej.
Ale mam jeszcze jeden problem. Fotografuję jeździectwo i robię różne zdjęcia, w galopie, w kłusie, w skoku itp. I martwi mnie jedna rzecz. Mianowicie na aparacie zdjęcia wychodzą super, tzn. kolory fajne i super ostrość i ogólne dobra jakość zdjęć (jak zdjęcia jakiegoś super nikona), a po zgraniu ich na komputer kolory są wyblakłe, a ostrość beznadziejna (strasznie tracą na jakości.):( Nie wiem, dlaczego tak się dzieje. Dlatego stąd moje pytanie: czy zawsze tak jest, że na komputerze zdjęcia będą beznadziejne? A może da się temu jakoś zaradzić?
Niektóre osoby nie tracą jakości po zgraniu zdjęć na komputer i wciąż mają super ostre i w ogóle.
Przepraszam, że tak się wypytuję, ale niezbyt się znam na fotografii.
Bardzo proszę o ponowną pomoc.
Jeśli na małym ekranie aparatu chcesz ocenić ostrość zdjęcia, to musisz użyć funkcji jego powiększenia na podglądzie. Dopiero na takim powiększeniu można sprawdzić, czy zdjęcie jest faktycznie ostre, czy może wyszło poruszone. Na małym ekraniku aparatu nie da się ocenić ostrości zdjęcia. Na miniaturkach nieostrości po prostu nie widać. Jeśli natomiast chodzi o kolory, to na komputerze może być kwestia kalibracji monitora. Jeśli zgrywasz zdjęcia na laptopa, to tym bardziej wskazana jest jego kalibracja. Jedną z pierwszych rzeczy jakie zrobiłem na swoim laptopie, po jego kupnie, to właśnie skalibrowanie wyświetlanych barw. Jeśli to nie pomoże, to przyczyn trzeba poszukać gdzieś indziej.
Rozwinę trochę mój problem.
Oto jakieś zdjęcie z internetu:
http://akuthomson.republika.pl/skoki/Dianka.jpg
i właśnie takie wyraźne zdjęcia jak to mi wychodzą, ale tylko na aparacie (jak przeglądam) takie są, a na komputerze są mniej więcej takie:
http://www.konie.miscior.pl/skokii/001.jpg
A więc jak to możliwe?
Po pierwsze zdjęcie Dianka.jpg było robione w świetle słonecznym, a 001.jpg przy pochmurnym niebie. Jest zupełnie inna rozpiętość tonalna, inny kontrast, inne światło. Dlatego zdjęcie 001 wymaga zwiększenia kontrastu np. w programie graficznym. Tego typu operacje najlepiej robić na plikach RAW. Natomiast na ostrość zdjęcia, czy też jego brak wpływa kilka czynników: w dużej mierze jakość obiektywu w aparacie, czas przy jakim jest robione zdjęcie (efekt poruszenia przy zbyt długim czasie). Nawet czas 1/200s przy długim zoomie może okazać się zbyt długi. Inny czynnik to też jakość matrycy, czy też sprawność układu do automatycznego ustawiania ostrości. Czasami aparat z daną optyką może mieć tendencję do ustawiania ostrości za lub przed fotografowany obiekt. Spróbuj zrobić testowe zdjęcie przy ręcznym ustawieniu ostrości i krótszym czasie migawki. Możesz też w aparacie odszukać funkcje do zwiększenia kontrastu i nasycenia barw. Chociaż te zmiany raczej lepiej jest robić w programie graficznym.
A ile da się jeszcze wykrzesać ze słabo zrobionego zdjęcia? Da się je jeszcze tak przerobić by można było je np gdzieś wstawić?
@lasonfotografia. To zależy jak “słabo zrobionego zdjęcia”. Jeśli chodzi o ostrość, to za pomocą programu graficznego można zmniejszyć poruszenie oraz podnieść kontrast na krawędziach. Więc można zdjęcie trochę poprawić, ale ze słabego zdjęcia nie zrobisz dobrego.