Załóżmy, że kupujesz jakieś ubranie. Oglądasz, przymierzasz i sprawdzasz jakie ma ono kolory przy świetle dziennym. Albo kupujesz płytki do łazienki i znowu pytanie jaki to ma naprawdę kolor. W sklepie, na wystawie wyglądają tak, a przy świetlówkach czy po wyjściu na zewnątrz trochę inaczej. Ich odcień znowu się zmienił. Albo robisz zdjęcie produktu na aukcję. Wstawiasz do internetu, klient kupuje i po dostawie dzwoni, że spodziewał się innych kolorów. O co w tym wszystkim chodzi?
Za wrażenie kolorystyczne, które odbieramy jest odpowiedzialnych kilka czynników np. temperatura barwowa światła, współczynnik oddawania barw konkretnego źródła światła, stany adaptacyjne naszego wzroku oraz indywidualne predyspozycje. Jest jeszcze jeden czynnik, który nosi nazwę metameryzm.
Podaję za Wikipedią:
Metameryzm – zjawisko polegające na różnym odbiorze barwy tej samej substancji barwiącej (np. zawartej w farbie) uzależnionym od rodzaju światła, w którym substancja barwiąca jest oglądana. Substancja barwiąca o silnym metameryzmie to substancja silnie zmieniająca barwę pod wpływem zmian widma światła oświetlenia. Zjawisko metameryzmu spektakularnie ujawnia się wówczas, gdy dwie substancje barwiące oglądane w tym samym oświetleniu (np. dziennym) odczytywane są jako zbliżone barwą do siebie, natomiast w innym oświetleniu (np. żarówki), z powodu ich różnego metameryzmu, jako różniące się między sobą.
Dla zilustrowania zjawiska poniżej zdjęcia fragmentu sweterka wraz z kartą barw. Zwróć uwagę na różnice w odcieniach szarości nici swetra. Przy świetle dziennych praktycznie ich nie ma. A najsilniej są widoczne w świetle “standardowej” świetlówki kompaktowej. Balans bieli zdjęć został dostosowany do temperatury barwowej źródła światła.
Test barwy – światło z lampy błyskowej
Test barwy – kompaktowa świetlówka fotograficzna
Test barwy – "standardowa" świetlówka kompaktowa
Test barwy – świetlówka liniowa o barwie 950
Więc jeśli fotografujesz przedmioty i chcesz mieć zdjęcia, które wiernie pokazują barwy powinieneś je robić przy świetle dziennym lub lamp błyskowych. Dobrze sprawdzają się też źródła żarowe, ale tu widać na karcie testowej barw, że kolory są mniej nasycone więc w programie graficznym trzeba je trochę podnieść. Ze świetlówek można wykorzystać te liniowe w barwie minimum 950 lub fotograficzne. Chociaż trzeba mieć na uwadze to, że w pewnych, szczególnych sytuacjach przy świetlówkach może być widoczny efekt metameryzmu.
Ostatnie wpisy w kategorii - Fotografia
- Z jakim czasem fotografować wodospad? - porównanie od 1/8000 do 8 sekund - 29.08.2024
- Jak i kiedy fotografować Perseidy - 12.08.2024
- Motyle w naturalnym świetle - zdjęcia i poradnik - 9.07.2024
- Sekrety fotografowania zachodów słońca - przewodnik ze ściągą do pobrania - 5.07.2024
- Jak fotografować na wakacjach i przywieźć piękne kadry? - 18.06.2024
- Nowa listwa LED do malowania światłem - liniami lub kropkami - 12.06.2024
- Zagęszczanie perspektywy za pomocą długiej ogniskowej - 10.06.2024
witam zamierzam zakupić dobra lusrzankę jak Nikon D 7000 i do tego mam chęć zakupić lampę błyskową w związku z tym jaK KORZYSTAĆ Z LAMPY BŁYSKOWEJ aby nie oswietlić obiekt tak bardzo a żeby był ładny i nie przeswietlony obiekt np przy robieniu osobie aby obaz był taki jak w rzeczywistości pozdrawiam Miroslaw
@Mirosław. Najprostsza metoda na ładne oświetlenie z lampy błyskowej, to odbić światło z lampy od sufitu lub ściany (w barwie neutralnej – najlepiej białej). Szczegółowo opisuję to w poradniku Jak robić zdjęcia portretowe z lampą na aparacie.