Światło ciągłe w stosunku do błyskowego ma pewne zalety. Decydując się na nie masz do wyboru kilka rodzajów źródeł światła. Ostatnio modne są LEDy, ale cena tych o wysokim wskaźniku oddawania barw nie jest niska. Postanowiłem więc skupić się na świetlówkach i przeprowadzić mały test tych, o wysokim Ra. Takich, które nie tylko nadają się do zastosowań fotograficznych, ale możesz umieścić je w zwykłej oprawie oświetleniowej ze sklepu elektrycznego. Dzięki temu masz szansę zbudować sobie tańszy system niż dedykowane lampy światła ciągłego oferowane w sklepach fotograficznych. Zobacz wyniki.
W jednym z poprzednich wpisów Test barwy światła. Czy też cię dopadł metameryzm? pokazałem przykłady oświetlenia tablicy testowej za pomocą: światła dziennego, lampy błyskowej, diod SMD, żarówki, kompaktowej świetlówki fotograficznej, standardowej świetlówki kompaktowej oraz świetlówki liniowej w barwie 950, a dokładnie z serii 90 De Luxe Philipsa.
Okazało się, że przy świetlówkach oraz LED SMD które testowałem był widoczny efekt metameryzmu. Co oznacza, że pewne substancje mogą dawać wrażenie innej ich barwy w zależności od składu widmowego światła emitowanego ze źródła.
Postanowiłem jeszcze raz przetestować świetlówki ograniczając się jednak do trzech. Poza wspomnianą 950 z serii 90 De Luxe dokupiłem dwie inne: 950 z serii 90 De Luxe oraz 950 z serii Graphica. Wszystkie są to świetlówki liniowe o mocy 18W (występują też i inne moce np. 36W i 58W). Seria 90 De Luxe ma wskaźnik oddawania barw na poziomie Ra=92 dla barwy 930 oraz Ra=93 dla barwy 950. Natomiast seria Graphica to już Ra=98.
Zdjęcia tablicy testowej przy automatycznym balansie bieli. Jako tło sweterek z “szarą” wełną obrazującą efekt metameryzmu.
Świetlówka liniowa TL-D barwa 930 seria De Luxe
Świetlówka liniowa TL-D barwa 950 seria De Luxe
Świetlówka liniowa TL-D barwa 950 seria Graphica
Po wyrównaniu balansu bieli, nasycenia i ekspozycji
Świetlówka liniowa TL-D barwa 930 seria De Luxe
Świetlówka liniowa TL-D barwa 950 seria De Luxe
Świetlówka liniowa TL-D barwa 950 seria Graphica
Opinia i wnioski
Przy współczynniku oddawania barw większym od 90 wszystkie świetlówki sprawdziły się całkiem nieźle. Przy ciepłej barwie światła, czego można się było spodziewać, aparat źle ustawił automatyczny balans bieli. Najlepiej wstrzelił się przy świetlówce TL-D barwa 950 seria Graphica. Po wprowadzeniu korekt i wyrównaniu zdjęć najbardziej bary z tablicy testowej podobały mi się przy świetlówce TL-D barwa 950 seria De Luxe. Jednak przy niej jest widoczny efekt metameryzmu w postaci chłodniejszego odcienia szarości na swetrze (pas przy lewym dolnym rogu wzorca). Pod tym względem najlepiej wypada świetlówka TL-D barwa 950 seria Graphica.
Zatem powiedział bym, że jest dwoje zwycięzców:
TL-D barwa 950 seria De Luxe – kiedy ważne jest dobre wysycenie kolorów,
TL-D barwa 950 seria Graphica – kiedy ważna jest wierność barwy.
Z ponieważ nasycenie barwy można podciągnąć w programie graficznym to wybieram serię Graphica.
Ps. Mimo, że świetlówki z serii Graphica mają trochę mniejszy strumień świetlny (w lumenach) niż seria De Luxe to parametry ekspozycji w aparacie były dokładnie takie same.
Ps2. W niedługim czasie będę konstruował lampę światła ciągłego z wykorzystaniem tych świetlówek. A efekty pewnie pokażę też na blogu.
Ps3. Jeśli będziesz kupował oprawę oświetleniową do celów fotograficznych zwróć uwagę by miała statecznik elektroniczny.
Ostatnie wpisy w kategorii - Oświetlenie
- Tani sposób na wzornik do ustawiania balansu bieli - 23.10.2020
- Jak wykorzystać starą lampę błyskową - 14.04.2020
- Jakie świetlówki do sesji zdjęciowej oraz ile ich potrzeba - 15.02.2018
- Płytka odbijającą światło z lampy - jak zrobić i wykorzystać - 26.01.2017
- Dyfuzor do lampy błyskowej - nie przepłacaj i zrób go sam - 19.01.2017
- Jak zrobić uchwyt statywowy do składanej parasolki - 16.09.2016
- Jak pozbyć się prześwietleń od lampy błyskowej - 23.05.2016