Pod poprzednim wpisem “filtr szary, czy filtr spawalniczy” Yazhubal słusznie zasugerował, że można łatwo pozbyć się zielonego zafarbu ze zdjęć zrobionych przez filtr. Wystarczy ustawić balans bieli dla filtra spawalniczego. Ręczny BB zrobiony wg. wzorca. Zrobiłem więc krótki test.
Pierwsze zdjęcie zostało zrobione bez filtra spawalniczego. Jako wzorzec posłużył mi “Mini ColorChecker”. Dzięki temu będzie widać jak zmieniają się kolory. Jeśli chcesz samemu przeprowadzić takie sprawdzenie, to zamiast wzorca kolorów możesz wykorzystać np. zestaw kolorowych kredek, pisaków lub coś innego, co posiada wiele barw.
Test zmiany barw filtra spawalniczego – zdjęcie bez filtra
Drugie zdjęcie zostało zrobione już z wykorzystaniem filtra spawalniczego przy automatycznych ustawieniach balansu bieli. Do testu wykorzystałem inny filtr spawalniczy niż w poprzednich wpisach. Chciałem sprawdzić nową szybkę. Ta daje barwę bardziej oliwkową i jest jaśniejsza. Daje przyciemnienie o 7 stopni EV.
Zdjęcie z filtrem spawalniczym przy automatycznym balansie bieli
Trzecie zdjęcie zostało już zrobione z użyciem balansu bieli dla filtra spawalniczego. Polega to na sfotografowaniu przez filtr białej powierzchni (wykorzystałem posiadany do tego wzorzec, ale możesz wziąć po prostu białą kartkę). Później w aparacie ustawiłem to zdjęcia jako wzorzec bieli. Teraz aparat dla plików JPG będzie korygował barwy według tego wzorca. Mogłem więc zrobić już zdjęcie wzorca kolorów.
Zdjęcie z filtrem spawalniczym i ręcznym balansem bieli
Jak widać faktycznie to co białe nie jest już oliwkowe. Niemniej inne kolory uległy zmianie, są bardziej przytłumiane. Możesz więc robić przez filtr spawalniczy również zdjęcia kolorowe. Jednak barwy będą zmodyfikowane. Warto więc to potraktować jako nową stylistykę zdjęcia. Pewnie przy okazji zrobię kilka zdjęć przy tych ustawieniach i zobaczę jak to wychodzi na rzeczywistych obiektach.
Pobawiłem się jeszcze profilowaniem kolorów w programie graficznym. Można więc je trochę podciągnąć. Efekt poniżej. Niemniej nie udało mi się przywrócić właściwej/wiernej kolorystyki. Profil kolorystyczny zrobiłem za pomocą programu DNG Profile Editor. Niemniej różnice w kolorach są już tak duże, że nie działa funkcja automatyczna i trzeba suwaki ustawiać ręcznie. O automatycznym profilowaniu pisałem w ebooku “Sekrety światła”.
Zdjęcie po wprowadzeniu profilowania kolorów w programie graficznym
Yazhubal – dzięki za komentarz. Sprowokował mnie to tego wpisu i testów.
Ostatnie wpisy w kategorii - Akcesoria
- Rękawiczki fotograficzne na zimę — jakie tańsze zamienniki? - 13.12.2022
- Filtr soczewkowy połówkowy - zdjęcia testowe - 22.03.2021
- Adapter Viltrox EF-M2 II - naprawa ostrzenia na nieskończoność - 4.08.2020
- Jak robić zdjęcia przez szybę, by nie było widać w niej odbić - 18.04.2018
- Dyfuzor do lampy błyskowej - nie przepłacaj i zrób go sam - 19.01.2017
- Uchwyt do efektu nieskończonego tła - 17.11.2016
- Akcesoria do fotografii z drukarki 3D - 14.11.2016
Cieszę się że zainspirowałem 🙂
Bardzo fajny wpis. Różnica kolorów jest ogromna jak widać na zdjęciach.
Pozdrawiam!
Zaciekawiły mnie te kolory przy ręcznym balansie.
Sprawie sobie taki filtr i się pobawię. Dziękuję za pomysł!