Kolejne wyjście na zdjęcia malowane światłem zaowocowało powstaniem „tuneli czasoprzestrzennych” :-). Do ich stworzenia wykorzystałem zrobiony okrąg świetlny. Później pozostało tylko naświetlać kadr przy jednoczesnym poruszaniem tym okręgiem i oddalaniem lub zbliżaniem się od aparatu. Jeśli chcesz poznać szczegóły powstania tych zdjęć, to czytaj dalej.
Budowa świetlnego okręgu
Do zbudowania świecącego okręgu wykorzystałem taśmę LED oraz mleczne rurki. Tyły taśmy LED skleiłem ze sobą, by uzyskać jak najszersze świecenie we wszystkich kierunkach. Później tak przygotowaną taśmę umieściłem w składanych segmentach rurek, z których uformowałem okrąg. Dorobiłem do tego jeszcze uchwyt, który łapał okrąg w dwóch miejscach. Taki chwyt dawał mi możliwość dość swobodnego obracania i ruszania całym okręgiem.
Taśma LED była zasilana za pośrednictwem małego sterownika zasilanego napięciem 12 V. Co istotne ściemnianie taśmy z tym sterownikiem odbywa się na zasadzie skracania impulsu świetlnego wywoływanego z określoną częstotliwością. Jest to na tyle duża częstotliwość, że nasz wzrok odbiera światło jak ciągłe o mniejszej intensywności. Natomiast na zdjęciu jest to odzwierciedlone jako ślad, który ma jaśniejsze i ciemniejsze linie.
Efekt świecenia taśmy LED o zagęszczonej ilości diod. Parametry wykorzystanej taśmy COB LED: zasilanie 12 V, szerokość 5 mm, 384 diod/m, 10 W/m, 4000K.
Sklejona tyłem do siebie taśma LED.
Mleczne rurki z łącznikami do stworzenia okręgu.
Taśma LED umieszczona w rurkach.
Gotowy okrąg świetlny z uchwytem.
Malowanie tuneli czasoprzestrzennych
Samo ich malowanie polegało na objęciu takim okręgiem całego aparatu. Aparat był w środku okręgu i później, w czasie naświetlania oddalałem się od niego w osi obiektywu z jednoczesnym poruszaniem kołem. Był to np. ruch obrotowy w prawo i w lewo lub z przesunięciem w określoną stronę. Ponieważ chodzenie do tyłu nie było zbyt wygodne, kolejne zdjęcia robiłem już odwrotnie. Z oddalenia szedłem w kierunku aparatu, aż znalazł się on w środku koła. Tak powstały te zdjęcia.
Później na etapie obróbki w programie graficznym wzmocniłem kontrast oraz zmieniałem balans bieli, by uzyskać różne barwy świetlnych śladów.
Parametry zdjęć: aparat z matrycą APS-C, ogniskowa 18 mm, ISO 200, przysłona f/11, czas naświetlania w granicach od 3 do 5 sekund. Jak widać, podniosłem tu trochę ISO do 200. Dzięki temu mogłem jeszcze mocniej przymknąć przysłonę, by uzyskać jeszcze większą głębię ostrości.
Mam nadzieję, że zdjęcia się podobają. O malowaniu światłem możesz przeczytać we wpisie Malowanie światłem – jak i czym robić zdjęcia – poradnik fotograficzny light painting. Natomiast dodatkowe przykłady zdjęć robionych tą techniką znajdziesz w sekcji Malowanie światłem.
Więcej przepisów na zdjęcia
Jeśli szukasz dodatkowych pomysłów na ciekawe zdjęcia do zrobienia w domu i nie tylko, to polecam ebook:
Baw się fotografią.
Kliknij i wypróbuj „33 eksperymenty fotograficzne”
Ostatnie wpisy w kategorii - Fotografia
- Jak ustawić balans bieli w aparacie? [fotografia od podstaw – poradnik] - 13.12.2024
- Magiczna mgła na zdjęciach - przykłady i poradnik - 28.10.2024
- Nowa sekcja o kompozycji zdjęć - 15.10.2024
- Czym różni się kompensacja ekspozycji od zmiany przysłony lub czasu? - 10.10.2024
- 7 sposobów na linie prowadzące (wiodące), które ulepszą twoje zdjęcia [Kompozycja w fotografii] - 8.10.2024
- Z jakim czasem fotografować wodospad? - porównanie od 1/8000 do 8 sekund - 29.08.2024
- Jak i kiedy fotografować Perseidy - 12.08.2024
Właściwie to może być wizualizacją tworzenia się czarnych dziur. 🙂 Fajne.
Kosmicznych skojarzeń ciąg dalszy 🙂 Dzięki za komentarz.
Świetne
Dzięki 🙂