Efekt malowania światłem na molo

Malowanie światłem – jak i czym malować, robić zdjęcia – poradnik fotograficzny light painting

Malowanie światłem to jeden ze sposobów na uzyskanie interesującego i unikatowego efektu na swoich zdjęciach. Możesz to osiągnąć, stosując różne źródła światła oraz podświetlane nimi przedmioty. Latarki, reflektorki, breloczki, paski LED, smartfony — czyli wszystko, co świeci lub daje się podświetlić.

W tym poradniku zobaczysz, jak malować światłem i jak różne efekty możesz w ten sposób uzyskać.

Na czym polega malowanie światłem?

Malowanie światłem polega na rejestrowaniu na zdjęciu ruchu źródła światła na ciemniejszym tle. Tak więc w czasie naświetlania, przed obiektywem, musi pojawić się jasny obiekt. Ślad jego ruchu zostanie wówczas zarejestrowany na zdjęciu.

Malowanie światłem we mgle nad torowiskiem
Zarejestrowane smugi od świateł z latarek.

Jak malować światłem? – poradnik

I tu zaczyna się zabawa, bo ten ślad możesz tworzyć w dowolny sposób. Możesz nadać mu kształt litery albo linii, jakichś wzorów, okręgów, zygzaków. Wszystko zależy od tego, jak będziesz poruszał tym świecącym obiektem. Sam element świetlny może być o różnych kształtach i rozmiarach. Dodatkowo możesz wykorzystać kolor i jego zmianę. Możesz też oświetlić miejscowo dany obiekt i/lub połączyć to ze smugami światła. Stosuj więc różne metody, by nadać zdjęciu ekspresji.

Kula świetlna - malowanie światłem
Kula świetlna na molo

Eksperymentuj i korzystaj z różnych technik:

  1. Poruszanie i prowadzenie światła przed obiektywem.
  2. Rozmaite kształty i rozmiary elementów świetlnych.
  3. Różne kolory światła i ich zmianę w czasie ekspozycji.
  4. Elementy otoczenia oświetlone w niecodzienny sposób.

Technika ta jest prosta. Wymaga jednak pewnego przygotowania i testowych zdjęć w celu, chociażby ustalenia właściwej ekspozycji.

Jaki aparat fotograficzny?

Dobra wiadomość jest taka, że do fotografowania techniką malowania światłem nie potrzebujesz specjalistycznego sprzętu. Tu wystarczy aparat dający możliwość fotografowania z ustawieniami manualnymi. Chodzi tu głównie o ręczne ustawianie ostrości. Potrzebne będzie również ustawianie parametrów ekspozycji z czasem kilku lub kilkunastu sekund. Przy dłuższych ekspozycjach przydatny będzie ponadto tryb BULB.

Jeśli korzystasz z aparatu Olympus, to sprawdź, czy masz tam dostępną funkcję “live composite”, “live bulb” lub “live time”. Umożliwiają one podgląd postępu malowania na ekranie aparatu. Dzięki temu możesz zobaczyć uzyskiwany efekt, jeszcze przed zakończeniem naświetlania. Ułatwia to decyzję, czy warto jeszcze coś domalować.

Light painting – co jeszcze jest potrzebne?

Co jest potrzebne do malowania światłem?

  • Wspomniany już wcześniej aparat fotograficzny
  • Stabilny statyw fotograficzny
  • Wężyk spustowy lub inny zdalny wyzwalacz
  • Różne źródła światła
  • Ciemne otoczenie

W czasie długiej ekspozycji aparat powinien stać stabilnie. Jest to konieczne, by na uzyskanym zdjęciu nie pojawiły się żadne jego drgania. Dlatego wykorzystaj statyw, stabilną powierzchnię lub inną podporę, która solidnie ustabilizuje aparat.

Wyzwalacze migawki do aparatu
Migawkę w aparacie możesz wyzwalać zdalnie lub pilotem na kablu. Jak sama nazwa wskazuje, wersja zdalna daje Ci możliwość otwarcia i zamknięcia migawki zdalnie z miejsca, z którego będziesz ruszał światłem.

Przy robieniu tego typu zdjęć przyda się jeszcze zdalny wyzwalacz migawki. Dzięki niemu samodzielnie decydujesz o momencie rozpoczęcia i zakończenia naświetlania z prawie dowolnego miejsca. Nie jest on konieczny, jeśli fotografujesz z kimś. Wtedy jedna osoba fotografuje, a druga maluje światłem. Nie jest on również potrzebny, jeśli źródło światła, którego używasz, ma włącznik, z którego możesz w dowolnej chwili skorzystać.

Potrzebne jest oczywiście źródło światła, które w najprostszej wersji jest latarką. Możesz też lampką podświetlić jakiś przeświecalny obiekt lub oświetlić kolorowy papier. Masz w tym zakresie sporo możliwości. Kreatywność jest więc mile widziana.

Malowanie światłem powinno odbywać się w ciemnym otoczeniu. Jasna smuga będzie wtedy lepiej widoczna. Ciemne otoczenie daje też możliwość zastosowania długich czasów naświetlania.

Tak więc w ciemnym otoczeniu należy zamocować aparat na statywie i skierować w stronę, gdzie będą się pojawiać smugi światła. Następnie należy ustawić ostrość na tę odległość oraz dobrać parametry naświetlania do jasności źródła światła z uwzględnieniem jasności otoczenia. Później wystarczy już wyzwolić migawkę na określony czas i poruszać światłem w obrębie wybranego miejsca.

Jak fotografować i jaka ekspozycja?

Masz do ustawienia dwa parametry w trybie manualnym. Odległość ostrzenia oraz parametry ekspozycji. Na odległość ostrzenia są dwie praktyczne metody. Możesz wąskim snopem światła z latarki oświetlić miejsce, w którym będziesz malował/malowała i korzystając z autofokusa aparatu pozwolić, by ostrość określiła automatyka aparatu. Po jej ustawieniu wystarczy, że wyłączysz AF, a aparat nie będzie już jej zmieniał. Jeśli jednak AF nie daje rady, skorzystaj z podglądu na żywo, powiększ wybrany fragment kadru i określ ją ręcznie.

Jeśli natomiast chodzi czas naświetlania, przysłonę i ISO, to wszystko, zależy od tego, jak jest ciemno i jak silne masz światłem do malowania. Zaczynasz od niskiej wartości czułości ISO. Przysłonę ustaw na początek w granicach f/5.6 lub f/8. Ustaw tryb preselekcji przysłony i sprawdź jaki czas naświetlania dobierze aparat. Zrób zdjęcie testowe jeszcze bez malowania i zobacz, co wyszło. Później korzystając z tej informacji, przejdź do trybu manualnego i odpowiednio skoryguj parametry.

Jakie są najlepsze źródła światła do malowania światłem?

Najbardziej powszechnym i chyba najbardziej praktycznym oświetlaczem jest latarka. Jest spory ich wybór. Ważna jest jej jasność, możliwość zmiany mocy świecenia oraz sposób włączania/sterowania. Z tego powodu najbardziej praktyczne są te, które mają osobne przełączniki do regulacji mocy i osobne do włączania/wyłączania. Wtedy nie musisz się przeklikiwać, by ustawić pożądaną moc jej świecenia. Więcej o wyborze latarki znajdziesz we wpisie “Latarki do malowania światłem – na co zwracać uwagę przy wyborze”.

Latarki
Latarki w różnych wersjach

Poza latarkami są jeszcze: paski LED, ręczne światła laserowe, zimne ognie, świecące zabawki, różnego rodzaju ozdoby i inne akcesoria emitujące światło.

Osobna grupa to przeświecalne przedmioty, które możesz podświetlić. Przykładowo: włókna światłowodowe, płaskie kawałki, rury i pręty z pleksi, butelki szklane, opakowania PET itp.

Miejsce, czyli gdzie malować światłem?

Podstawowym kryterium doboru miejsca jest jego jasność. Musi być dość ciemne. Na tyle, byś mógł/mogła naświetlać zdjęcia przez kilka, kilkanaście sekund lub dłużej. Kierunek, w którym fotografujesz, powinien dawać ciemne tło. Raczej bez świateł w oddali. Chodzi tu o zachowanie odpowiednio wysokiego kontrastu pomiędzy rejestrowanymi smugami światła a tłem.

Czerwona kula wymalowana światłem
Czerwona kula na plaży.

Możesz więc wykorzystać wnętrza z zasłoniętymi oknami lub teren zewnętrzny po zapadnięciu zmroku.

Do tego typu zdjęć często wykorzystywane są obiekty o ciekawej konstrukcji, która dodatkowo oświetlona uzupełnia to, co zostało wymalowane przed obiektywem.

Różne efekty świetlne

Oto przykładowe zdjęcia:

Kolorowo podświetlony budynek

Dwie barwne kule

Dwie smugi światła wychodzące z dołu budynku
Stary basen w Ciechocinku.

Malowanie światłem - świetliste mazaje - kreska

Malowanie światłem - świetliste mazaje - koło

Malowanie światłem - świetliste mazaje - nieskończoność
Świetliste mazaje.

Opis techniki i przepis na te zdjęcia znajdziesz tutaj.

100 lat Niepodległości Polski - zdjęcia rocznicowe

100 lat Niepodległości Polski - zdjęcia rocznicowe

100 lat Niepodległości Polski - zdjęcia rocznicowe
Te zdjęcia zrobiłem, by uczcić obchody 100 – lecia Niepodległości Polski.

Abstrakcja świetlna 2

Warsztaty

Biblioteka - malowany światłem napis

Malowanie światłem - kolorowy


Te zdjęcia powstały w ramach poprowadzonych warsztatów “Foto Kawa – Gra światłem”


To już kolejne warsztaty. Tym razem w plenerze.

Na koniec obrazek z iskrami.
Na koniec tej serii zdjęć obrazek z iskrami.

Wykorzystując swój aparat i różne techniki prowadzenia światła możesz uzyskać niezwykłe obrazy. Warto poeksperymentować. Dzięki temu swoim zdjęciom nadasz wyjątkowy charakter. Będą się wyróżniały na tle innych. Zachęcam więc do fotografowania.

Odbierz darmowe rozdziały ebooka "Magia nocnych zdjęć"

  • Tryby ustawiania ekspozycji przy zdjęciach nocnych – W aparacie masz wiele trybów fotografowania. Tryb automatyczny, tematyczne, kreatywne: P, A/Av, S/Tv oraz M. Zobacz, co się lepiej sprawdzi przy zdjęciach nocnych.
  • Jak ustawiać ekspozycję w prawie całkowitej ciemności – Są sytuacje, kiedy światła jest naprawdę mało i w wizjerze, niezależnie czy jest optyczny, czy cyfrowy, nic nie widać. Zobacz, jak sobie z tym radzić.
  • Złap krajobraz po zachodzie słońca – Zachód słońca to nie koniec fotografowania. Warto poczekać i fotografować dalej. Zobacz, jakie masz możliwości w tym zakresie i co może się wydarzyć.

Magia nocnych zdjęć - ebook
Kliknij i zapisz się na darmowe rozdziały ebooka "Magia nocnych zdjęć"

Co o tym sądzisz? Zostaw komentarz