Tryb BULB ustawiony na pokrętle trybów

Jak ustawić długi czas naświetlania? – tryb BULB

Dostałem pytanie od Alicji o to, jak ustawić długi czas naświetlania: “[…] mam jeden podstawowy problem. Jak ustawić ten czas? Np. 2minuty? Coś muszę wyłączyć albo włączyć, ale nie wiem co i gdzie? Jakie ustawienia powinny być jeśli chce sterować czasem samodzielnie? Pozdrawiam Ps. Te wszystkie Sv, Tv, Av, TAv, M, B, X nic mi nie mówią. Mam aparat Samsung GX.”

Długi czas naświetlania - tryb BULB
Długi czas naświetlania w trybie BULB. Ten kadr był naświetlany przez 2 minuty. Dzięki temu woda w jeziorze jest zupełnie spokojna.

Długie czasy naświetlania możesz wykorzystać kiedy chcesz rozmyć ruch np. wody, chmur. Warto je również stosować, by pokazać ruch jasnego obiektu na ciemnym tle np. przy fotografowaniu “ruchu” gwiazd po niebie, czy przy malowaniu światłem.

Jak ustawić długi czas naświetlania

Czas naświetlania to jeden ze składników ekspozycji. Jego wydłużenie musi być skompensowane zmianą wartości pozostałych składników. Warto więc poczytać o ustawianiu ekspozycji opisanym np. we wpisie Ekspozycja nie tylko na wakacje – ściąga z jej składników.

Tryb BULB

Tryb BULB ustawiony na pokrętle trybów
Tryb B (BULB) ustawiony na pokrętle trybów.

Ustawianie długich czasów migawki odbywa się w trybie B. Można powiedzieć, że jest to specjalny tryb manualny, w którym naświetlanie zdjęcia odbywa się tak długo jak długo jest wciśnięty spust migawki. W niektórych aparatach jest on wyróżniony na pokrętle wyborów trybów fotografowania. W innych można go znaleźć w trybie manualnym M. Pojawi się on zazwyczaj po zmianie czasu naświetlania na dłuższy niż 30 sekund.

O trybie manualnym przeczytasz we wpisie Tryb manualny w aparacie, czyli jak cyfrówką robić zdjęcia po staremu.

Podsumowując. W trybie automatycznym wszystkie parametry ustawia aparat. W trybie M parametry ekspozycji ustawiasz samodzielnie, jednak to aparat sam kończy naświetlanie zdjęcia po ustawionym przez ciebie czasie. Ten maksymalny do ustawienia czas jest różny dla różnych aparatów, ale zazwyczaj jest to 30 sekund. Dlatego do naświetlania przy dłuższym czasie stosuje się tryb B, w którym możesz naświetlać zdjęcie prawie tak długo jak chcesz. Aby nie poruszać aparatem w czasie wyzwalania migawki często stosuje się też dodatkowy pilot lub wężyk spustowy. Oczywiście aparat powinien być ustabilizowany na czas fotografowania.

Zobacz również darmowe rozdziały ebooka "Magia nocnych zdjęć"

  • Tryby ustawiania ekspozycji przy zdjęciach nocnych
  • Jak ustawiać ekspozycję w prawie całkowitej ciemności
  • Złap krajobraz po zachodzie słońca

Magia nocnych zdjęć
Kliknij i zapisz się na darmowe rozdziały ebooka "Magia nocnych zdjęć"

Jedna myśl w temacie “Jak ustawić długi czas naświetlania? – tryb BULB”

  1. Jak się dowiadujemy, p. Alicja nie wiedziała, jak ustawić w swoim aparacie tryb Bulb i zwróciła się o wsparcie do Przemka. Jak przypuszczam p. Alicja instrukcję do aparatu posiada, ale Przemek, jak zwykle, przyszedł z pomocą.
    Przydałoby się teraz, aby p. Alicja podzieliła się z fotoamatorami, jak będzie ustalać, jaki czas ekspozycji na Bulb zastosować, jeśli zakres pracy automatyki aparatu nie wystarczy. To dla wielu, którzy jeszcze z trybu Bulb nie korzystali będzie dobre wsparcie.