Długi czas naświetlania, przy fotografowaniu obiektów ruchu, może diametralnie zmienić to, co zarejestrujesz. Ten ruch zostanie rozmyty, a nawet fotografowany obiekt może zniknąć.
Korzystając z krótkiego pobytu w Kołobrzegu zrobiłem testowe zdjęcia mola przy różnych czasach migawki. Są więc w kadrze spacerujący ludzie, jest morze z falami i kilka chmurek wolno sunących po niebie. Zobacz więc jak przy zmianie czasu naświetlania zmieniał się zarejestrowany obraz.
Skrajne przypadki z krótkim i długim czasem naświetlania
Zdjęcie przy krótkim czasie naświetlania – 1/320 sekundy
Zdjęcie przy długim czasie naświetlania – 120 sekund
Wszystkie przykłady
Poza wyżej pokazanymi zdjęciami o skrajnych czasach naświetlania w galerii znajdziesz kadry zrobione przy czasach od 1/30 do 15 sekund ze skokiem co 1 EV. Parametry ekspozycji widoczne są po powiększeniu zdjęcia w opisie pod nim.
Przeglądając zdjęcia zwróć uwagę kiedy zaczyna się rozmywanie ruchu. Patrząc na fale możesz zauważyć, że te bliżej aparatu zaczynają rozmywać się szybciej niż te położone dalej. Już przy czasie 1/30 sekundy fala w lewym dolnym rogu kadru jest lekko rozmyta. Dalsze fale jeszcze nie. Ludzie ma molo też jeszcze wyglądają normalnie. Przy czasie 1/8 spacerowicze zaczynają się lekko rozmazywać, ale dopiero przy czasie 1/4 widać to wyraźnie. Przy czasach 1/2 i 1 sekunda pojawia się więcej rozmazanych sylwetek. Woda też coraz bardziej się uspokaja. Przy czasie naświetlania w okolicy 2 sekund można już mówić o znikaniu fal. Dalsze wydłużanie czasu migawki bardziej uspokaja wodę. Tak więc by uspokoić fale na morzu potrzebujesz kilku sekund. Z chmurami jest jeszcze trudniej. Przy zastanej pogodzie chmury przesuwały się dość wolno. Dlatego dopiero przy bardzo długim czasie naświetlania 120 sekund mogłem złapać pewne ich rozmycie.
Podsumowanie
Tak więc chcąc rozmyć ruch ludzi poruszających się tempem spacerowym warto wypróbować czasy zaczynając od 1/4 sekundy. Na rozmycie fal potrzebujesz natomiast kilku i więcej sekund. Rozmycie chmur to już znacznie dłuższe czasy rzędu kilkudziesięciu sekund.
Więcej na temat robienia zdjęć z różnymi czasami migawki znajdziesz w darmowym fragmencie ebooka “Magia czasu migawki”.
Ostatnie wpisy w kategorii - Czas migawki
- Z jakim czasem fotografować wodospad? - porównanie od 1/8000 do 8 sekund - 29.08.2024
- Jak fotografować taniec bez lampy błyskowej w ciemnym wnętrzu? - 31.05.2024
- Malowanie światłem krzywych Lissajousa - 22.02.2024
- 5 głównych efektów związanych z czasem naświetlania - 26.06.2023
- Jaki długi czas naświetlania, by rozmyć lub nawet usunąć ludzi z lodowiska - 10.01.2023
- Zabaw się w świąteczne zoomowanie i obracanie [Aktualizacja] - 22.12.2022
- Strzelanie do jaj, balonów i puszek z wodą, czyli krótki czas naświetlania - 18.08.2022
Przemku, wyobrażam sobie, że te zdjęcia z długimi czasami naświetlania, wykonywałeś na statywie. W praktyce turystycznej z przemieszczaniem się tak, jak ja to czynię, wożenie ze sobą statywu jest jednak najczęściej z przyczyn organizacyjnych niemożliwe. Pozostaje mi wtedy jedynie praktyka, np. przy fotografowaniu wodospadów, aby wydłużyć czas naświetlania do 1/10 sek (czasem 1/15 sek), bo z ręki przy takim czasie tło wodospadu wychodzi mi jeszcze dobrze, a strumień wody jest pięknie rozmyty. W ubiegłym tygodniu miałem właśnie taką okazję w górach. Analogiczne zdjęcie z krótkim czasem, np. 1/250 sek potrafiło uchwycić krople wody w locie, ale wyglądało to bardzo pospolicie.
Tak, zdjęcia robiłem ze statywu. Jeśli nie ma statywu, to tak jak piszesz trzeba sobie radzić inaczej i np. ograniczyć czas naświetlania. Właśnie ze względów transportowych jakiś czas temu kupiłem sobie nowy statyw z włókna szklanego. Jest lżejszy. Waży 1,5 kg razem z głowicą. Poprzedni statyw ważył 2,75 kg. Poza tym jest mniejszy i łatwiejszy w transporcie. Chętniej więc go zabieram na zdjęcia. Aby nie było jednak tak pięknie, to jest on jednak trochę mniej stabilny niż poprzedni cięższy statyw. Jeśli więc mogę podjechać samochodem, to zabieram większy i stabilniejszy statyw. Jeśli wiem, że jednak będę musiał go dłuższy kawałek nieść, to zabieram lżejszy i mniejszy. A w zupełnie dalsze trasy biorę monopod, który mogę oprzeć o drzewo, kijki trekkingowe itp. A jeśli nic nie biorę z tych rzeczy, to w torbie mam jeszcze mały woreczek z ryżem.
Pytanie amatora- a co z prześwietleniem zdjęcia? Przy takich czasach migawki zdjecia w dzień wychodzą mi praktycznie białe 🙁
Robienie zdjęć w dzień przy długich czasach naświetlania może powodować prześwietlenie. Ustawienie najniższego ISO i silne przymknięcie przysłony często nie wystarcza. Dlatego konieczne jest zmniejszenie siły światła wpadającego do obiektywu. W tym celu warto wykorzystać filtr szary. Przy tych zdjęciach wykorzystywałem dwa filtry: jeden przyciemniał o 4 EV, a drugi o 9 EV. Więcej o filtrach znajdziesz we wpisie Filtry szare – oznaczenia i jaki do rozmywania wody.
Często stosuję filtr szary o zmiennej przepustowości.
4-400
Używam także do zdjęć nocnych.
Super przykłady, sa dobrym przykładem dla osób które chcą robić dobre zdjęcia.