Zdjęcie pod molem - Długi czas naświetlania w dzień

Jak fotografować z długim czasem naświetlania w dzień

Długie czasy naświetlania kojarzą się głównie ze zdjęciami robionymi w słabym oświetleniu. Słabe światło wymusza takie ustawienie ekspozycji, by było możliwe złapanie przez matrycę aparatu odpowiedniej jej ilości. Jednak to nie jedyna opcja. Wydłużenie czasu otwarcia migawki jest możliwe i w dzień. Zdjęcia z długim czasem są trochę trudniejsze do wykonania w dzień niż w nocy. Uzyskane kadry są jednak warte wysiłku.

Aby uzyskać odpowiedni efekt, warto pamiętać o kilku ważnych sprawach. Po pierwsze musisz ograniczyć moc światła wpadającego przez obiektyw do aparatu. Po drugie odpowiednio podejść do ustawiania ostrości.

Zdjęcie pod molem - Długi czas naświetlania w dzień
120 sekund długiego czasu naświetlania w dzień.

Co daje długi czas naświetlania w dzień?

Użycie długiego czasu otwarcia migawki daje możliwość uzyskania kadrów, które będą inne. Dzięki temu mogą wzbudzić większe zainteresowanie i po prostu się spodobać.

Długi czas naświetlania sprawia, że ruchome elementy stają się rozmyte, a jasne obiekty tworzą intensywną poświatę. Takie efekty możesz uzyskać, stosując czasy naświetlania liczone w sekundach. Krótkie czasy naświetlania powodują zamrażanie ruchu. Oczywiście wszystko jest jeszcze zależne od szybkości tego ruchu. Więc dobierając czas ekspozycji, trzeba to uwzględnić.

Jak ograniczyć moc światła wpadającego przez obiektyw?

Jeśli chcesz fotografować w dzień z długimi czasami, musisz ograniczyć ilość światła docierającą do matrycy aparatu. Standardowo robisz to za pomocą przymknięcia przysłony obiektywu. Jednak jeśli światła dziennego jest bardzo dużo, to przymknięcie przysłony nie wystarczy. Dlatego konieczne jest tu zastosowanie filtrów szarych nakładanych na obiektyw. Filtry szare redukują całkowitą ilość światła, która przenika przez nie do aparatu.

Jakie filtry szare będą konieczne?

Filtry szare mogą być okrągłe lub prostokątne. Te pierwsze nakręcasz na obiektyw. Wtedy gwint filtra musi pasować do gwintu obiektywu. Muszą mieć ten sam rozmiar. Filtry prostokątne instalowane są do obiektywu przez adapter. W tym rozwiązaniu sam filtr prostokątny może być używany z różnymi średnicami obiektywów. Dopasowaniem zajmuje się adapter. Osobiście do długich czasów naświetlania w dzień, jak i o innej porze stosuję filtry okrągłe. Ich mocowanie jest bardzo dokładne i szczelne. Dzięki temu bokiem do obiektywu nie dociera żadne dodatkowe światło. Aby przymocować filtr do obiektywu o mniejszej średnicy, stosuję redukcje filtrowe.

Filtr szary i redukcje filtrowe
Filtr szary i redukcje filtrowe

Jeśli chcesz mocno wydłużyć czas otwarcia migawki, to musisz zastosować filtr szary o odpowiednio dużej gęstości. O oznaczeniach filtrów dowiesz się więcej ze wpisu Filtry szare – oznaczenia i jaki do rozmywania wody.

Dlatego przydatne będą filtry o oznaczeniach ND500, ND1000. Ograniczają one ilość światła odpowiednio o -9 EV oraz -10 EV. W swojej torbie mam zazwyczaj  dwa filtry szare. Są to: ND500 (-9 EV) oraz ND16 (-4 EV). Czasami nakręcam je razem, czyli mogę uzyskać osłabienie światła nawet o -13 EV. W większości przypadków jest to w zupełności wystarczające. Daje mi to możliwość wydłużenia czasu otwarcia migawki do kilku lub kilkunastu sekund w dzień.

Jak ustawiać ostrości fotografowanej sceny?

Przejdźmy teraz do ostrości zdjęć. Użycie silnych filtrów, w większości przypadków uniemożliwia poprawne ustawianie ostrości przez aparat. Po prostu system autofokusa ma zbyt mało światła, by dobrze działać. Dlatego ostrość należy ustawić, zanim zostaną użyte filtry szare. Możesz wtedy skorzystać z autofokusa. Później jednak trzeba przejść na tryb manualny, by aparat ponownie nie chciał jej szukać.

Jak ustawiać długie czasy w aparacie?

Kolejnym kluczowym tematem jest ustawianie aparatu, by poprawnie naświetlił zdjęcie robione z długim czasem otwarcia migawki. O tym mam napisany osobny artykuł. Dlatego zapraszam do wpisu Jak ustawić długi czas naświetlania? – tryb BULB.

Co jeszcze jest ważne?

Aparat w celu prawidłowego naświetlenia zdjęcia przy użyciu długiego czasu otwarcia migawki wymaga solidnej stabilizacji. Tak więc do naświetlania przez kilka, czy więcej sekund przyda się dobry statyw i wężyk spustowy. Po wykonaniu zdjęcia warto też sprawdzić, jak ono wyszło i upewnić się, że wszystko jest tak, jak powinno być. Przypadkowe trącenie statywu może spowodować lekką zmianę kadrowania. Dlatego poza samą ekspozycją trzeba na powiększonym kadrze zweryfikować jeszcze ostrość i brak poruszeń.

Przykładowe zdjęcia

Poniższe zdjęcia pokazują zmianę, jaka zachodzi, kiedy zastosowanie długiego czasu wykorzystasz do rozmycia ruchu wody. Tutaj czas otwarcia migawki rzędu tysięcznego ułamka sekundy został zamieniony na 30-sekundowy czas ekspozycji. By było to możliwe, wykorzystałem wspomniane wcześniej filtry szare.

Zdjęcia z rozmyciem ruchu wody

Przystań rybacka w Chłopach - Długi czas otwarcia migawki w dzień
Przystań rybacka w Chłopach — Długi czas otwarcia migawki w dzień: 30 sekund.

Przystań rybacja w Chłopach
Dla porównania zdjęcie zrobione przy migawce 1/500 sekundy.

Molo w Chłopach - Długi czas ekspozycji w ciągu dnia
Molo w Chłopach — Długi czas ekspozycji w ciągu dnia: 30 sekund.

Molo w Chłopach
Dla porównania zdjęcie zrobione przy migawce 1/1250 sekundy.

Jeszcze jedno porównanie.

Zdjęcie z widokiem na morze
Zdjęcie w słoneczny dzień z widokiem na morze przy ekspozycji o czasie 1/1000 sekundy.

Zdjęcie z widokiem na morze - długi czas otwarcia migawki
Pierwsza próba z długim czasem. Tu pojawił się biały zygzak pośrodku kadru. W rzeczywistości ten biały ślad to mewa bujająca się na falach.

Zdjęcie z widokiem na morze - długi czas otwarcia migawki
Kolejny kadr już bez mewy. Czas naświetlania 25 sekund.

Jak widać, nawet w dzień możesz robić zdjęcia z długą ekspozycją.

2 komentarze do “Jak fotografować z długim czasem naświetlania w dzień”

Co o tym sądzisz? Zostaw komentarz