Chodzież

Jak przygotować się do nocnych zdjęć i malowania światłem

Jeśli wybierasz się na nocne zdjęcia lub na malowanie światłem, to warto się do tego przygotować. To co będzie potrzebne zależy od warunków oświetleniowych, w których będziesz fotografował. Szczególnie istotny jest tu łączący się z tym czas naświetlania. W przypadku malowania światłem ważne jest też to, czy malujesz światłem samodzielnie, czy fotografujesz jak ktoś maluje. Z tego wynika sposób wyzwalania migawki oraz znowu czas naświetlania. Ale po kolei.

1. Nocne zdjęcia z ręki


Zdjęcie: matryca 1 cal; ogniskowa: 18mm; czas: 1/30s; przysłona: f/2.8; ISO 800. Zdjęcie nocne robione z ręki wymusiło podniesioną wartość czułości ISO.

Współczesne aparaty cyfrowe coraz lepiej radzą sobie z wykorzystaniem niskiego poziomu światła. Jasny obiektyw i podniesione ISO wystarczą do uzyskania na tyle krótkich czasów migawki, że spokojnie możesz fotografować z ręki. Nawet tryb automatyczny często sprawdzi się i w mieście, korzystając z istniejącego oświetlenia ulicznego, światła z witryn sklepowych, czy oświetlonych reklam możesz zrobić dobrze naświetlone zdjęcie. Masz wtedy do czynienia ze światłem ciągłym dlatego czujniki aparatu będą wstanie dokonać pomiaru i ustawić parametry ekspozycji.

2. Zdjęcia z długim czasem

Chodzież
Zdjęcie: matryca APS-C; ogniskowa: 10mm; czas: 20s; przysłona: f/11; ISO 100. Zdjęcie nocne ze statywu umożliwiło zachowanie niskiego ISO oraz rejestrację smug świateł od pojazdów.

Przy długich czasach migawki istotne staje się ustabilizowanie aparatu w taki sposób, by w czasie naświetlania nie dochodziło do jego drgań. Dlatego aparat powinien być zamocowany na statywie. Jeśli nie masz statywu to pewnym rozwiązaniem może być woreczek z grochem lub wspornik do monopodu.

Aby mieć stabilne zdjęcia ze statywu trzeba jeszcze zwrócić uwagę na kilka spraw:

  • statyw powinien być odpowiednio sztywny i dostosowany do wagi przymocowanego do niego sprzętu fotograficznego;
  • powinien stać na stabilnym podłożu; plaże, tereny bagniste, mosty, kładki i różne sprężyste podłoża mogą powodować, że dojdzie do poruszenia kadru; ogranicz ponadto przemieszczanie się w bezpośredniej bliskości statywu w czasie naświetlania; wywołane w ten sposób drgania mogą przez podłoże przejść na statyw i aparat;
  • kiedy wieje odepnij pasek aparatu lub owiń go wokół statywu; poruszany przez wiatr pasek, który stuka w statyw w czasie naświetlania może wpłynąć na ostrość uzyskanego kadru; podobnie jeśli podwieszasz do statywu torbę, by go dociążyć, zrób to w taki sposób, by torba się nie bujała i nie wywoływała drgań;
  • oczywiście kiedy naświetlasz zdjęcie to nie dotykaj aparatu ani statywu; dlatego też wyzwalanie migawki powinno się odbywać w sposób zdalny np. za po mocą pilota lub wężyka spustowego; jeśli go nie masz to wykorzystaj samowyzwalacz;
  • w lustrzankach czasami warto jeszcze uruchomić funkcję blokady lustra, bo jego ruch też może wywołać drgania; nie jest to jednak konieczne przy długich czasach naświetlania rzędu kilku sekund i dłuższych;
  • w większości przypadkach warto też wyłączyć funkcję stabilizacji obrazu w aparacie i/lub obiektywie; może ona powodować niepotrzebny ruch matrycy lub obrazu na niej;

Jeśli jest na tyle jasno, że automatyka aparatu działa sprawnie możesz fotografować z jej wykorzystaniem. Jednak jeśli chcesz uzyskać określone efekty przy konkretnych ustawieniach parametrów ekspozycji lepiej będzie wykorzystać tryb manualny. Tu przyda się znajomość ekspozycji i zależności między jej składnikami. Możesz o tym przeczytać we wpisie Trójkąt ekspozycji dla światła ciągłego oraz lampy błyskowej. Poćwiczyć możesz na symulatorze aparatu fotograficznego. Jeśli potrzebujesz więcej informacji, to znajdziesz ją w poradniku Ekspozycja – Barwa – Ostrość.

Korzystanie z trybu manualnego nie jest trudne i opisane masz to we wpisie Tryb manualny w aparacie, czyli jak cyfrówką robić zdjęcia po staremu.

3. Malowanie światłem

Malowanie światłem - Chodzież
Zdjęcie: matryca APS-C; ogniskowa: 20mm; czas: 17s; przysłona: f/5.6; ISO 100.

Przy tego typu zdjęciach zazwyczaj nie wiadomo jak długo będzie trwało to malowanie. Dlatego najlepiej sprawdza się tryb BULB. Aparat w tym trybie tak długo naświetla zdjęcie jak długo wciśnięty jest spust migawki. Oczywiście, aby nie powodować drgań trzymaniem spustu migawki na aparacie należy zastosować wężyk spustowy z blokadą przycisku migawki. Wtedy uruchamiasz naświetlanie, malujesz światłem i kończysz naświetlanie. Aby takie fotografowanie było skuteczne musisz je robić w ciemnym otoczeniu. Jeśli jest jednak trochę światła zastanego, to musisz mniej więcej przewidzieć ile czasu zajmie malowanie światłem i do tego czasu dobrać przysłonę i ISO. Dalej do ustalonych wartości przysłony i ISO dobierasz jasność pędzla do malowania światłem.

Jeśli samodzielnie malujesz, to do czasu związanego z wykorzystaniem własnego światła w ruchu trzeba jeszcze doliczyć czas przejścia od aparatu do miejsca malowania i powrót do aparatu w celu zakończenia naświetlania. Jeśli otoczenie jest ciemne i możesz stosować odpowiednio długie czasy, to nie ma problemu. Jeśli jednak fotografujesz łącznie z oświetleniem zastanym, to czas przejścia, może niepotrzebnie wydłużać czas i spowodować, że zarejestrowane światło zastane będzie zbyt jasne. Wtedy pozostaje kombinować z przysłoną i ISO lub wyposażyć się w pilot do zdalnego, radiowego wyzwalania migawki. Pilot przydaje się również wtedy, kiedy istotny jest moment rozpoczęcia i zakończenia naświetlania.

Oczywiście nie ma z tym problemu kiedy fotografujesz, jak ktoś inny zajmuje się malowaniem światłem.

Jeśli interesuje Ciebie temat nocnego fotografowania to zapraszam do pobrania darmowych rozdziałów ebooka “Magia nocnych zdjęć”.

Darmowy fragment ebooka

Ten artykuł znaleziono w wyszukiwarce Google m.in. poprzez frazy:
  • ppdłoże do malowania światłem
  • zdjęcia nocne malowanie światłem

4 myśli w temacie “Jak przygotować się do nocnych zdjęć i malowania światłem”

Co o tym sądzisz? Zostaw komentarz