Dostałem pytanie “Od dawna lubię robić zdjęcia, a zaczynałem od zwykłego aparatu na film, później korzystałem z dwóch cyfrówek, aż w końcu około dwa lata temu dokonałem zakupu lustrzanki Canon 500D. Interesuje mnie fotografia ślubna i mam dylemat, co do wyboru obiektywów jakie najlepiej byłoby zastosować w kościele, na sali jak i w plenerze? Proszę o poradę. Pozdrawiam, Marcin“.
Ponieważ sam ten problem kiedyś rozgryzałem mogę napisać, do jakich wniosków doszedłem.
Po pierwsze na sali i w kościele potrafi być dość ciemno, dlatego potrzebne jest dodatkowe oświetlenie. Jeśli fotografujesz z lampą błyskową, to w zasadzie nie potrzebujesz super jasnych szkieł. Przysłony f/4 czy f/5.6 są jak najbardziej OK. Możesz jednak chcieć złapać w kadrze trochę światła zastanego by w tle, poza zasięgiem światła z lampy, nie było zupełnie czarno. Wtedy przydają się jasne obiektywy. Dodatkowo możesz zrobić nimi trochę zdjęć z płytką głębią ostrości. Dlatego potrzebujesz jasnego obiektywu o szerokim kacie i jasnego standardowego. Poza tym przyda się też jasny zoom z szerokim kątem.
Można zatem skonstruować zestaw dla aparatu pełnoklatkowego:
24mm, f/1.4
50mm, f/1.2
24-70mm, f/2.8
Z zestawem dla aparatu z ASP-C jest ten problem, że nie ma tak jasnego szerokiego kąta jak przy pełnej klatce. Dlatego zestaw będzie inny.
16-35mm, f/2.8
24-70mm, f/2.8
24mm, f/1.4
Jeśli natomiast koszty związane z najnowszymi wersjami jasnych obiektywów są “nie do przejścia”, to w przypadku ASP-C proponuję zestaw “minimalistyczny” w postaci:
15-85 mm f/3.5-5.6
50mm, f/1.4
Oczywiście podane ogniskowe należy traktować tylko jako przykłady. Inne rozwiązania też mogą być odpowiednie i powinny uwzględniać własne upodobania i styl fotografowania. Zakres ogniskowych do wykorzystania zaczyna się od rybiego-oka, a kończy na teleobiektywach.
Zobacz też czym pracują zawodowcy. Zakładka “Gear Used” na stronach Niestety zakładka “Gear Used” została już usunięta z poniższych stron (uzup. 2014.06.04)
www.creativelive.com/courses/wedding-workshop-zach-and-jody-gray
www.creativelive.com/courses/wedding-photography-joe-buissink
www.creativelive.com/courses/building-your-wedding-photography-business-jasmine-star
Warto jeszcze dodać, że jeśli chcesz poważnie potraktować temat fotografii ślubnej to musisz mieć podwójny zestaw. Dwa aparaty, częściowo dublujące się obiektywy, lampy błyskowe, zestawy świeżo naładowanych akumulatorków (lepiej baterypack) do lampy itd. Bo co się stanie jeśli któryś element zawiedzie w dniu ślubu. Co powiesz Młodej Parze gdy coś padnie, że zdjęć nie będzie bo migawka się zacięła lub lampa nie działa?
Ostatnie wpisy w kategorii - Obiektywy
- Jak dobrać obiektyw do aparatu? Czy wybrany obiektyw będzie pasował? - 14.11.2023
- Mikroregulacja AF obiektywu w aparacie Canon — poradnik ostrych zdjęć - 22.11.2022
- Przysłona w aparacie - poradnik obsługi aparatu fotograficznego - 12.10.2022
- Ogniskowa, kąt widzenia obiektywu i jak to się zmienia w zależności od rozmiaru matrycy - 9.05.2022
- Stała wartość przysłony obiektywu - czy można ją zmienić? - 13.09.2021
- Krokusy złapane "dziwnymi" obiektywami - Helios, Lomo, Maginon - 3.04.2019
- Vilia - kolejny rozłożony na części aparat - 9.04.2018
Może to zabrzmi boleśnie, ale jeśli ktoś się pyta jakie obiektywy są potrzebne do fotografowania ślubów, to znaczy, że jeszcze poziomem rzemiosła nie doszedł do takiego etapu, żeby fotografować śluby.
Osoba fotografująca śluby niekoniecznie musi być artystą, ale musi być bardzo dobrym rzemieślnikiem, bo często warunki są skrajne, a materiał musi być. Brak wiedzy o tym, co jest potrzebne w takiej pracy wskazuje na brak wiedzy potrzebnej do realizacji na porządnym poziomie takich zleceń. Sprzęt to 1/4 sukcesu reszta to wiedza. Dobór obiektywów to pewnego rodzaju abecadło, więc jeśli brakuje takiej wiedzy, to raczej brakuje też wiedzy jak wykorzystać odpowiednio ten sprzęt. A ślub jest wyjątkowym zdarzeniem, gdzie nie można pozwolić sobie na błędy, bo ksiądz nie powtórzy zakładania obrączek.
Temat rzeka, nie do ogranięcia.. ogólnie temat śluby to masakra… ja używam:
Canon 40D
Canon 17-55 2.8 IS USM ( w kościele często przymykam go do F4)
Canon 70-200 F4 IS USM
tyle wystarczy…
dodatkowo mam plastikowy 50 1.8 MK2 i 400D szwagra w razie “W”… jedyny minus tego zestawu to wysokie szumy na wysokim ISO… innych nie znajduję
Slub to przede wszystkim jasne szkła i wysokie iso ja używam 7D prawie na stałe spięte z 24-70 2.8 do tego iso ok 1600-3200 i przede wszystkim szybkość af i zapas inaczej nie wyobrażam sobie pójścia na ślub
Zdecydowanie obiektywy stałoogniskowe. Tak jak Pan wspomina w artykule – kościoły są ciemne.
Fajne zestawienie znalazłem na stronie anglojęzycznej na temat jakie obiektywy używają najlepsi. Okazuje się, że są to stałki, a najbardziej popularny zestaw to 35mm i 80mm. Tutaj można przeczytać jak rozkłada się to procentowo:
http://budakiewicz.uk/blog/najlepszy-obiektyw-do-fotografii-slubnej/
Podobno, jeśli możesz zabrać tylko jeden obiektyw na ślub i wesele, to 35mm sprawdzi się w każdej sytuacji 🙂