Kolorowanka dla dziecka – jak ją zrobić z własnych zdjęć

Ten wpis przeznaczony jest dla rodziców, dziadków i osób, które mają pod opieką dzieci. Kolorowanka to jedna z ciekawszych możliwości na wypełnienie czasu pociechom. Zobacz więc jak, za pomocą kilku prostych kroków możesz zrobić malowankę, wykorzystując własne zdjęcia.

Możesz do tego celu wykorzystać program graficzny na komputerze lub aplikację na smartfonie. Poniżej pokaże Ci jak to szybko zrobić za pomocą programu Adobe Photoshop. Innym rozwiązaniem są aplikacje na telefony komórkowe, które dają możliwość przekształcania zrobionych zdjęć w rodzaj szkicu ołówkiem. Przykładową taką aplikacją jest opisana dalej „Sketch Camera” oraz “Adobe Capture”. Tego typu programów na smartfony jest oczywiście więcej. Ja jednak korzystam głównie z Photoshopa na komputerze.

Tworzenie kolorowanki ze zdjęcia w programie Adobe Photoshop

Całość pracy w zasadzie sprowadza się do pięciu prostych kroków:

  • wczytanie zdjęcia do programu
  • uaktywnienia funkcji: Filtr – Stylizacja – Szukanie krawędzi
  • konwersja uzyskanego obrazu do czerni i bieli
  • ostateczny szlif za pomocą „Poziomów” Ctrl + L
  • wydruk uzyskanego obrazka

Jak zrobić kolorowankę

Po wczytaniu zdjęcia do programu wywołaj opcje “Filtr – Stylizacja – Szukanie krawędzi”. Program wykryje krawędzie. Oczywiście zdjęcie, które ma posłużyć do konwersji takie krawędzie musi posiadać. Dlatego do takich modyfikacji najlepiej nadają się zdjęcia kontrastowe i z dużą głębią ostrości.

Wykrywanie krawędzi na zdjęciu
Wywołanie funkcji do wykrywania krawędzi na zdjęciu

Kolejnym krokiem jest konwersja zdjęcia do czerni i bieli. Z menu wybierz “Obraz – Dopasowania – Czarno-biały” i zatwierdź uzyskany efekt.

Konwersja zdjęcia do czerni i bieli
Wywołanie funkcji do konwersji zdjęcia na postać czerno-białą

Teraz pozostaje jeszcze dopracowanie zdjęcia pod względem tego, które obszary i jak bardzo mają być jasne, a krawędzie jak ciemne. Wykorzystaj do tego funkcję “Poziomy”.

Funkcja "Poziomy" - rozjaśnianie i przyciemnianie zdjęcia
Wywołanie funkcji "Poziomy" do rozjaśniania i przyciemniania zdjęcia

Pod wykresem “Poziomy wejściowe” masz widoczne trzy trójkąciki: czarny, szary i biały. Przesuwając je wpływasz na jasność zdjęcia. Aby zwiększyć rozmiar obszarów białych przesuń biały trójkącik w lewo. Aby przyciemnić czarne krawędzie przesuń czarny trójkącik w prawo. Szarym ustawiasz jasność tonów średnich. W przypadku tworzenia obrazka do kolorowania zazwyczaj będziesz go przesuwał w lewo.

Wykorzystaj suwaki
Pod wykresem “Poziomy wejściowe” masz widoczne trzy trójkąciki: czarny, szary i biały. Przesuwając je wpływasz na jasność zdjęcia.

Tak przygotowany obrazek jest już gotowy do wydrukowania.

Przykładowe zdjęcia i uzyskany efekt

Kwiatek 1 - zdjecie

Kwiatek 1 - kolorowanka

Kwiatek 2 - zdjecie

Kwiatek 2 - kolorowanka

Najlepsze efekty uzyskasz, kiedy zdjęcie jest kontrastowe i można łatwo zauważyć granicę między jasnym a ciemnym.

Gotowa kolorowanka do druku

Kolorowanka ze zdjęć

Pobierz przykładową kolorowankę z ośmioma obrazkami. Kolorowanka w formacie PDF gotowa do wydrukowania.

Aplikacja do robienia kolorowanek ze zdjęć

Jak już wspomniałem, do zrobienia malowanki możesz również wykorzystać dostępne na Androida i system iOS aplikacje do konwertowania zdjęć na rysunek ołówkiem. Przykładem tego jest “Sketch Camera – photo editor”. Wystarczy, że wczytasz do niej wybrane zdjęcie i wybierzesz sposób “kreskowania”. Za pomocą dostępnych suwaków do modyfikacji dostosujesz jeszcze jasność obrazu i wzmocnisz wykrywanie krawędzi.

Plik źródłowy ze zdjęciem kawy
Plik źródłowy ze zdjęciem kawy.

Pierwszy etap - wybór stylu modyfikacji
Pierwszy etap modyfikacji w aplikacji Sketch Camera — wybór stylu „simple” lub innego, jeśli oczekiwany efekt jest lepszy.

Drugi etap - zmiana sposobu modyfikacji za pomocą suwaków
Drugi etap — dokładniejsza zmiana sposobu modyfikacji za pomocą suwaków.

Tak stworzoną grafikę masz już gotową do zapisania i w dalszej kolejności do wydrukowania.

Inną aplikacją, która jeszcze lepiej radzi sobie z wykrywaniem krawędzi jest „Adobe Capture: Narzędzie Ps,Ai”. Dzięki niej wykryjesz krawędzie, usuniesz tło i uzyskasz “kształt” do kolorowania. Standardowo stworzony kształt program zapisuje w formacie wektorowym, dlatego trzeba na koniec wykorzystać dodatkową funkcję programu i wyeksportować go np. do pliku w formacie PNG lub PNG.

Kwiat - plik źródłowy do wykrycia krawędzi
Kwiat — plik źródłowy przeznaczony do wykrycia krawędzi.

Proces zmiany na grafikę wektorową
Proces zmiany na grafikę wektorową.

Uzyskany efekt
Uzyskany efekt.

Masz więc kilka sposobów na uzyskanie kolorowanki ze zdjęć.

[aktualizacja 2023.10.30]

Co o tym sądzisz? Zostaw komentarz