Przymknięta przysłona do f/32

Mała przysłona i duże promienie – jak wykorzystać wadę optyczną

Ustawiając parametry naświetlenia zdjęcia, korzystasz z określonej wartości przysłony. Możesz ją przymknąć i wpuścić mniej światła. Możesz też otworzyć szerzej i dać matrycy więcej światła. Przymykanie przysłony powoduje jednak pojawienie się dodatkowego zjawiska, które wpływa na zmniejszenie rozdzielczości. Mała przysłona wpływa też na coś innego. Zobacz, jak możesz to wykorzystać do swoich zdjęć.

Mowa tu o zjawisku dyfrakcji. Objawia się ono tym, że światło załamuje się na krawędziach. To natomiast wpływa na zmniejszenie ostrości zdjęcia. Tak więc im bardziej przymykasz przysłonę, tym zdjęcie staje się nieznacznie mniej ostre. To załamywanie się światła najlepiej jest zaobserwować w sytuacji pojawienia się w kadrze jasnego obiektu. Wtedy dzięki zjawisku dyfrakcji i przymknięcia przysłony zaczyna być widać promienie. Im bardziej przymkniesz przysłonę, tym bardziej będą one widoczne. Taki efekt możesz potraktować jako dodatkowy środek wyrazu i w ten sposób uatrakcyjnić swoje zdjęcia.

Mała przysłona i promienie światła

Oto przykłady zdjęć z przymkniętą przysłoną:

Przymknięta przysłona do f/8
Przymknięta przysłona do f/8. Obiektyw z 9 listkami przysłony.

Przymknięta przysłona do f/16
Przysłona przymknięta już do f/16. Ten sam obiektyw z 9 listkami przysłony.

Przymknięta przysłona do f/32
To już inny obiektyw z 8 listkami przysłony. Najmniejsza przysłona w tym obiektywie f/32.

Liczba powstałych promieni światła zależy od liczby listków przysłony. Światło załamuje się na krawędzi przysłony i tworzy promienie w obu kierunkach prostopadłych do niej. Dlatego w obiektywach z przysłonami z parzystą liczbą listków tych promieni na zdjęciu jest tyle ile listków. Natomiast jeśli liczba listków przysłony jest nieparzysta, to promienie są „słabsze”, ale jest ich dwa razy więcej. Przy maksymalnie otwartej przysłonie jej kształt jest okręgiem, dlatego nie powstaną już żadne gwiazdki. Jeśli więc nie chcesz mieć promieni, to wystarczy, że otworzysz szeroko przysłonę.

O ustawianiu konkretnej wartości przysłony możesz przeczytać we wpisie Wartość przysłony w aparacie i jak ustawiać pośrednie.

Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej na temat przysłony i jej wpływu na zdjęcie, to zapraszam do wpisu Przysłona w aparacie – poradnik obsługi aparatu fotograficznego.

4 komentarze do “Mała przysłona i duże promienie – jak wykorzystać wadę optyczną”

Co o tym sądzisz? Zostaw komentarz