Co znajdziesz w ebooku “Magia głębi ostrości i …”?

Jeśli chcesz zacząć świadomie wykorzystywać głębię ostrości i rozpraszanie tła, to właśnie kończę pisanie ebooka, który Ci w tym pomoże. Mam już napisane 44 strony. Poniżej znajdziesz spis treści do niego. Chcę jednak, aby jego zawartość odpowiadała Twoim potrzebom, więc napisz w komentarzu, co jeszcze powinno być w nim zawarte, by był on Ci jak najbardziej pomocny. Wśród osób, które umieszczą komentarz rozlosuję jeden darmowy egzemplarz.

Spis treści ebooka “Magia głębi ostrości i ozdobnego rozpraszania tła”:

– Wprowadzenie
– Dlaczego warto wykorzystywać małą głębię ostrości?
– Co to jest głębia ostrości?
Co to jest przysłona?
– Co wpływa na wielkość głębi ostrości?
– Jak zwiększyć głębię ostrości?
– Jak zmniejszyć głębię ostrości?
– Głębia ostrości a przysłona
– Głębia ostrości a ogniskowa
– Głębia ostrości a odległość ostrzenia
– Co to jest odległość hiperfokalna?
– Jak prosto określić głębię ostrości i/lub odległość hiperfokalną?
– Jak podejrzeć głębię ostrości w aparacie?
– Jakie są niekorzystne konsekwencje przymykania przysłony?
– Jak w praktycznie nieograniczony sposób zwiększać głębię ostrości?
– Co to jest bokeh?
– Jak tworzyć ozdobny bokeh?
– Jakie są metody mocowania dodatkowych przesłon?
– Jak pokazać i wpływać na bokeh?
– Jak duży powinien być wycięty kształt?
– Jak poprawnie ustawić ekspozycję?
– Przykłady i pomysły na zdjęcia
– Jak powstało zdjęcie z okładki?
– Więcej przykładów i dodatkowe adresy w Internecie

Napisz proszę w komentarzu poniżej, czego chciałbyś się dowiedzieć, o czym jeszcze powinienem napisać w ebooku, aby był on Ci pomocny. Dzięki temu będę mógł dostosować go do Twoich potrzeb. Weźmiesz też udział w losowaniu darmowego egzemplarza. Pamiętaj podać poprawny adres email (nie jest on publikowany). Na ten adres zwycięzca otrzyma ebook. Oczywiście dopiero jak zostanie on skończony. Komentarz umieść do 21 maja 2011r. Wyniki zostaną ogłoszone dzień później.

62 komentarze do “Co znajdziesz w ebooku “Magia głębi ostrości i …”?”

  1. Ja bym z chęcią poczytała na temat wyboru najlepszego obiektywu, który da możiwość uzyskania ładnego rozmycia np. przy fotografii portretowej. Mogłyby być podane konkretne przykłady obiektywów różnych firm z uwzględnieniem stopnia zaawansowania i ceny 🙂

  2. Nie wiem dokladnie co ma byc w poszczegolnych rozdzialach, ale postawilbym wiecej na kompozycje i ciezar w fotografii zwiazany wlasnie z glebia ostrosci oraz jakie sa optymalne. Pozdrawiam

  3. JEDEN Z TEMATÓW TO : JAK POPRAWNIE USTAWIĆ EKSPOZYCJĘ – CHODZI MI PO GŁOWIE PYTANIE – CZY ZNAJDZIE SIĘ TAM TEŻ OPIS – EKSPOZYCJA A OŚWIETLENIE – NATURALNE, LAMPA BŁYSKOWA. W ZALEŻNOŚCI GDZIE ROBIMY ZDIĘCIE I CO PRZEZTO CHCEMY UZYSKAĆ.

  4. PRAKTYCZNĄ RZECZĄ BYŁOBY DOŁĄCZYĆ KO KSIĄŻKI PŁYTKĘ CD UKAZUJĄCĄ ĆWICZENIA Z GŁĘBIĄ OSTROŚCI.NIEJEDNEMU TO SIĘ PRZYDA DO WYKONYWANIA SUPER ZDJĘĆ.SAM POMYSŁ ZWRÓCENIA SIĘ O POMOC PRZY REDAGOWANIU KSIĄŻKI OCENIAM BARDZO WYSOKO.ŻYCZĘ SZYBKIEGO ZAKOŃCZENIA.

  5. może coś na temat tego, że głebia ostrości a aparat, czyli jak wykorzystać np. zwykły kompakt do robienia makro, a jak już w lepszy spsob wykorzystać lustrzankę.

  6. Ja z chęcia dowiedziałabym sie o własciwej kompozycji, by zdjęcie nie było chaotyczne, nudne, przeciążone. Oczywiscie zaproponowane zagadnienia w spisie tresci e-booka, jak najbardziej poszerza moją wiedzę, lubię eksperymentować z głębią ostrosci

  7. niestety nie będę oryginalna, bo też po głowie chodzą mi przykłady użytych obiektywów i efekty przez nie uzyskane (ceny to też dobry dodatek; najlepiej by było gdyby porównać modele tańsze i droższe, zarówno pod względem cenowym jak i jakościowym (czytałam kiedyś w taki sposób “skomponowaną” książkę)), oraz rola światła (naturalnego/sztucznego; doświetlanie) i jego wpływ na kompozycję zdjęcia. no i oczywiście jak najwięcej przykładów ! wszyscy chyba wiedzą, że najłatwiej jest człowiekowi zrozumieć suchą teorię widząc jakiś przykład na niej oparty 😉
    pozdrawiam

  8. Temat jest rzeczywiście ciekawy. Propozycje podane w spisie jak najbardziej mi odpowiadają i wzbudzają moją ciekawość do bliższego zapoznania. Co jeszcze mogłabym zaproponować? Może opisać przykłady najlepiej na konkretnych zdjęciach, gdzie zastosować jaką głębię ostrości, bo nie wszędzie np. mała głębia pasuje. Jak uzasadnić że akurat taka głębia w tym ujęciu jest potrzebna oraz jak używać jej świadomie.

  9. Hmmmm lubię tę stronę , forum i całokształt tego portalu !!! tak myślę ,że może byłoby fajnie opisać wykorzystywanie głębi ostrości względem różnych fotografowanych obiektów aby prezentowały się ładniej dla oka ;)bo wiadomym jest ,że np w fotografii makro jest inaczej ,przy portretach też i w zwykłym pejzażu również ;),może warto wspomnieć o tak zwanej papierowej głębi ostrości ,która często psuje zdjęcia makro a czasem może się przydać w innych ujęciach.No to właśnie tak sobie pomyślałem :)i zgodnie z prośbą napisałem 🙂 Pozdrawiam Panie Przemku .Michał

  10. Chętnie przeczytałabym coś o głębi ostrości dla początkujących – wiele osób kupujących tzw hybrydy i lustrzanki jest zawiedzione, że zdjęcie nie ma rozmytego tła jakie występuje u profesjonalnych fotografów. Przydałby się przewodnik prowadzący krok po kroku – jaki obiektyw kupić, jak ustawić przesłonę, migawkę itp. Słowo bokeh dla zielonego użytkownika lustrzanki jest czymś przerażającym 😉

  11. Witaj,

    bardzo ciekawy i trudny temat, napotykają na to Ci, którzy zaczynają czuć niedosyt i wyrastają ze zwykłego “pstrykacza” kompaktem i przesiadają się na lustrzankę ..

    Tak było w moim przypadku, złapałem bakcyla i nie daje mi spokoju … I zakup lepszego aparatu wcale nie ułatwia sprawy, często jest wręcz odwrotnie : większe możliwości = większe problemy z robieniem ładnych zdjęć …

    Warto myślę zwrócić uwagę na to, że tak naprawdę za ładne rozmycie odpowiada przede wszystkim konstrukcja samego obiektywu, im więcej listków przesłony (od 8 w górę) oraz większa jasność obiektywu, tym ładniejsze rozmycie. Oczywiście ważna jest też ogniskowa, bo inaczej wybiera się szkło do portretów (50, 70, 85 mm) a inaczej do makro (100 mm i w górę, choć można stosować i 50 mm, ale raczej do małych przedmiów, bo robaczki od razu uciekną ;)) ).

    Zapisuję się na udział w losowaniu, chętnie pogłebię swoją wiedzę.

    Pozdrawiam,

    J.

  12. Witam-dodałbym do wpisu KSIĄŻKI informcje o:
    – tzw. obiektywach stałkach, są to obiektywy stało ogniskowe o dobrej jasnosci szkała np 1/4, 2, 2,8.Oczywista jest sprawa ze cena tu gra role i firma także ty nawiązałabym to tej okoliczności.
    – możliwości Adobe Photoshopa gdzie tez mozna uzyskać ładne rozmycie i światło drugiego planu
    -stosowanie dodatkowo softboksu w przypadku foto makro w plenerze
    -równiez wykonanie foto makro w studio co dawałoby możliwości działanie lampami studyjnymi.

  13. Gdy przeczytałem Twojego e-maila od razu pomyślałem, że jest dość istotny i troszkę skomplikowany temat odnośnie odległości hiperfokalnej. Myślę, że opisanie nie tylko w teorii ale i przykładów jej stosowania będzie bardzo cenne. Poza tym zgadzam się z pozostałymi, żeby opisać wpływ długości ogniskowej i wielkości matrycy na szerokość ujęcia i uzyskiwanej głębi ostrości 😉 Pozdrawiam wszystkich

  14. Dla mnie odlegość hiperfokalna jest najistotniejsza, bo nic z tego nie rozumiem, ale widzę, że będzie to uwzględnione w e-booku:)

  15. Uważam, że podany zakres (spis treści) opracowania na temat głębi ostrości wyczerpuje temat. Ewentualnie prosiłbym o dodanie rozdziału dot. sytuacji, gdy wykonana przez nas fotografia nie zadowala nas, czyli gdy nie osiągnęliśmy zamierzonego efektu w zakresie głębi ostrości. Czy i jak można ratować pracę. Czy dostępne programy do cyfrowej obróbki fotografii mogą pomóc w rozmyciu drugiego planu? czy można przy ich pomocy uzyskać quasipoprawę głębi?
    Pozdrawiam
    RMM

  16. Po zaprezentowanym spisie treści widzę, że powstaje raczej kompletny materiał. O ile pod każdym podtytułem kryje się SZEROKO pojęte zagadnienie, WYCZERPUJĄCO opisane – raczej nie trzeba nic dodawać w temacie. Czekam z niecierpliwością na eboka.

  17. Strasznie chaotyczny ten spis treści. Skakanie z tematu na temat. Głębia ostrości jest pewną cechą wynikającą z praw fizyki, a jednocześnie może być zastosowana do stworzenia kompozycji i wpływu na obraz.
    Co do tematów to nie widzę nic o obiektywach tilt/shoift, aparatach z ruchomą czołówką, w których możemy uzyskać ostrość w miejscach gdzie potrzebujemy. To przecież nie tylko sprzęt do fotografii architektury. Można np wykorzystać go do sfotografowania obiektów będących na skos w kadrze w makrofotografii. Tam głębia ostrości jest tak mała, że często głowa owada jest ostra, a odwłok już nieostry. Zmiana płaszczyzny ostrości umożliwia uzyskanie całego ostrego robaczka.

  18. Jestem zona,matka,aktywna i wciaz w biegu,totalnie zakrecona MAKRO fotografia;)
    To moj drugi swiat.
    Najbardziej winszowalabym sobie by poruszyl Pan Panie Przemku,kwestie uzyskiwania czarodziejskich glebii w tzw.hybrydach(moja to Fuji HX 10,11),wiekszosc tematow rozkminiana jest dla lustrzanek.Wprawdzie moj aparat ma 30xzoom,ale polowa wartosi to reklama,niestety.
    Juz mnie nie zadawala Auto,przeszlam na Manual.Niestety,Fuji nie jest chetne do wspolpracy(faktycznie,nie mozna zejsc z przyslona ponizej 4,ani powyzej 7).
    Poniewaz w rodzinie tylko ja jestem zafiksowana na fotografie,dla uniekniecia zgrzytow,chetnie skorzystalabym z PP wiedzy.
    Wszystko co do tej pory osiagnelam,w 90% to PP.zasluga.
    Pozdrawiam niezwykle serdecznie.B

  19. skoro juz mamy na samym początku korzysci z małej głębi ostrosci to moze warto też dodać korzysci z wiekszej głębi ostrości… tak dla porównania dla zupełnych amatorów

  20. Brakuje mi tematu kiedy zrezygnować (nie stosować) rozmytego tła (małej głębi ostrości)- coś na zasadzie fajne jest ale – jednak nie przeginać z tą małą głębią.

  21. Ja chcialbym dobrze poznac zasady okreslania odlrglosci hiperfokalnej oraz zastosowanie odpowiednich glebi ostrosci w odniesieniu do danych obniektywow.Super bylaby plytka z przykladami.Pozdrawiam

  22. Mam problem z fotografiami w ogrodzie, przy zdjęciach makro słupki kwiatka są ostre ale płatki często już nie, i w mojej opinii wychodzi wtedy kiepskie zdjęcie , bo chcę cały kwiat ostry. Oddalenie planu powoduje wyostrzenie również tła, a chciałabym zostaw3ić tło rozmyte… komentarz 23 wydaje się podpowiadać rozwiązanie ale za mało w nim detali, więc może ten temat poruszyć również w eboku magia ostrości.

  23. mnie osobiście interesowałoby – poza powyźszymi – realna głębiaq ostrości przy zastosowaniu pierścieni lub mieszka, jaka jest maksymalna wielkość przysłony dla danego formatu i krąźka rozproszenia, która jeszcze nie powoduje pogorszenia jakości obrazu.
    pozdrawiam serdecznie a.

  24. Myślę, że fajnie by było zamieścić coś na temat sprzętu potrzebnego do tego typu fotografii, np. obiektywy, lampy itp. 🙂
    Pozdrawiam

  25. Witaj.
    Myślę,że ciekawym tematem byłoby połączenie problemu głębi ostrości z zasadami kompozycji zdjęcia.Napewno tem problem nurtuje wielu patrzących przez wizjer.Pozdrawiam.Darek

  26. Podany spis treści opracowania na temat głębi ostrości w zasadzie wyczerpuje temat. Zastanów się czy nie pozamieniać pozycji w spisie tak aby nie skakac po tematach. Jak najmniej teorii, praktyka i jeszcze raz praktyka – poparta Twoim doświadczeniem (zdjęcia, przemyslenia, porady, itp). Dodaj temat obiektywów i wpływu oświetlenia na ekspozycję.
    Pozdrawiam

  27. Patrząc na spis treści, wydaje się, że temat głębi ostrości jest potraktowany szeroko od strony teorii. Mam nadzieję, że poszczególne rozdziały zawierają przykładowe ćwiczenia praktyczne, które można we własnym zakresie wykonać aby osiągnąć opisywane efekty. Zawsze to taka metoda nauki utrwala szybciej i skuteczniej nową wiedzę, kiedy uczymy się ćwicząc.
    Pozdrawiam

  28. Przemku!
    Dziękuję za wiadomość o nowym e-booku na temat
    głębi ostrości.Ponieważ jestem okazjonalnym pstrykaczem zdięć krajobrazowych temat g.o.nie
    jest moim priorytetem. Canon IXSUS60 jakim dyspo-
    nuję nie daje mi wtym kierunku żadnej swobody.
    Przychylam się do prośby ricardo o zasygnalizo-
    wanie sposobów obróbki w programach graficznych.
    Tym nie mniej będę czekał na ukończenie Twojej nowej książki.Serdecznie pozdrawiam – Maciek.

  29. Ja osobiście uwielbiam makro i często nie wiem jak nastawić ostrość aby zdjęcie wyszło tak jak powinno czy pomiar powinien być ustawiony na skupiony czy na wielosegmentowy także jak ustawić aby zdjęcie w ruchu było ostre niezamazane.
    pozdrawiam

  30. Pisz, duzo pisz wszystko jest ciekawe. Glebia ostrosci, ekspozycja, balans bieli,kompozycja zawsze mozna cos ciekawego przeczytac. Choc robie zdjecia ladnych pare lat wciaz jestem glodny wiedzy

  31. witam, bardzo chętnie dowiem się jak robić pięknie rozmyte tło. na razie jestem bardzo początkjuącą amatorką fotografii, ale czytam i chłonę wiedzę jak gąbka. takze jeśli będę miała zaszczyt przeczytać e-booka w całosci będę przeszczęśliwa.

    jeśli miałabym wybierać okładkę, to bardziej podoba mi si 1 pomysł.

  32. To chyba jeden z najpiękniejszych efektów jakie znam w fotografii 🙂 super, że o tym piszesz i stworzyłeś tego eboka:) Mam nadzieje, że wielu osobom w ten sposób wskażesz jak dobrze “zarządzać” tym właśnie efektem 🙂
    Pozdrawiam
    M.

  33. Cóż, wiekszość zagadnień zawarłeś w spisie treści, nie zauważyłam jednej rzeczy: “głębia ostrości a plastyka zdjęcia”.
    Ostatecznie może być: “głębia ostrości a sprawa polska” 😉

  34. Ja bym z chęcią poczytał porady jak dobrze ustawić ostrość na wybranym fragmencie ostrząc manualnie. Często samemu ustawiając ostrość, nie jest się w stanie dobrze ją ustawić, szczególnie gdy chodzi o drobne fragmenty fotografii.

  35. Z chęcią bym poczytał jakie są możliwości korygowania głębi ostrości na etapie postprodukcji zdjęcia oraz jak można pomóc właścicielom kompaktów w uzyskaniu efektów o poziomie chociażby podobnym jak w lustrzankach. Jeżeli istnieją programy, którymi można korygować głębię ostrości to prosiłbym o wymienienie ich i podpowiedzenie jakie narzędzia w tych programach do tego celu należy wykorzystywać. Powodzenia.

  36. Witam,
    Super pomysl z ta publiczna konsultacje, co do tresci e-booka, gratuluje!
    Mysle, ze spis tresci juz jest imponujacy a i sporo pomyslow jest powyzej.
    Mnie interesowalyby 2 zagadnienia:
    1/ Jaki jest sens wykorzystywania glebi ostrosci, do wyrazania czego sluzy, jakie pytania powinnismy sobie zadac, by dobrze ja dobrac (na zasadzie, ze wszystkie wybory fotografa powinny miec sens i uzasadnienie)
    2/ Maly przeglad historyczny – wielcy fotografowie i ich zdjecia a glebia ostrosci – czemu ja zastosowali, czemu sluzyla, w jaki sposob ja stosowali. Nie wiem czy mozna opublikowac przyklady zdjec ze wzgledu na prawa autorskie, ale na pewno mozna je wymienic, badz podac linki do stron…
    Zycze powodzenia w pisaniu i czekam niecierpliwie na efekt koncowy!
    Pozdrawiam!

  37. Przydałyby się jeszcze konkretne porady jaka głębia do jakich celów i w jakich warunkach. Przykłady fotografii ptaków, krajobrazowej, portretowej. Nie do końca i nie zawsze wszystkim chodzi o rozpraszanie tła, czasem chcę aby więcej warstw odległości było ostrych na zdjęciu gdy fotografuję tokujące ptaki.

Co o tym sądzisz? Zostaw komentarz